Gå til innhold

aaaltfor tidlig, hjelp noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smurfen på 11 uker har alltid våknet kl fem om morgenen, umulig å få han til å sove igjen, han er lys våken, ikke sulten eller trøtt, bare våken :)

Noen ganger, som i natt, vokner han kl 4.

Er det noe jeg kan gjøre med dette, eller er det noe jeg bare må godta for en stund?

Han får flaske, og han kan sove 6-8 t i sin første økt på kvelden. Vi legger han halv syv, syv. Han sover fint på dagen, to korte og en lang søvn (2,5 t).

Jeg kjenner jeg blir sliten av det her, så det kan jo hende det finnes noen lure triks der ute. Har prøvd å gi han mat, i håp om at han blir trøtt igjen...men nei da :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det bare er en fase. En slitsom en sådan, men de kommer det flere av gjennom årene =P

Det jeg ville ha gjort er å fortsette med rutinene. Men når han våkner så tidlig, ville jeg forsøkt å ikke stå opp med han. Gråter han eller er han bare våken? Hvis han bare ligger og pludrer for seg selv, ville jeg bare latt han få lov til det. Om ikke du klarer å sove når han er våken, så ligg heller å slapp av. Vis at det ikke er tid for å stå opp enda. Kanskje han sovner igjen av seg selv hvis han får lov til å ligge i fred i mørket?

Jeg tviler sterkt på at dette er et mønster han vil holde seg til over så veldig lang tid og jeg mener det lite man kan gjøre for å forskyve døgnrytmen på så små. Har selv en liten pode på 9 uker. Han har foreløpig ingen spesielle soverutiner, men jeg har planer om å starte med det nå denne uka her =)

Skrevet

Det er ganske tidlig å legge barnet kl 18.30 når det bare er 11 uker. Vi sørger for at minsten får en ettermiddagshvil ca kl 17.00-17.30. Han legger seg for natten kl 20.00. Sover til 07.00 (spiser 1 gang på natta). Nå er han 5 mnd, men vi har hatt det slik ganske lenge. Du bør selvfølgelig fortsette å legge barnet 18.30, det er supert for barnet! Det vil gradvis sove lenger. Kanskje begynner det å sove lenger snart :-)

Skrevet

Takk for svar begge to :) Satser på at det er en fase! :)

Han pludrer litt når han våkner, men så blir han utolmodig og vil opp!:) Ligger kanskje i sengen en halv time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...