Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er norsk, men bor i Sverige (med svensk mann) og vi venter vår andre sönn (termin 4 juni). Trenger hjelp med å finne et navn som passer inn både i Norge og Sverige... Vår förstefödte heter Felix og mine navneforslag til den lille i magen er Kasper eller Oskar. Av de to så liker jeg Oskar best, men det navnet ligger på navnetoppen i Sverige og det synes jeg er litt kjedelig - når annenhver unge har samme navn. Med navnet Kasper så er jeg redd at det blir "Kasse" som kallenavn (svenskene og disse kallenavnene - blir så irritert).

Kom gjerne med fler forslag og si hva dere syns om Kasper og Oskar :)

For övrig så har min mann to gutter fra för (blir guttesterkt i denne familien :) som heter Linus og Gustav (syns forresten Gustav er et kjempefint navn).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143132124-hjelp-med-norsk-svenskt-guttenavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Linus, Gustav og Felix var fine navn :)

Kasper liker jeg dessverre ikke så godt, og i alle fall ikke om han kan få kallenavnet Kasse...

Oskar synes jeg er et fint navn, men litt synd hvis det ligger på førsteplass da. Men om det er et navn som dere begge liker så er det jo dumt å henge seg for mye opp i navnestatistikk også.

Et annet svensk guttenavn jeg synes er kult er Hampus, men det hører man jo ikke i Norge i det hele tatt. Oliver er også et fint navn som fungerer på begge språk synes jeg. Ellers liker jeg godt Anton :)

Lykke til med navnevalg

Folke er et vakkert navn som ikke er så mye brukt i Norge. Kanskje siden det kan tulles med: Folke-vogn, Folke-telling, men slike sjongleringer kan også gjøres med Idun og Bjørn.

Se gjennom bøkene til Astrid Lindgren, der er mange fine guttenavn som også brukes i Norge, f eks Alfred.

Annonse

• 2 uker senere...

Takk for alle navneforslag! Det var mange fine navn, tror jeg liker Vilgot og Vilmer best, men vi må nok tenke litt mer på dette... Kom også på Selmer, et gammelt norskt navn som ikke er vanlig i Sverige (men det må det jo ikke nødvendigvis være heller) - som dessuten finns i familien. Tror det var oldefaren min som het det.

I barnehagen til guttungen går det to svenske pojker som heter Max och Hugo. Det er morsomme navn. :-)

Ta det dere liker, ikke bry dere så veldig om hva alle andre heter... :-) Begge navna er flotte. :-)

Syns Kasper er finest av navnene du foreslår. Uansett veldig bra at du ønsker å stave navnene med K! Mye finere da. :)

Jeg må jo bare foreslå min egen sønns navn, som jeg vet er vanligere i Sverige enn i Norge iallefall. Hva syns du om Adam?

Annonse

• 2 uker senere...

Kan ikke de fleste guttenavn fungere både på norsk og svensk?? Har aldri opplevd noe problem med det.

Felix og Sixten var det første som slo meg (kanskje ikke så vanlig navn i norge enda?)

Eller:

Tage

Malte

Melker

Walter

Werner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...