Gå til innhold

Noen som har litt mer peiling på jus enn meg, kan du hjelpe meg med ett spørsmål?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, som alenemor må man forholde seg til reglene i husleieloven på lik linje med alle andre leietagere.

Ved oppsigelse av leiekontrakten må utleier følge reglene i husleieloven, som setter regler for hvordan oppsigelsen skal skje og nærmere angitte tidsfrister.

Det er vanskelig å si noe mer konkret når jeg ikke vet noe mer om omstendighetene rundt oppsigelsen, som hvilken avtale som ligger til grunn for leieforholdet, hvorfor utleier vil si opp avtalen osv

Husleieloven finner du på www.lovdata.no

Takk for svar! Jeg har nemlig trålet husleieloven for en slik lov, siden min venninne mener at det ikke er lov å sette en alenemor ut på gaten. Jeg mener at det ikke er lov å sette noen på gaten, men at husvær i form av leie ikke er noe man kan regne med er permanent for resten av livet/så lenge man selv ønsker det.

Saken er at min venninne har kjøpt leilighet. Han hun kjøpte den av har leid den bort - og de vil ikke flytte (alenemor med barn). Hun mener det er sterkere vern for alenemødre og at det derfor er vanskeligere å få dem ut. Jeg står på mitt og mener at så lenge leiligheten har blitt solg, leietaker har fått skriftlig oppsigelse og ikke har klaget innen en mnd så må de være ute innen 3 mnd. Altså finne seg nytt husvære - slik som andre folk må. Nå har det imidlertid gått nærmere 3 mnd og leietager har ikke vist tegn til å ville flytte ut.

Hvordan gå frem da? Tvangsutkastelse? Altså, de har jo ingen kontrakt lenger iom at leiligheten har byttet eier og nåværende eier skal bo der selv. Hun vil (selvfølgelig) flytte inn så fort som mulig og var forespeilet innflyttning 1. mai - men selger vet ikke noe om når leietaker flytter og det hele har vist seg å være ganske useriøst egentlig...

Hun, det er altså hun som ny eier som må si dem opp, kan si dem opp for at hun skal benytte leiligheten selv og da med 3 måneders oppsigelse. Om leietager på egenhånd ikke klarer å finne bopel skal kommunen hjelpe mennesker med barn (herunder at ingen barn skal være bostedsløse).

Om leietager ikke flytter innen dato så kan venninnen din ta kontakt med namsmannen. Hvilke prosedyrer man da følger vet jeg ikke, men det vet nok namsmannen.

Ja du har helt rett her. Ut fra din beskrivelse ser det ut til at man har fulgt alle regler for oppsigelse av leiekontrakten, og leietaker har ingen rett til å bli boende når kontrakten går ut.

Blir hun boende så har din venninne krav på erstatning som tilsvarer leiebeløpet i leieavtalen fram til leietaker flytter. Leietaker har jo heller ikke rett til å bli boende, og om hun nekter å flytte så kan man gå til det skritt å sette igang tvangsutkastelse. Det er jo selvsagt ikke noe hyggelig når det gjelder en barnefamilie, men det er jo leietaker som sitter med ansvar for barna sine her. Før en tvangsutkastelse utføres har hun fått tilstrekkelig med advarsler og mulighet til å komme seg ut.

Alenemødre har ikke sterkere vern, og husleiereglene er jo i seg selv lovfestet nettopp for å gi leietakere ett vern mot å bli satt på gaten uten varsel. Nettopp derfor har man 3 mnd fristen og reglene om oppsigelse generelt. Når leietaker nekter å flytte til tross for at oppsigelsen er korrekt framsatt så har hun selv ansvaret for at hun risikerer å bli stående på gaten ved en evt tvangsutkastelse.

Utrolig kjedelig situasjon, håper det ordner seg til beste for alle parter!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...