tess1985 Skrevet 11. april 2011 #1 Skrevet 11. april 2011 noen sier at man allerede kan starte fra 3 mnd? Er ikke det litt tidlig? Hva sier dere? :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. april 2011 #2 Skrevet 11. april 2011 Fra 4-6 mnd er det anbefalte. Når spedbarnet er seks måneder gammelt, bør fast føde gradvis introduseres som tillegg til morsmelken, slik at behovet for energi og næringsstoffer dekkes. Noen barn kan ha behov for fast føde før seks måneders alder, men introduksjon bør skje tidligst ved fire måneders alder. Barn som ikke får morsmelk, kan introduseres til fast føde ved 4-6 måneders alder. http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 11. april 2011 #3 Skrevet 11. april 2011 Kan begynne med tynn grøt når de er mellom 3,5-4mnd hvis det er stort behov for det (dvs at de er veldig sultne). Ellers er det vanlige å begynne etter 4mnd. Men det anbefales jo å fullamme til baby er 6 mnd dersom den får nok fra mor. Jeg for min del har fullammet i 5 mnd nå, og jeg gidder rett og slett ikke å styre med noe grøt og mat til henne før hun har behov for det. Hun er tilfreds og sover hele natten så jeg ser ikke noen grunn til å starte før hun trenger mer. Starter selvsagt med tilvenning når hun er 6 mnd om hun ikke har behov for det før. Men dette er opp til hver enkelt
Foccacia Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Når jeg var på sykehuset sa de at det nå var anbefalt å fullamme i 4 mnd. Jeg kommer til å introdusere grøt rundt 3 1/2 mnd alder hvis han fortsetter å være like sulten som han har vært til nå. Så klart bare for å begynne å venne han til smaken. Og helsesøster sa at man kan begynne å gi vann ganske hvis det er behov for mer væske. Lillegutt var da 6 uker.
Videlivi Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 Første barnet mitt var umettelig etter 3,5 mnd, og da hun ble 4 mnd så blandet jeg 100 ml morsmelk med grøtblanding for barn fra 4 mnd og oppover. Mente at alle grøtblandinger var fra 4 mnd +( blandes med morsmelk eller morsmelkerstatning) , og den fra 6 mnd+ (blandes med vann. ) Er ikke sikker på om dette har forandret seg de siste 4 årene. Siden morsmelk så ut som om det løste opp alt det kom borti, blandet jeg det i en tåteflaske, lagde litt større hull i tuten og ga henne det som en tykk melkeblanding. Det funderte kjempefint! Ville ikke la henne sitte før hun kunne det selv, og det ble bare søl med skje da hun var så liten.... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå