Gå til innhold

Stadig tilbakevendende soppinfeksjon.. holder på å bli GAAL!!

Anbefalte innlegg

Nå er det sånn ca sjette gangen jeg har soppinfeksjon på åtte måneder. Har prøvd alt som finnes av reseptfrie legemidler, blitt behandlet med div antibiotika og vagitorer jeg ikke husker navnet på som er reseptbelagt. blir bra en stund, men som kommer det tilbake. Aner ikke hvorfor jeg ikke blir kvitt det. er det noen som har erfaringer med om partneren også kan ha sopp, sånn at det kan være grunnen for at jeg aldri blir kvitt det?

har prøvd å lese litt på nettet om dette, men di fleste plasser står det at det ikke overføres seksuellt og noen plasser står det at man kan smitte hverandre med sopp. Men det står ingenting som jeg kan se iallefall om denne typen sopp som visstnokk skal kunne smitte parteren i utgangspunktet stammer fra seksuell kontakt. Altså om en av partene må ha vært utro for at dette skulle kommet "innenfor våre vegger" eller om det oppstår i egen kropp for så å smitte...

Fortsetter under...

Jeg har slitt mye med det samme, og får soppinnfeksjon minst en gang i måneden.

En gang var det helt ekstremt og ingenting hjalp, da fikk jeg noen tabletter av legen som både jeg og mannen skulle ta. Skulle ikke ha sex på noen dager etter at tabletten var tatt.

Det jeg har funnet ut at hjelper er å kutte ut alt med hormoner i, altså alle typer prevensjon med hormoner. Jeg tåler heller ikke tamponger noe greit så jeg må bruke de som heter Ellen (fås på apotek og de er innsatt med melkesyrebakterier). Jeg tar også vaginakapsler med melkesyrebakterier rett før mensen og i et par-tre sammenhengende dager når mensen går mot slutten. Da holder jeg det sånn nogenlunde i sjakk.

Om du fremdeles sliter kan du få hjelp av en homeopat, det kan hende du rett og slett har for mye candidasopp i kroppen og da må det forandringer i kostholdet til for å gjøre noe med det. Bl.a må du kutte drastisk på sukkerinntaket for det er jo ren mat til soppen. Men omlegging av kosten bør du få hjelp av en ekspert til.

Du er ihvertfall ikke alene om problemet.

Behandler mannen seg også? For han kan jo ha sopp uten å vite det, å dersom ikke han gjennomgår samme kur som deg (kanskje ikke den med yougurt på tampongen, hehe) så vil jo han smitte deg igjen og igjen...

Jeg hadde samme problemet. Soppinfeksjon ut i ett.

Etter tips fra bl.a. Kristina og Rolv (som var nevnt i et annet innlegg) så kuttet jeg ut hormonell prevansjon (satt inn kobberspiral), kuttet ut tampong (bruker nå kopp (Divacup/Ladycup osv)) og i tillegg har jeg nesten kuttet ut truseinnlegg (bruker truseinnlegg av tøy rundt eggløsning da det er mer utflod).

Det hadde kanskje fungert med èn av disse stegene, men jeg var lei og tok ekstra hardt i. Problemet er i hvertfal helt borte.

Annonse

Takk for svar :)

Hmm.. dette med hormoner har jeg faktisk ikke offret en tanke en gang, men det kan kanskje være grunnen siden jeg har hormonspiral.

Krysser fingrene for at det ikke er den da :P har vel hatt en dag med mensen siden jeg satt den inn, noe jeg synes er veldig høvelig ;)

Soppinfeksjoner er en helt vanlig bivirkning på hormonprevensjon!

Søsteren min var så plaget at hun følte hun hadde sopp fra toppen av rompesprekken til langt nedover innsiden av låra, altså hele underlivet. Det ble helt umulig med sex til slutt, huden var sår og sprakk, alt var vondt og jævlig.

Hun ble faktisk ikke kvitt det før hun fjernet hormonspiralen, hun tåler (akkurat som meg) ikke de svakeste hormonproduktene engang.

Takk for svar :)

Nei han har ikke fått noen behandling.. trodde ikke det var mulig å smitte partneren med sopp. Legen har jo heller ikke sagt noe om at partneren min også kan ha det. Så har ikke tenkt på at det kan være en mulighet før nå i det siste. Men så stemmer at man kan smitte hverandre med sopp? har ikke funnet noe på nettet som gir ett klart svar på om det er mulig uten at noen har blitt smittet av en annen.

Så er det mulig at kroppen min har "laget" soppen, så smittet han, og siden han aldri har fått behandling for dette, smitter meg igjen etter at jeg er ferdig behandlet?

18.46

Ville ikke legge ut så mange detaljer om plagene, sånn i tilfelle noen syntes det var ekkelt ;) men det er faktisk AKKURAT sånn jeg har det nå. denne gangen er det helt ekstremt. har ikke vært så ille di andre gangene. Må vel fjerne den høyt elskede spiralen som har fjernet mensen min og forhindrer at jeg får flere barn uten at jeg trenger å tenke mer på det :P å jeg som er helt elendig til å huske å ta p-piller ;)

Om du reagerer på hormonspiralen kommer du til å reagere på p-piller også desverre. Begge deler er jo hormonprevensjon..

Jeg tålte p-piller greit de første 10 årene jeg tok det, men så ble bivirkningene (som disse vannvittige soppinnfeksjonene) bare værre og værre. Nå tåler jeg ikke minipillen en gang og har valgt å sterilisere meg.

Ja, det er fullt mulig. Man kan fint få sopp av seg selv, men man kan også få det gjennom samleie, så som du sier, kroppen din laget kanskje soppen, så fikk mannen din det, du behandler deg og han smitter deg igjen når du er ferdig behandlet..

Ja det var nå det ja.. :(

har heldigvis legetime imorgen, så får diskutere med han om han synes jeg skal fjerne spiralen og hva man evt skal prøve av hormonfri prevansjon. har hørt at det finnes p- piller for menn nå, så kanskje samboeren min må ta seg av det ansvaret i fremtiden ;) har foreslått det før, til storslått protest (den gang var det bare en spøk) men hvis det er sånn at man ikke tåler hormoner får han vel bare trø til ;) haha

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...