Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lett å finne gode grunner for selvbestemt abort, og til og med for seinaborter. Mange er i en svært vanskelig livssituasjon, og jeg ønsker ikke å dømme enkeltpersoner eller å legge stein til byrden. Men jeg tror at mange på en måte lures av lovverket. Abort blir akseptabelt fordi det er tillatt.

Men jeg kjenner at jeg blir lei meg når jeg tenker på alle barna som mister livet allerede før de er født. Downs syndrom eller ikke, de er alle barn og de er helt forsvarsløse. Fordi de ikke kan sees med det blotte øye virker det som om ingen taler deres sak.

Er det flere som kjenner det slik som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg tror ikke folk vet hvor mye kjærlighet og glede ett barn med Downs syndrom fører inn i familien, og de slutter jo heller aldri med det - uansett hvor gamle de blir. Ekte kjærlighet, og de er tvers igjennom gode!

Skrevet

Jeg er litt mer kynisk og tenker mer på det livet barnet skal få etter fødsel. Det å bli født inn i livet til noen som ikke ønsker det, har tid til det, har penger til det og har overskudd til det er ingen god start for et lite barn. Barn skal være ønsket, de skal være en glede og en berikelse. Og jeg tror ingen barn har godt av å være uønsket og å være en "klamp om foten". Så når et menneske ikke ønsker barnet så er det opp til vedkommende selv å bestemme og av hensyn til barnet så synes jeg det er best at den som bærer barnet, og som eventuelt alltid skal ta vare på barnet, er den som har siste ord i saken.

Ja, det er trist og leit, men det er mer leit for et barn som blir født inn i livet til noen som ikke ønsker det.

Gjest JuniGull10 og mange drømmer
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg har alltid visst med meg selv at jeg ikke hadde klart å gjennomføre en abort. Da jeg gikk gravid ble jeg virkelig klar over hva jeg sto for! Jeg leste om fosterets utvikling uke for uke og ikke ante jeg hvor mye som faktisk skjer før 12. uke i svangerskapet! Kall det embryo, foster eller hva du vil, men det er faktisk et MENNESKE som vokser inni deg når du blir gravid! Downs eller ikke!

Jeg forstår hvorfor noen kan si at det ikke er bra å sette et barn som ikke er ønsket til verden, men jeg er ikke enig i at abort er løsningen. Personlig syns jeg at det skulle være lettere å bære frem barnet og adoptere det bort.

Skrevet

Lettere for hvem?

Lettere for oss som synes det er trist med abort eller lettere for den som er gravid og som skal bære frem et barn for så å gi det bort?

Jeg tror at man ikke må glemme at det som er lett, bra og fint for oss er ikke like lett, bra og fint for andre. Og jeg tror ikke man skal snakke om hva som er lett og ikke lett før man selv har vært der. Andre mennesker kan ikke la være å ta abort fordi det er trist for oss og man kan ikke forvente at andre skal bære frem barn for så å gi dem bort slik at vi ikke skal bli lei oss om fosteret blir abortert. Det handler faktisk ikke om oss, men om den som er gravid og hva hun kan tilby barnet. Våre følelser, tanker og meninger kommer nok langt bak i rekken av ting som hun skal ta hensyn til.

Skrevet

Jeg mener jo også at det kommer litt an på situasjonen, men etter å ha jobbet på Gyn og møtt jenter på 20 år som skal ta abort for tredje gang fordi de av ulike årsaker har blitt gravide uten å ville det så er min mening at det blir tatt ALT FOR MYE aborter i Norge. For det første så får folk begynne å bruke prevensjon. Det hjelper ikke bare å tro at man ikke kan bli gravid fordi man ikke har blitt det om man har hatt ubeskyttet sex en eller to ganger. For det andre så syns jeg svært lite om at vi skal ha ett sorteringssamfunn. Som ei venninne av meg som fikk sin første baby med to ulike kromosomfeil sier - ja, jeg får tilbud om fostervannsdiagnostikk ved en evt. senere graviditet for å se om det samme skjer igjen, men hvordan kan man velge de bort når jeg vet hvor gla jeg er i den jenta jeg har fått?

I tillegg er det jo bevist flere ganger at man ikke trenger å ha Downs selv om man har forstørret nakkefold. Da fjerner man jo ett friskt barn pga et UL-bilde..

Selvsagt er jeg for abort i enkelte tilfeller, men ikke som prevansjon og ikke for å velge bort barn som er annerledes.

Skrevet

Jeg tenker at det mer nyansert enn som så. Er det alltids til barns beste å bli født egentlig? Det er ikke bare sykdommen Down syndrom som er årsaken til at noen velger abort. Det finnes mange flere alvorligere sykdommer, hvor barnet mest sannsynlig vil dø måneder etter at det født likevel. Er det da riktig å påføre foreldre og barnet all den smerten, bare fordi man skulle være imot abort? Noen velger å fullføre svangerskapet, mens andre ikke ønsker det. Jeg tror likevel ingen gjør dette med lett hjerte. Alle har forskjellige forutsetninger for å takle noe slikt.

At noen tar abort flere ganger fordi de var så "uheldig" å bli gravid, er jo en annen sak. Men likevel, det skjer med mange, og hvis man ikke føler at man er istand til å takle å være foreldre, så er det kanskje den rette løsningen, selv om det høres fryktelig kynisk ut. At noen gjør dette flere ganger er jo ikke bra i det hele tatt. Der er jeg også skeptisk.

Nei, dette er ikke et enkelt tema, hvor det finnes enkle svar. Andre steder i verden hvor abort er forbudt, blir det likevel brukt drastiske metoder for jenter/kvinner som ikke ønsker barnet, altså de prøver å utføre abort selv. Det er mye verre. Da er det greit at det kan gjøres på en trygg måte.

Jeg syns virkelig at hver og en må få bestemme selv når det kommer til å fullbyrde et svangerskap hvor fosteret er sykt. Selv har jeg ikke vært i den situasjonen, heldigvis. Men jeg vet selv at man skal være forsiktig med å dømme folk hvis man ikke har vært i en lignende situasjon selv. Jeg tror virkelig ikke at mennesker som velger abort, gjør det i den hensikt i å være onde eller slemme. Jeg tror det er mange forskjellige følelser iblandet med dette.

Skrevet

For meg er det slik at jeg til slutt blir sittende igjen med spørsmålet: hva er egentlig forskjellen på et barn som er 12 uker og ett barn som er 24 uker?

Det er en stor forskjell for den som er gravid, fordi det blir så mye mer tydelig at det er et barn som dør. Men det er jo ingen forskjell for barnet om det dør i uke 12 eller 24? Ved seinabort kan barnet være nesten like gammelt som de vi gjør alt for å redde...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...