Gå til innhold

Smertelindring - hva ønsker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig usikker på dette nå når jeg skal føde igjen. Når jeg født min datter hadde jeg ikke rukket å lese eller lære noe om dette før hun kom ( fødte en måned for tidlig ). Og jeg rakk heller ikke å få noe smertelindring bortsett fra lystgass fordi hun kom så fort. Nå lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre denne gangen. Jeg vet at muligheten for at jeg føder like raskt igjen er tilstede og da vil jeg jo ikke sinke fødselen med epidural. Men fy fader å vondt det er også!! Er veldig usikker på hva jeg skal satse på. Hva er deres erfaringer og hva satser dere på denne gangen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror absolutt det beste for babyen og fødselsforløpet generelt er og føde mest mulig normalt for de som har mulighet til det. Sist fikk jeg morfein helt på slutten og synes dette egentlig bare var unødvendig og ubehagelig og det ødela mye av fødselsopplevelsen da jeg var "rusa" i den første tiden sammen med min lille skatt. Skal føde hjemme og skal bruke akkupunktur og TENS (elektriske små støt som kommer fra et lite apperat som festes forskjellige plasser på kroppen) Ellers skal jeg bruke fødselsbasseng og varmeputer. Og kansje en paracet eller to (-;

Skrevet

Har 2 barn fra før av, og har født begge helt uten smertelindring. Det har vært et bevisst valg, men med forebehold om at det selvsagt kan skje ting underveis som gjør at man må endre standpunkt. Men det har jeg heldigvis sluppet.

Har et ønske om å føde nr3, uten smertelindring også. Men om det skjer ting underveis, som gjør at jeg burde/må endre på det er det helt greit.

Skrevet

Jeg vil gjerne føde uten noe smertelindring...hadde lystgass sist, men får ikke det denne gangen, så skal prøve med kun oksygen...

Skrevet

Tja, jeg vet rett og slett ikke denne gangen... Jeg må nesten bare ta det som det kommer... Første gangen fikk jeg morfinsprøyte, men den rakk å gi seg før pressriene startet, så jeg følte meg veldig fin etter at poden var ute. Brukte også varmt vann som smertelindring, men siden jeg egentlig fikk panikk pga smertene så følte jeg at jeg måtte ha noe mer... Med nr 2 hadde jeg bare akupunktur og varmt vann. Det gikk faktisk veldig bra, og det varme vannet lindret veldig mye mer den gangen enn jeg følte det gjorde første gangen. Jeg håper at jeg kan klare meg med det samme denne gangen også, men "problemet" denne gangen er at jeg gruer meg en del og har derfor skjøvet tanken om fødsel foran meg og ikke helt tatt stilling til det enda...

Skrevet

Jeg er åpen for alt. Tror det er vanskelig å bestemme seg på forhånd, kan aldri vite hva som skjer underveis. Jeg hadde en "mislykket" epidural første gang jeg fødte. Andre gang brukte jeg lystgass. Denne gangen vet jeg ikke hvordan det blir. Tar det som det kommer.

De to gangene jeg har født tidligere har jeg også gjort det. Begge har startet med vannavgang, og riene har vært veldig sterke fra første ri til jenta var ute. Det ble epidural med første fordi det gikk noen timer med så intense rier at jeg ble helt utslitt. Med nummer to var jeg ferdig etter 2,5 timer så da holdt det med lystgass.

Spennende å se hvordan denne blir, men går i hvertfall inn med åpent sinn til hva som måtte komme og tar det derfra.

Skrevet

Pusteøvelser.

Jeg gikk gjennom fødselen uten noe som helst bortsett fra par-tre drag med lystgass som ikke gjorde noe som helst fra eller til.

Men når jeg kom inn i en god "pusterytme" hjalp det utrolig mye.

Tren mye på å puste. Det ser kanskje rart ut, men jeg gjør det hver gang jeg kjenner det kniper i magen osv.

Jeg skal også ha med mp3-spiller med god musikk :o)

Jeg er ikke fanatisk for at jeg ikke vil ha smertelindring.

Men jeg synes forrige fødsel var så fantastisk uten noe som helst, og vil oppleve det igjen.. :)

Skrevet

Jeg fødte uten forrige gang, fordi jeg ikke følte behovet der og da. Og jeg tenker å gjøre det samme denne gangen, så fremt det ikke går ut over meg eller babyen på noen måte :)

Skrevet

Jeg har i tilegg valgt et fødested hvor de ikke tilbyr medikamentell smertelindring, så da er nok terskelen litt høyere for å be om ambulanse til rikshospitalet for epidural ;)

Skrevet

Jeg tar det som det kommer:)

Med nr 1 fikk jeg epidural. Fødselen hadde nok ikke vært gjennomførbar uten. Langdryg fødsel med komplikasjoner så jeg hadde ikke noe valg, sykehuset tok avgjørelsen selv.

Med nr 2 gikk alt plutselig kjempefort og jeg hadde styrtrier. Fikk epidural på 4 cm, men få minutter etter den ble satt hadde jeg 10 cm og kunne presse :) Så fikk aldri virkning av den.

Revnet masse og ble klippet ved fødslene og har hatt og har mye problemer som følge av det, så denne gangen har jeg fødeplan.

Mulig jeg kommer til å forhøre meg om mulighet for pudendal blokade... Ser for meg at det skal gå lettere for meg å holde igjen pressingen da siden barnet skal ut kun litt etter litt denne gangen ;)

Skrevet

Lystgass for meg var DOP. Grusomt. Det som var fantastisk for meg var EPIDURAL. Har bestilt det nå fra første stund. Lystgass ble jeg dritings mistet kontrollen over veene. Epidural er man seg selv bare mindre smerter =0)

Skrevet

det er egentlig umulig å si før man er der, har 3 barn og fikk spidural med første pga åpningsfasen tok for lang tid så jeg ble utslitt...fikk da epidural etter 27 timer med intense rier. men har klart meg helt uten smertestillende med de to andre..brukte litt lystgass på slutten med minstemann som fungerte kjempefint for meg, sikert fordi jeg hadde lært meg å bruke den skikkelig etter de to andre fødslene hvor jeg ikke fikk til det med lystgass i det hele tatt. denne gangen har jeg heller ingen planer om å bruke noe smertestillende men det er jo egentlig umulig å si helt sikkert..får bare ta det som det kommer=)

Skrevet

Jeg har tenkt å prøve med akupunktur og vann først, men har jeg gode rier så kan jeg få epudural ved rundt 5-6 cm. Fikk det sist men da drøyet det veldig så de vil se meg godt i gang først. Men frykter litt smertene så tar nok i mot om de sier det til meg :-) Men hører om morfin?? hva/hvor/når? Aldri hørt om. Lykke til alle

Skrevet

Jeg ønsker meg epidural!!! Har ikke rukket å få det med de andre fødslene, men skulle ønske jeg kunne få det nå. Lystgass finnes ikke på mitt sykehus, så det har jeg heller ikke prøvd. Å sitte i badekar på føden var det absolutt værste under den ene fødselen. Å reise seg med 85 kilo hver gang en ri kom var pyton! Klarte absolutt ikke å slappe av.

Skrevet

Jeg ønsker epidural og lystgass. Hadde dette sist og syns at det funket bra. Brukte også badekar litt sist, men da steg pulsen til babyen så mye at jeg måtte fort ut av, og lindret gjorde det heller ikke hehe så vet ikke om jeg gidder å ligge i badekar denne gang.

Hadde epidural fra 7 cm sist gang så jeg kunne jo sikkert gjennomført uten, men var så sinnsykt trøtt så det var herlig å slokne mellom riene. Får vel nesten bare se under fødselen hvor vondt det blir og om jeg kanskje kan droppe epiduralen og:)

Skrevet

Jeg fikk lystgass på min forrige fødsel. Riene var jævlige, jeg ble redd smertene - og fikk etterhvert en morfinsprøyte - noe jeg angret vilt på i ettertid! Jeg ble kjemperusa og sløv, og orket egentlig ikke å fullføre fødselen, var så dopa at jeg ikke gadd!

Grunnen til at jeg fikk sprøyta var at jeg ropte ut "EPIDURAL!!" for sent.

Drømmen min er å føde uten noe som helst, men jeg må kanskje bestemme meg for epidural før jeg går i fødsel denne gang..huff, er så usikker. Du må nesten ha bestemt deg på forhånd.

Skrevet

Jeg ønsker ingenting og planlegger faktisk å føde hjemme denne gangen, har prøvd epidural med førstemann men var i så dårlig forfatning etterpå! så her går vi for naturlig fødsel slik som sist:)

Skrevet

Samme her.. Ganske overbevist om at det og klare å beholde roen er den beste smertelindringen. og det gjør iallefall jeg om jeg kan være hjemme hos meg selv. Det er et hjemmefødselforum her på dib forresten (-: vet ikke om du er der noe, det er litt stille der for tia.. Bli med du også da (-8

Skrevet

Minst mulig.På første fikk jeg akupunktur med god effekt, men på andre var det ingen som satte akupunktur før en liten time før han kom så da hadde det null effekt. Hadde da stor hjelp av varmepute jeg hadde med hjemmefra som mannen min trykket i ryggen min under hver rie. Prøvde også lystgass men følte ikke det hadde noen effekt - men turte ikke slippe den helt heller tilfelle den hadde effekt hehe : ) Men vet aldri hvordan denne fødselen blir iforhold til de forrige så utelukker ikke andre former for smertelindring har bare lyst å klare meg med minst mulig :)

Skrevet

Uten, dvs de to første fødte jeg uten noe, var bevist på det, fødselene var greie, 10 timer og 4 timer, intensivt på slutten, men da var jo kroppen i siget ;)

Denne gangen ønsker jeg også å føde uten, men ting kan jo skje underveis, burde tenkt litt på hva så, men det har jeg altså ikke gjort, tar det som det kommer, vet hvertfall at epidural skal jeg ikke ha, det forlenger visstnok forløpet for enkelte..

Gleder meg, og er spent på hvordan kroppen håndterer smertene nå i forhold til sist, for 13 år siden..

God pusteteknikk kommer man langt med, den burde jeg kanskje tørr trene litt på de siste dagene ;)

Skrevet

Jeg skal føde på ABC denne gangen, og har tenkt å prøve badekaret. Har født med bare litt lystgass de to andre gangene, men ble veldig kvalm av det. Kan kanskje også tenke meg å prøve sterilsaltvannspapler hvis det blir aktuelt.

For meg har det ikke vært aktuelt med epidural, jeg har hatt forholdsvis raske fødsler med god progresjon, så jeg har ikke følt for det heller. Fødte du raskt sist, vil det sikkert gå bra uten denne gangen også! Epidural kan jo svekke riene og føre til at du ikke greier å presse like bra. Men ved noen fødsler er det jo nødvendig å bruke det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...