Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er nå blitt hele 13 dager, tiden flyr. Hun var 4030g når hun ble født og 3660 når vi dro fra sykehuset på en lørdag. Vi fikk beskjed om å komme å veie henne på mandagen for å se om lillegull la på seg. Og det gjor hun! 3860g veide hun da! Det var en stolt mamma som dro fra ammepoliklinikken den dagen.

Følgende fredag fikk vi hjemmebesøk fra helsestasjonen, og da vi veide henne stod vekta på stedet hvil. VI fikk beskjed om å komme å veie henne over helga for å se om det var noen endring.

Mandag, altså igår, møtte vi opp og veide lillegull, på vekta stod det 3820g! Hun har altså gått ned i vekt! Etter mye tårer og samtale med helsesøster kom vi fram til at jeg skulle amme som vanlig på morgen og dagtid og gi litt tillegg på ettermiddag og kveld.

Jeg dro ut å kjøpte flasker og NAN mme. Når kvelden kom ammet jeg hennge og laget til en flaske. Hun tok flasken med en gang og vi tok mange pauser og rapet. Endelig så jeg lys i enden av tunellen! Men kort tid etterpå kom alt opp igjen, hun gulpet kjempe kjempe masse!

Det virket som all mme kom opp igjen. Hun gråt, og jeg gråt. Følesen av å ikke gi barnet ditt nok mat er grusom, føler meg mislykket.

Noen som har råd??? Eller som har vært i samme båt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må jeg gratulere med den lille jenta. :)

Jeg har ikke vært i samme båt som deg,men hvor mye MME gav du henne?

Kanskje hun rett og slett var kjempemett og ble uvel over først å ha fått puppen for så å få "mye" tillegg?

Fortvil ikke enda,men prøv deg litt frem. Kanskje det går bedre om du gir litt mindre mengde tillegg neste gang?

Jeg vet at noen babyer ikke "tåler" alle mme merkene like godt,så om problemet vedvarer så kanskej det kan hjelpe å skifte merke.

På apoteket har de også en type for ekstra følsomme små mager. :)

Sikker på dette går seg til,husk at de små tarmene deres ikke er utviklet enda og at for noen så er mme litt hardt. Husk å ha oppi litt malt så hun ikke får forstoppelse. :)

Lykke til! Dette klarer du helt fint.

Og husk... melkeproduksjonen din kan fortsatt ta seg opp,babyen er ikke mer enn 14 dager enda.

Du er ikke mislykket-dette er ikke noe du styrer selv. :)

Klem.

Skrevet

Hei !

samme skjedde med meg når lillegutt var så gammel som din . Men jeg fikk faktisk et tips av mamma som er chilensk . Hun sa at jeg skulle lage meg havregryn 2 ganger om dagen.

Og tro det eller ei , det fungerte som bare søren ! Han begynte å gå opp i vekt han var mett han trengte ikke puppen hele dagen det va bare det beste tipset ever!

Så da får du samme tips av meg :D Prøv !

Skrevet

Jeg var også utrolig frustert de første ukene (på toppen av det hele ble vi innlagt på sykehus hans 3:e leveuke på grunn av en stygg bakterieinfeksjon så det hjalp ikke på lykkefølelsen akkurat, men det er en annen historie). Min gutt på 2 mnd spiser fremdeles ofte-ca 1,5 timer mellom ammingene, men det føles ikke som man ammer hele tiden når han blir mere effektiv. I starten brukte han ca en time for å bli ferdig, så da var det jo på'n igjen etter en halvtimme. Jeg kunne ikke skjønne at han var sulten igjen så jeg trudde han hadde vondt i magen og ventet lengre. Etter at han ble "veid og funnet for lett" 5 dager gammel, så gav jeg ham pupp så ofte og lenge han ville. Nå spiser han mye mere effektivt og er ferdig på 10-20 min når han er våken. Mener han må få lov å spise ofte fremdeles, siden han sover så lenge ad gangen (8 timer på natta og 3 timer på dagen). På formiddagene har vi kosestund da han sovner i fanget midt og jeg enten sover litt jeg og eller leser.

Jeg er førstegangs og ble fortvilet over å plutselig være så låst. Og å bli hjemmeværende. Hadde jeg ikke elsket ham så mye så hadde jeg levert ham tilbake der han kom fra ;-) Det er det ingen som forbereder deg på! Ved 4 ukers alder da han begynte å smile og kunne sitte alene i ro noen minutter ad gangen så ble alt så mye enklere!

Skrevet

Jeg ga tillegg etter amming i 4 mnd og fikk beskjed om å begynne med så lite som max 30-40 ml pr flaske til to måltider. Og det gikk kjempefint. Også øker man etterhvert som barnet er vant med det. Men gav dette iallefall en mnd før jeg ga mer.

Håper det ordner seg for dere :)

Skrevet

Hvordan virker barnet? - når du ikke gir mme?

Skjønner egentlig ikke helt dette veie hysteriet, har stor tro på at friske unger selv sier fra når det er noe galt... -missforstå meg rett, jeg ser INGENTING galt med å gi tillegg om barnet trenger det/du har lite melk.

Noe av grunnen til at jeg synes det blir feil er at det blir så unøyaktig. Ved første veiing har h*n nettopp spist, og ikke gjort noe i bleia. Neste gang du veier barnet er det lenge siden du ammet og h*n har nettopp tisset seg ut... -dette kan jo utgjøre ganske stor differanse.

Skrevet

Takk for hyggelige svar =)

Tirsdag dro vi ut og kjøpte andre typer mme, semper ferdig blandet og den NAN som de har på apoteket.

Ga henne først semper, på ettermiddagen og jammen ble det ikke holdt nede, gjentok dette samme kveld med suksess. Hun sov til og med hele natten gjennom! Sikkert god og mett for første gang.

Idag har vi prøvd den NAN fra apoteket, det kom en liten ubetydelig gulp, litt i munnvikene bare, dette tolket jeg som at hun var full i magen.

Nå ligger hun her så fredlig i vuggen sin, våken, men tydelig fornøyd, tre kvarter etter måltidet. Hun har aldri lagt så lenge "alene" i vuggen sin uten protester.

NÅ ser jeg lys i enden av tunellen! Synes til og med at hun har blitt rundere i kinna, men d er sikkert bare ønsketenking =)

Skal bli spennende å veie lillegull førstkommende mandag, så kanskje mor kan slappe av litt i påska!

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Ikke lest alle svarene dine. men jeg har gitt både nan og semper og semper fungerer MYE bedre! All nan kom opp igjen med super sprut kort tid etter HVER gang.. prøv å ta pauser når du gir flaske å rap litt, det gjør jeg fungerer supert!

Lykke til! Jeg hadde det som deg, nå har jeg en happy baby som ligger perfekt på vekstkurven =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...