Gå til innhold

Hjelp, nyansatt og sykemeldt??

Anbefalte innlegg

Hei dere, er i en litt vanskelig situasjon, jeg startet i ny jobb og jobbet i ca 6 uker før jeg nå har blitt sykemeldt, er redd jeg kommer til å være sykemeldt ut svangerskapet. Hvordan fungerer dette da, kan jeg bli sparket og gjelder sykemeldingen min som jobb slik at jeg sparer opp retten til foreldrepenger?? Hvordan regner de evt ut dette på 6 uker arbeid bare?? Hadde satt stoooor pris på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143128422-hjelp-nyansatt-og-sykemeldt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykmelding gjelder som jobb ifht. foreldrepenger, så den er grei.

Prøvetiden kan bli forlenget med den tiden du er borte i løpet av prøvetiden. Du kan ikke uten videre få sparken pga sykdom, men de har relativt stor frihet til å begrunne at man ikke får forlenget etter prøvetid, så det er jo forsåvidt en mulighet.

Det er en fast jobb, ikke vikariat. På kontrakten står d deltid men jobber 20 vakter i mnd. Regner nav ut penger etter disse 6 ukene da eller?? Så i prinsippet kan man finne seg en jobb, jobbe i en mnd og få penger resten av svangerskapet og 10 mnd permisjon???? Høres ikke riktig ut???

Annonse

Får du mye i sykepenger da? I følge kontrakten eller i følge hvor mye du egentlig har jobbet? Nav bruker samme utregningsmetode for foreldrepenger og sykepenger. Så det du får i sykepenger i måneden nå, er det samme som du kommer til å få i foreldrepenger (forutsatt at du

velger 100%).

Men du får foreldrepenger vist du er sykemeldt resten av graviditeten, ja. Som noen andre sier over her, så gjelder sykepenger også som inntekt.

Jeg taper faktisk penger på å være i permisjon pga arbeidsgiveren min. I kontrakten min står det at jeg jobber 60%, mens jeg i realiteten alltid har jobbet nærmere 100%. På inntektsblanketten nav skal ha fra arbeidsgiver når du blir sykemeldt, så har arbeidsgiveren min gått ut fra kontrakten på 60%. Dermed får jeg 5000-6000 kr mindre i måneden som sykemeldt/i permisjon. Surt for min del......

Anonym 19:46, dette må du jo selvsagt ikke godta! Ta kontakt med arbeidsgiver og be de sende inn korrekt dokumentasjon, evt kan du selv kontakte nav og dokumentere ved hjelp av lønnsslipper at du har hatt større inntekt og at arbeidsgiver ikke har sendt inn korrekte opplysninger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...