Gå til innhold

Hvordan slutte å amme?

Anbefalte innlegg

Jeg ammer jenta mi på snart 17 mnd enda.

Morgen, kveld, og 1-2 ganger på natta (jepp).. Jeg har prøvd å trappe ned lenge, men det går ikke. Hun vet godt hva pupp er, og hvis jeg sier ordet kommer hun og skal opp i fanget og legger seg til med hodet i armkroken.

men det er i grunnen på natta det er verst. Hun sovner i egen seng på kvelden, men kommer som regel over i vår seng i løpet av natta. Hvis hjun ikke får pupp da klikker hun i vinkel, og derfor har jeg gitt etter.

Men jeg vil jo gjerne slutte med dette, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143130211-hvordan-slutte-%C3%A5-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om du får så mye hjelp i denne artikkelen:

http://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning

Du kan evt. skrive en mail til ammehjelpen og spørre om det er en ammehjelper som har opplevd lignende og høre hva de sier?

Jeg har dessverre ingen tips, da min avvente seg selv.

Ligger hun på eget rom? Er det mulig å legge henne på eget rom, evt at du ligger på et annet rom (stua, gjesterom...) i noen netter?

Veldig mange opplever at det er mye enklere å gjøre spesielt nattavvenning dersom far tar opp og trøster om natta eller andre perioden man ikke ønsker å amme. Det hjalp iallfall for oss (hun var da 8 mnd), og tok to netter. Som regel blir det noen netter med skriking, så det er lurt å gjøre det en helg eller feks til påske (om dere ikke reiser bort, tror det er dumt å gjøre det på nytt og ukjent sted).

Er det forresten nattamminga eller amminga generelt du vil kutte ut?

Jeg ville forklart jenta at nå er det slutt på å få mat og kos om natta, nå må hun sove. (Overraskende hvor mye de skjønner ;-)) Deretter er det litt opp til en selv hvor mye skriking man vil ha. Vi valgte å gå inn til henne, ta opp og trøste, legge ned og la skrike i 2-3 minutter. Om hun sluttet å skrike ble det nullstilling av klokka om hun startet igjen, men litt på magefølelsen da - det ble ikke 20 minutter uten litt trøst selv om hun gråt i 3 min, var stille 10 sek osv. Det går også an å bære på barnet i stedet, men da er det viktig å huske å legge henne ned igjen så det ikke blir byssing i søvn i stedet. Det er kanskje best å sette en stol ved senga og fortelle lavt og rolig at du skal sitte der og holde i hånda helt til hun sovner - og holde det løftet.

Rådet fra helsesøstra var at hun ikke skulle ammes på natta, og OM hun skulle ammes så skulle det skje på hennes rom, og aldri i senga vår etc. Etterpå var det rett tilbake i egen seng. Det beste var om hun kun ble trøstet mens hun lå i egen seng, men det var ok å ta henne opp og trøste til hun sluttet å gråte, for så å legge ned igjen.

Et annet tips jeg har sett er å forskyve amminga. Om du ammer 2 ganger, så forskyv den første inntil den blir like seint som den andre. Når du ammer 1 gang så forskyv det 10 minutter hver natt. Ikke amm flere ganger eller tidligere enn forrige natt. Bestem også hva som er natt. Hos oss er perioden mellom 24 og 6 ABOSLUTT natt, da ammes det ikke. Om hun våkner før midnatt og er vanskelig å trøste, regner jeg med at hun er sulten så da får hun pupp (det er i 9 av 10 tilfeller sånn at hun har spist lite til kvelds de gangene). Før 6 så må hun smøre seg med litt tålmodighet før hun får mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...