Gå til innhold

Erfaring med keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal etter planen ha keisersnitt om en ukes tid og er veldig spent. Lurer derfor på mange ting nå i forveien.. Hva kan jeg forvente av formen min i etterkant? Og får vi holde babyen når den er ute eller blir den bare holdt opp så vi får se den? Hører så forskjellig.. Og hvor lang tid tar selve inngrepet ca? På forhånd; takk for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble hasteKS på meg sist, men ikke så veldg hast, ingen fare for hverken meg eller bebis, så de tok seg god tid, og om det er helt likt de planlagte vet jeg ikke. Men det tok underkant av en time med selve inngrepet, men inkludert forarbeid (forflytning fra føde til operasjon, bedøvelse ++ tok det lenger tid). Var litt i tåka, så er ikke helt sikker, husker bare at det ble besluttet kl 23 ved vaktskifte, var nede på operasjon ca 2345 og ungen var ute 0010. Jeg ble sydd, og trilla inn på intensiv ca kl 0100. Jeg fikk bare såvidt sett gutten min godt inntullet i tepper før han og pappan var på vei opp igjen på føden for veiing og måling. Men de kom ned til meg etterhvert. Men i og med det var midt på natta var sambo så trøtt at han og bebisen gikk opp på barsel for å sove. Jeg ble liggende LENGE på intensiv, det var kaos på føden, og egentlig skulle en jordmor innom meg før jeg fikk trilles inn på barsel. Så jeg lå der hele natta og venta og venta og venta. Det var igrunnen det veste. Men sånt skjer vel ikke når det er pøanlagte snitt.

Det jeg ikke var helt forberedt på var at jeg ble tvunget opp av senga kl 8 neste morgen for å gå på do. Jeg hadde hatt kateter, og var veldig behagelig å kunne drikke ubegrensa uten å måtte tisse. Men fikk ikek ha det lenge, og måtte altså opp. Det gjorde jæ*** vondt første gangen, og på formiddagen da tok barnepleierne på barsel seg av bleieskift på babyen. Men utpå dagen måtte jeg gjøre alt selv, og det gikk helt fint. Men ja, vondt, gikk litt fremoverbøyd. Og var veldig bevegelseshemmet. Det er først når magemusklene ikke virker at man skjønner hvor viktige de er. De er jo kutta tvers av og sydd sammen, så alt var vanskelig de første dagene. O lykke for at jeg hadde en baby som sov mye.

Jeg kom meg veldig fort etter snittet, jordmoren som hadde vært hos meg i fødselsforløpet skjønte ikke noe da jeg var ute og vandret i gangene dagen etter. Og jeg var på min første trilletur første dagen hjemme fra barsel, så var igrunnen veldig fornøyd med hvordan det gikk. Men jeg vil i det store og hele helt foretrekke vaginal fødsel igjen, for vondt var det. Og det var nok vondere lenger enn ved en gjennomsnittelig vagianl fødsel. Men altså på langt nær så ille som jeg trodde det skulle være.

Skrevet

Det vfinnes mange gode svar inne på ks.debatten, men svarer deg allikevel her også:

Hva kan jeg forvente av formen min i etterkant?

Du kan forvente å være sengeliggende frem til kvelden, noen ganger neste morgen, spørs når på dagen det blir utført. Da er du sterkt medisinert så du kjenner ikke så mye smerte annet enn hvis du hoster eller ler.

Det er veldig vondt å opp å gå den første gangen, men blir fort bedre og bedre. Jeg ble overrasket over hvor fort jeg ble bedre. Kunne bysse baby i gangen allerede ett døgn etter snittet, men man blir fort sliten da.

Og får vi holde babyen når den er ute eller blir den bare holdt opp så vi får se den?

Baby blir i de fleste tilfeller vist fort frem til mor, så tatt ut og kommer så inn igjen til mor. Dette skjer jo ofte under vanlig fødsel også i tilfelle de må suges for litt fostervann osv. I mitt tilfelle var han bare borte 1-2 min. Han ble da lagt på brystet mitt forann forhenget. Nå var jeg ganske tydlig på at jeg ville ha det slik til min jordmor i forkant av ks. Altså mest mulig likt vanlig fødsel, og minst mulig tid fra hverandre, hvis det ikke er en god grunn for det. Man kan heller si i fra hvis man ikke orker.

Og hvor lang tid tar selve inngrepet ca?

Mitt snitt fra jeg ble trillet inn på operasjonsalen tok 10 min til han var ute. Så en halvtime på å sy igjen. I denne halvtimen lå han 15 min på brystet mitt.

Bare å spørre om mer du lurer på :)

Skrevet

Da jeg hadde planlagt keisersnitt, var barnet ute på 8 minutter :) De løftet henne opp, tok henne en rask tur ut (den nybakte far løp etter) for å tulle henne inn og kom tilbake til meg med henne. Der fikk hun ligge i ca 5-10 min, fikk tom prøve puppen for første gang. Veldig koselig og stort, det hele.

Husker ikke helt hvor lenge jeg var på opr.stua alene, men babyen og mannen min kom på oppvåkninga ca 1 time etter at jeg kom dit. Da fikk jenta ligge på brystet mitt og sove - tror vi lå sånn et par timer :)

Jeg fikk veldig hudkløe av spinalen og måtte få antihistaminer for dette. Derfor var jeg så utrolig trøtt resten av dagen. Husker jeg ikke klarte å skrive en sms uten å ta en høneblund underveis ;-)

Dagen etter var jeg i dusjen på egenhånd. Det svimlet litt mot slutten, så da var senga god igjen, men jeg var oppe og gikk senere på dagen.

Dette med hvor fort man kommer seg, er veldig individuelt og har sammenheng med hvordan man hadde det som gravid, om det oppstår komplikasjoner osv.

Jeg skal snart ha et planlagt snitt til og kjenner at det eneste jeg egentlig gruer meg for, er spinalen. Ikke at det gjør vondt, syns bare det er nervøst at jeg skal stikkes i ryggraden igjen...

Håper alt vil gå deg vel! Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...