Gå til innhold

Dere som har bakovervendt sete , har dere sete når dere kjører buss også?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjører ikke rutebuss, nei. Og da vi tok sørlandsekspressen fra Tønsberg til Kristiansand for et par år siden hadde vi selvfølgelig bestilt plass MED barneseter til barna. Vi tar buss ektremt sjelden.

Dessuten så er det vel sjeldnere dødsulykker der busser er involvert enn privatbiler? Da snakker jeg om rutebusser som ikke ferdes på motorvei.

Bruker du belte selv når du kjører buss da? Det gjør i hvert fall jeg. Man må jo gjøre det beste ut av situasjonen man er i, og har man ikke mulighet for annen transport enn rutebuss så har man ikke det. Det betyr ikke at man likegjerne kan kjøre bil uten best mulig sikring??? Eller skjønner du ikke det heller?

Nå har jeg aldri så lenge jeg har levd, å kan huske vært med på at en rute buss har kræsjet og noen har omkommet her i byen. Men trafikk uhell med biler er det stortsett hver dag, og er noen omkomne er det i løpet av mine år. Så nei, på rutebuss bruker de ikke sete. Men no tar vi nesten aldri buss så.. Når de skal på busstur med barnehagen derimot, så bruker de sete.

Er dette et seriøst spørsmål? Det erda vel ingen som bærer med seg et barnesete fordi de skal ta buss?

Aner at dette er et etterspill av atter en forovervendt-bakovervendtdiskusjon som jeg ikke har giddet å åpne?

Annonse

Herregud HI..jeg skjønner du har forovervendte seter til barna dine?

Mine barn, som som er 1 år og snart 4 år, sitter bakovervendt fordi vi kjører bil hver eneste dag, flere ganger. Dette er det som er det sikreste i bil og sjansen for å være med i en bilulykke er langt større enn en liten tur med rutebuss.

Når jeg en sjelden gang kjører rutebuss med barna har de faktisk på seg seler.

For et sammenligningsgrunnlag....teit.

Jeg er ikke en av de som mener største ondskap og idiotskap i verden er å ha barnet i fremovervendt sete før de fyller 4, og synes også det blir litt ekstremt med de som hyller foreldre som har barna bakoverdendt når ungene er blitt seksåringer. Men jeg har min toåring bakoverdendt. Fordi jeg forsøker å forholde meg til sikkerhetsanbefalinger og fordi det funker helt greit med vår tass. Men buss tar vi hver dag til barnehagen, og der sitter han bare i vogna si. Jeg vet dette ikke er det sikreste, men det er praktisk talt umulig for meg å ta med bilsete på buss og få festet den. Men jeg stoler på det at det er mye større risiko å kjøre bil enn buss, og spesielt her i byen hvor det ikke akkurat er mye råkjøring på ruta vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...