Gå til innhold

ultralyd uke 12 kontra ordinær ultralyd. Hvilken stemmer best ang fastsetting av termin?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har begynt å bli litt engstelig ang termindato. Skal ta keisersnitt 10 dager før termindato satt ved ordinær ultralyd, men det blir bare to dager før termindatoen som ble satt i uke 12.

Jordmor som tok ordinær ultralyd sa at den var sikrest, men nå leser jeg at det er ulike meninger om dette. Noen som vet litt mer om dette?

Fortsetter under...

Uansett så er det jo fint for babyen å være i magen din lengst mulig:)

Hvis han/hun bestemmer seg for å komme før keisersnittdatoen blir jo bare keisersnittet fremskyndet. Ikke noe å bekymre seg for! Jeg ville uansett ikke tatt keisersnitt mer enn 10 dager FØR ul-termin. Vet om flere som har barn fra før som velger keisersnitt nærmere termin enn 10 dager. Nettopp fordi babyen har best av å ligge i magen til den er klar til å komme ut.

Selvfølgelig kommer ikke alle babyer ut av seg selv, men i ditt tilfelle så er det jo ikke noen fare siden keisersnitt uansett er før begge terminene dine=)

Lykke til!!

Uansett så er det jo fint for babyen å være i magen din lengst mulig:)

Hvis han/hun bestemmer seg for å komme før keisersnittdatoen blir jo bare keisersnittet fremskyndet. Ikke noe å bekymre seg for! Jeg ville uansett ikke tatt keisersnitt mer enn 10 dager FØR ul-termin. Vet om flere som har barn fra før som velger keisersnitt nærmere termin enn 10 dager. Nettopp fordi babyen har best av å ligge i magen til den er klar til å komme ut.

Selvfølgelig kommer ikke alle babyer ut av seg selv, men i ditt tilfelle så er det jo ikke noen fare siden keisersnitt uansett er før begge terminene dine=)

Lykke til!!

Jeg har iallefall hørt flere ganger at UL etter uke 18 er den sikreste, siden fostrene utvikler seg i ulike tempoer før de er så gamle.

Jeg var på UL i uke 13, å fikk da høre at fosteret var gamlere enn det jeg selv trodde. I uke 19 stemte det mye bedre med mine egne utregninger. :)

Annonse

Jeg har selv spurt om dette tidligere, og sånn jeg forstår det, er UL termin i uke 12 den sikreste - i følge mange fødselsleger. Men det er tross alt UL i uke 18 som følges her i landet (flere andre land de visstnok setter termin etter UL i uke 12). Jeg var hos en privatpraktiserende spesialist i fosterdiagnostikk, og han sa at terminen han satte i uke 12 kunne bomme med 1, max 2 dager, mens UL i uke 18 kunne bomme med to uker!

Men jeg ville nok ikke stresset med det, da (som nevnt over) keisersnitt er satt før begge terminene. Begynner fødselen før er det jo ikke krise!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...