Gå til innhold

Aleksander eller Alexander...?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En venninne av meg tenkte akkurat som deg, og valgte da ks. Han blir kalt Alek isteden.

Når det er sagt så kan man absolutt 'oppdra' venner, lærere og familie til å kalle barnet ved det rette navn. Slik er det med våre to. Poden heter Maximilian, og mange vil tro at det lett kan bli Max. Noen få har forsøkt å kalle ham det fra tid til annen. Da han var liten, så sa vi ifra, men nå sier han fra selv :o)

Alexander liker jeg faktisk best med x.

Ja tenker at jeg må oppdra venner og bekjente, verre er det i barnehage etc. Vil ikke at han skal få kallenavnet Alex, minner meg om en jeg virkelig ikke greier å like, så synes jeg det er litt harry også:-/

Lurer faktisk på om vi skal ta en ny vurdering av navnet, gutten er bare to uker........

Takker for svar :-)

Alexander er mye mer flott og stil over. Det er et vakkert navn! Minner meg om Ferdinand, som også er så flott.

Aleksander er en ganske kjedelig skrivemåte.

Om han kommer til å bli kalt Alex eller ikke kan du ikke vite nå, så ville ikke basert valg av skrivemåten på det. Velg det du liker best :)

Lykke til! Og heia Alexander!

Annonse

Hvorfor er -x harry? Fornorsking av enkelte navn kan ofte være vel så harry som å velge den internasjonale skrivemåten... Når det gjelder kallenavn kjenner jeg en som blir kalt Alek selv om navnet skrives med -x. Jeg ville prøvd å skrive navnet på begge måtene og valgt det jeg følte meg mest fortrolig med etterpå. Jeg syns begge variantene er fine.

Om det er harry med x eller ikke, det uttaler jeg meg ikke om, men X er en veldig unorsk bokstav. Det er faktisk en bokstav vi ikke har bruk for i språket vårt. I Norge bruker vi KS, i andre land brukes X. Det er ikke sikkert det "utenlandske" er noe bedre enn det norske. Jeg mener vi skal være stolte av vårt eget og ikke tro at f.eks. everything over there is better.... Synes mange har en tendens til å mene det... Jeg forstår ikke hva som er så galt med å holde på egne tradisjoner og røtter.

Hehe, det tenkte jeg virkelig ikke over. Dansk var det jo selvsagt.

Til tross for mitt dårlige argument så synes jeg det er fint å holde på den gamle skrivemåten Axel. Synes også at Alexander er mye finere enn Aleksander. Det er flott og ikke ukjent i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...