Gå til innhold

Stemmer det at far ikke skal betale bidrag dersom han tjener mindre enn mor?

Anbefalte innlegg

Dersom far har barnet 20-30 prosent, ca?

Har ei venninne som sier at hun ikke får bidrag fra far, fordi han tjener mindre enn henne. Men han tjener vel ca 300 000 iallfall, så jeg syns det er merkelig at han skal slippe unna å betale for sitt eget barn, bare fordi hun tjener mer!? Hun får et eller annet beløp fra NAV istedet, visstnok...

Fortsetter under...

Nei,det stemmer ikke. Det som stemmer er at han da skal betale mindre av oppfostringskostnadene enn mor(prosentvis etter inntekt). Så lenge han tjener godt over 200 000 brutto i året, så skal han betale bidrag.

Men det kan være at hun tjener så mye at hun ikke har rett til bidragsforskudd, og kanskje har misforstått resten.... Da slipper han billig unna, han der faren der....

Så lenge far ikke er trygdet på no vis så stemmer ikke dette. Men hun kan jo ikke tjene så mye mer enn han, siden hun får bidragsforskudd! Kan være at de tjener rimelig likt, og da kan han bli beregnet til null i bidrag til mor. Men han må likevel dekke inn til statens innkrevningssentral i Bjørnevatn siden mor mottar bidragsforskudd...

Dersom far feks går på attføring eller annen lav trygd og mor tjener mer enn firehundre og noentusen så mister mor retten på både bidrag, da far ikke er betalingsdyktig, og retten på bidragsforskudd da hun tjener for mye.

Annonse

Faren til mine 2 små tjener mindre enn meg, men siden barna bor hos meg og bare har "vanlig samvær" med ham, betaler han bidrag. Men han har liksom bare 50% jobb (det er ikke sant, men det er så mye som han oppgir - han gjør resten svart) så jeg får bare 950 kr/mnd for begge to til sammen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...