Gå til innhold

Hva er "normal" blodprosent??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har 11,3%.. fikk også skrevet ut jern hos legen.. Men det ga meg totalt forstoppelse.. og på sykehuset sa de at det slettes ikke var unormalt lite, derfor kunne jeg trygt la være å ta dem, slik at jeg kunne få gå på do igjen. Og det er jeg veldig glad for :)

Har hørt om mye verre enn ditt tilfelle.. Det er de som ligger ned i 3-4..

de var fornøyd på sykehuset da jeg var oppe i 14, men har bestandig før ligget på drøyt 12

har vært nedi 6 - da svimte jeg av når jeg løftet armene over hodet.

neofer er snillere for magen enn de øvrige.

pass på å få i deg en del biola og mye litt flytende kost (f.eks. suppe). Det hjelper.

OG når du tar jerntablettene - ta enten c-vitamintabletter eller appelsinjuice samtidig - det øker effekten

Annonse

For det første, så heter har man ikke 10% i blodprosent, man har Hb på 10.

Og for det andre, du som sier at man først har lav Hb om man er nede i 3-4.... yeah right!! Da er man nærmest død altså.. da får ikke vitale organer på langt nær nok oksygen!

Hemoglobinverdien til en voksen kvinne skal ligge mellom 11,7 og 15,3.

Hvis din verdi er 10 så bør du ta jern, spesielt siden du er gravid. Det er normalt at hemoglobinverdien faller litt når man er gravid, pga høyere blodvolum. Men det er ønskelig at man ikke har så lav verdi når man går i fødsel, siden man da gjerne mister endel blod.

For å si det sånn, hvis du ikke tar jern nå så må du det nok etter fødsel :)

Et lite tips er å unngå å drikke melk når du tar jerntabletten, det hindrer opptaket. Men c-vit er bra for opptaket, så drikk juice og spis c-vit.-rike frukter og mat.

PS Hemoglobin på 3-4 har ingen uten å være ALVORLIG syk...

Hilsen sykepleier

Hehe, jeg må også le litt av den kommentaren ang 3-4 i blodprosent.

Jeg fikk blodoverføring med en blodprosent på 5,3 etter fødsel, så med 3-4 er man rimelig sløv ja... Så er utrolig hvis du vet om mange med den prosenten ;)

Jeg lå derimot på rundt 13 hele svangerskapet, nedi ca 10 på slutten uten at jeg fikk beskjed om å ta jern. Men har et godt jernlager.

Variere litt hva som er vanlig, for meg er det vanlig å ha ganske lav blodprosent. Men 3-4 høres helt merkelig ut. Hadde nede på 6-tallet etter første fødsel, og da svimte jeg av bare jeg satte meg opp i senga. Måtte ha ekstra blod, ja.

Meg som skrev 3-4 her :)

Haha,, JA der ser dere! Akkurat DET har jeg lært her inne på BIM! Der var ei dame som påsto hun hadde det da jeg spurte om akkurat det samme, og fremdeles var det ingen problem.

Men da vet jeg det..

Skal aldri mer tro alt jeg leser.. i alle fall ikke her inne :)

Min lege mener en gravid kvinne bør være over 12, nettopp for å ha litt å "gå på" når man skal i fødsel.

Spør på apoteket, det er stor forskjell på jerntablettene og alle er ikke like ille for magen. Når du ikke har lavere enn du har kan du ta de svakeste tablettene og om du samtidig er flink til å spise og drikke ting som holder magen i gang bør det gå helt fint.

Jeg mistet masse blod siste fødsel og var nede på rett over 6, da fikk jeg blodoverføring (to poser).

Annonse

Ja er lurt å ta jern. Som noen andre her skriver, tar du det ikke nå så må du etter fødsel.

Selv fødte jeg med 7 i hb og endte helt nede på 4,8. Det var kjempe skummelt og jeg var veldig syk! Husker ingenting. Så lurt å ta jern!

HI igjen

Tusen takk for mangen svar!

Får knaske litt jern fremover da. ;-)

Og skal heller ha forstoppelse nå enn etter fødsel. hehe.

Skal ta dem med juice, spise kiwi og drikke biola og få i meg flytende føde så håper vi den stiger til neste gang..

Ikke la vær å ta jern hvis blodprosenten går nedover ihvertfall! I de to første svangerskapene slet jeg med å holde min over 9 etter at den kom langt ned, og var helt tappet etter fødsel. Denne gangen begynte jeg på jern før jeg kom til kontroll hos legen, og har faktisk klart å holde den på ca 11 fram til nå (uke 23), juhu!! (Er "høyt" til meg å være.)

Hun som mente hun hadde hb på 3-4 har nok missforstått legen sin, min hb er på 10 og mine jernlagre er under 3, så jeg må ta jern.

Hadde hb vært 3-4 hadde du ikke kunnet snakket med henne.

Var nok sikkert jernlageret hennes som lå på 3-4 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...