Gå til innhold

rømningsvei på soverom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ikke noe her å gjøre egentli dette innlegget, men håper på svar likevel, om noen kanskje vet, eller vet hvor jeg kan finne det?

vi holder på å bygge hus, eller kjper et nybygg da, å på tegningene er det 3 soverom. men nå står det ferdig og vi skal flytte inn snart har jeg begynt å lure på om det ene soverommet er godkjendt?

det er dør, og vindu fra tak til gulv i enden, veldig stort vindu, men det kan ikke åpnes, er det da lovlig? er jo vindu, men ikke rømningsvei, dette er i 3.etasje..

Skrevet

Slo det opp nå. Det er krav om 2 alternative rømingsveier pr "boenhet", I tillegg skal det på nybygg være mulig å rømme gjennom vindu for alle soverom... http://www.slbv.no/brannvernraad/romningsvei_i_boenheter.htm

Dersom vindu skal benyttes som rømningsvei skal det være maks 5 meter over bakken, evt opp til 7,5m med stige.

Jeg er over middels opptatt av brannsikkerhet (opplevde en dramatisk husbrann når jeg var 4 år gammel og har fått dette inn med morsmelka)

Derfor har vi soverom i 1. etasje, og jeg har for vane å vise rømningsveiene fra 2. etasje for våre stakkars gjester som benytter gjesterommet der...

Sørg for at de gjør dette ordentlig, det er kjempeviktig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...