Gå til innhold

krabbing

Anbefalte innlegg

har en gutt på 8mnd.han har ikke begynt å krabbe ennå.sitter og liker ikke å ligge på mage/rygg.det har han aldri gjort...han ruller rundt både fra mage til rygg og omvendt,men viser ingen interesse for å røre på seg...jeg lurer på om det finnes noe håp for at han skal lære seg det og om det evt er noe jeg kan gjøre for å hjelpe han litt på vei.flere som har barn som har vært seine,men som har begynt å krabbe likevel?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143130074-krabbing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meiner helsesøster sa at gjennomsnittet for å krabbe (på alle 4) er ca 9 mnd? Men at alt frå 7-11 mnd er heilt normalt. Før 7 mnd er tidleg, etter 11 mnd er seint. Er barnet over 12 mnd og ikkje gjer forsøk på å komme seg opp og fram (krabbe, reise seg) blir det som regel undersøkt av barnelege.

Mine begynte å åle seg fram på magen ved hhv 9 og 9,5 mnd, og dei begynte å krabbe skikkeleg ved hhv 10 og 14 mnd. Tøtta som var sein med å krabbe har fortsett å vere sein med grovmotorikken heile vegen. Har hypermobile ledd i alle fall i hoftene og anklane, men er ellers frisk.

Som nevrologen sa på siste kontroll: "Det spiller ingen rolle for barnet om det begynner å gå når det er 10 mnd eller når det er 20 mnd. Det viktige er at det blir et gående barn."

Om du vil stimulere til bevegelse kan du legge fristande leiker eller andre gjenstander (mobiltelefon og fjernkontrollar er klassikare :P) litt utanfor rekkevidde, så barnet *må* bevege på seg for å få tak i dei. Men sånn generelt sett så klarar barn å finne ut av dette sjølv, og barnet ditt har god tid på seg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143130074-krabbing/#findComment-143130470
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...