Gå til innhold

Mindre melk ved mensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minimann er nå 5 1/2 mnd og jeg har hele tiden hatt rikelig (!) melk. Han har alltid klart seg med en pupp til hvert måltid. Men plutselig for etpar dager siden ble han kavete og urolig. Styrer veldig om natten og kan spise opptil hver time, og tømmer da begge puppene. Har nettopp fått første mens etter fødselen, og da var det ei venninne som sa at det kunne påvirke melkeproduksjonen. Noen andre som har opplevd dette? Og hvor lang tid tar det før produksjonen tar seg opp isåfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm... ja, jeg trodde melka hadde avtatt, men nå er det mer igjen. Nå har jeg bare hatt èn mens, (for ei uke siden) men skal være obs på det neste gang. Ellers så kan jo produksjonen gå ned her da siden han spiser mer fast føde, men endel melk vil han jo fortsatt ha da :) Har iallefall rikelig nå jeg.

Ellers har jeg hørt at melka kan smake annerledes, så trodde det var derfor han tok mindre..

Skrevet

Hmm har ikke hørt om at melkeproduksjonen avtar pga mensen, men at mensen kan komme når melkeproduksjonen avtar! (altså f.eks når babyen slutter å spise nattmåltid og det går mange timer til neste måltid, da vil jo også melkeproduksjonen avta deretter/ikke få den jevnlie stimulien..) eller kanskje babyen din har begynt med grøt også`?

Husker ikke helt hvem som sa dette men, men det er jo sånn at man ikke får mensen når man ammer, men når man slutter og amme/ammingen avtar får man mensen tilbake)

Jeg fikk min første mens forrige uke også, og gutten er bare 3 måneder, men han har begynt å sove lengre økter på natta og sover noen netter uten nattmåltid, men når jeg tenker etter har han også kavet en del i det siste. kanskje det har noe med at melka kan smake litt andereledes ved mensen? hmm mye rart man skal lure på ja :D

Skrevet

Vanlig at man har mindre melk ved mensen ja. Akkurat det samme merket jeg og tok det opp på helsestasjonen. HS sa at det var helt vanlig+ at melken også kunne endre smak. Hadde litt problemer med å få datteren min til å ta puppen de første dagene i mens perioden,men hun tok til slutt:) Så du vil nok merke forskjell når du er ferdig:)

Skrevet

Hmm ja mulig det er omvendt ja.. Men gutten min vil gjerne ligge til puppen hele tiden nå og die. Tydelig at han er sulten og misfornøyd med mengden.. hehe.. en liten glupsking. Har måttet øke litt kjappere på grøtmåltidene enn jeg hadde tenkt, for at han skal bll mett og være fornøyd.

Men det er vel ikke helt ulogisk at produksjonen kan minke ved mensen, for alt dette er jo hormonstyrt. Håper hvertfall melken øker litt snart, for begynner å bli sliten av å ha han hengende i puppen hele tiden. Han har nemlig begynt å bite også, så det er ikke like kos lenger... :o/

Takk for svar :o)

Skrevet

Er riktig det at mensen gjerne kommer raskere tilbake om baby ikke spiser om natten. Men fikk også høre at det kan gå motsatt også. Men tror det er ganske hormonstyrt. Har mange venninner som har snørr på natten,men likevel så har de fått tilbake mensen. Er nok litt forskjellig det der:)

Kan være gutten din har en økeperiode også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...