Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle jenter =)

Skal ha lapraskopi neste mandag og eg er egentlig ganske rolig i forhold til det. Men er litt nysgjerrig på ettervirkninga som dokke som har hatt lap har hatt i ettertid. Blir en veldig dårlig av det? Eggstokkane mine ser ut som drueklaser så eg rekna med at eg får fjerna cystene då og då blir det vel litt bivirkninga?

Setter stor pris på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg hadde lap på Ullevål for halvannen måned siden.

Hos meg spylte de kontrastveske gjennom egglederne, og drillet hull i eggstokkene.

Jeg fikk egentlig ingen ettervirkninger. Rett etter at jeg våknet fra narkosen hadde jeg mensmurringer, men de ble raskt dopet bort med litt snacks i veneflonen. Jeg var etter dette øm og litt støl i magen i noen dager, men ble raskt bedre. Etter ca 5-6 dager gjorde det ikke lenger vondt å reise seg fra sofane, eller snu seg i senga.

Jeg blødde omtrent like mange dager etter lapen, men kjente ikke noe smerte knyttet til det. Smerten min var altså rent sårmessig i forhold til kutt-stedene. Dog var ikke dette værre enn at jeg brukte smertestillende i 1 dag etter inngrepet. Etter dette trengte jeg ingenting, men tok noen kvelder en pinex forte for å sikre litt bedre søvn.

Det er jo veldig ulikt hvordan man blir etter en slik operasjon, men for meg gikk det altså veldig greit, og jeg kunne fint gjort dette igjen uten å grue meg. Det værste med hele prosessen var å sette venflonen, og det var ikke særlig ille, så det setter jo det hele i kontekst ;)

Lykke til!

Skrevet

D hørtes jo bare heilt supert ut det då! satsa på eg er like heldig når eg skal i ilden.. Er egentlig forberedt på at det skal gå relativt fort over så satsa på at positivitet hjelpe også:)

Veit du (eller noken andre) om det er restriksjona på trening i ettertid? Er inne i ei god treningsperiode no og frykta at om eg går lenge uten å trene så vil eg falle tilbake i "gamle tralter".

Tusen takk for svar og "lykke til"!:) Kjekt at folk som har erfaring tar seg tid å svare her inne! sett eg stor pris på:)

Skrevet

Jeg mener det var noe restriksjoner på trening, men tror ikke det var veldig langvarig, bare en uke, maks to. Formen min var såpass fin etter en uke at jeg nok kunne tålt rolig trening. Veldig mye hopping og spretting hadde nok ikke fristet like mye, siden det da "strakk" litt i sårene. Om det ikke er bra for det på innsiden vet jeg ikke, men igjen kommer det jo veldig ann på hva du skal. Jeg hadde jo en utredende lap, kun med drilling. Skal du ha noe operativt i tillegg er det nok litt annerledes, og du snakket jo noe om å fjerne cyster...?

Og bare hyggelig å svar - alltid kjekt med innspill fra andre som har erfaring, så da bidrar jeg gjerne med det jeg selv har erfaring på :)

Gjest Hippo ღ
Skrevet

Jeg brukte tid på å komme meg igjen etter lap, med tanke på fysisik aktivitet. Brukte et par uker før jeg orket å gå 1 time med hunden! Ble kjempe sliten og fikk veldig vondt i magen.

Skrevet

Okei! Då kryssa eg fingrane for å komme kjapt i gang:)

Kjøpte boka "frisk med lavkarbo" igår å tenkte at eg etter påske skal på streng lavkarbodiett med max trening så då er det jo greit at eg kan trene;) Eg trena som regel spinning, og det er jo slitsomt nok i seg sjøl, men ikkje på en måte som går utover såra vil eg tru so satsa på det går bra:)

Ja fjerne cystene eg har på eggstokkane sånn som en gjer ved lapraskopi? Eller, heite vel ikkje cyster, men eggposer eller noke slikt. Uansett det eg rekna med eg skal gjer så blir vel ikkje noke operativt vil eg tru.

Det som er mest spennande er vel perioda etterpå då når forhåpningane for å bli gravid stige betraktelig (igjen!). Travelt med heile dinne prosessen her, å iallefall på psyken syns eg, så håpe virkelig det klaffa snart!

Når vi enda er inne på temaet, har du (eller noken andre) opplevd at det kan vere smerte i forbindelse med masse cyster (eggposer) på eggstokkane? Prøvde å snakke med legen om det men han hadde ikkje noke tru på det sa han. Vil jo uansett finne ut etter lap om det er dei som forårsaka disse intense, rykkvise smertene.

Skrevet

Hippo: Det hørtes ikkje så bra ut! Ka du gjorde på lap då? Er vel ekstremt individuelt korleis en reagerer i etterkant så er vel kanskje ikkje så masse vits i å søke andres erfaringa. Men greit å vite ka en kan vente seg slik en ikkje blir overraska!

Hadde du lap for å prøve å bli gravid etterpå, og funka det?

Er så spent men føle samtidig at det ikkje er håp.. Vanskelig situasjon det her egentlig. En dag tar eg meg sjøl i å tenke at et liv uten barn går no det og, mens en anna dag er eg så langt nede at eg føle nesten at det ikkje e vits i med noke om eg ikkje kan få barn.

Gjest Hippo ღ
Skrevet

De brente bort noen cyster. Men for meg tok det på å være i narkose. Og jeg brukte litt tid på å bli 100% igjen. Men det gikk greit altså :)

Jeg var inne til lap i januar. Fikk TR på dag 36 som varte i 12 dager (!) Og fikk ikke TR igjen, så er i dag ferdig med provera. Så venter TR straks. Og da blir det en runde med pergo :/

Men gyn er optimistisk :) Og tror ikke det blir nødvendig med ivf :) Krysser fingrene. Skal til kontroll igjen før sommeren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...