Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig er det greit at babyene sover helt rundt? Min lille har de siste to nettene sovnet mellom 20 og 21.30 og har da sovet til morgenen, dvs. 06.30/07.00 ca. Han er ikke mer enn 9 uker, så selv om det jo er herlig for mor at den lille har godt sovehjerte, så er jeg likevel litt usikker på om jeg burde vekket ham for et måltid i løpet av natten? Jeg fullammer, og ellers på døgnet vil han ha mat ca. hver 3. time. Noen ganger kan det gå 4 timer, men det er absolutt maks. Han har frem til for to dager siden fulgt dette mønsteret på natten også, men har da vært 4 timer ca. mellom øktene. Jeg husker bare at jordmor reagerte da jeg fortalte at han hadde sovet 5-6 timer en natt, men da var han bare 2-3 uker.

Er det noen med erfaringer her? Hvis dette fortsetter, bør jeg vekke ham eller bør jeg bare la ham sove? Han virker blid og fornøyd når han våkner om morgenen. Han har faktisk vært mye roligere enn tidligere også. Normalt våkner han med et sultent krigshyl, men disse to morgenene har han ligget og strukket seg, pludret litt og kikket bort på mor en stund før han har begynt å bli utålmodig og sutret litt.

Jeg er likevel redd at det er litt tidlig å la ham sove så lenge om gangen. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han sover så la han sove! Du er heldig som har en sånn knøtt :)

Er han sulten så gir han absolutt beskjed. Virker som han lager sine egne rutiner nå og da er det bare å følge det :)

Skrevet

Min sover hele natten, det gjorde hun når hun var 7 uker. Nå er hun 3 mnd. Legger seg rundt 21.00 og våkner mellom 7 og 8 om morgningen hvor hun får et måltid. Sover gjerne til kl 11.00. Har et ganske godt sovehjerte. :) Var litt usikker selv om jeg kanskje burde gi henne et måltid om natten, men frøken er blid og fornøyd. :)

Skrevet

Jeg ville aldri ha vekket et sovende barn for at han/hun skulle få spise. Ikke med mindre barnet ikke la på seg tilstrekkelig. Den beste måten å sjekke om barnet får nok næring er ved å veie, måle og se på trivselen. Hvis alt dette er som det skal, så la barnet sove! At helsesøstre, leger og jordmødre sier at man bør vekke barnet, synes jeg er drøyt... Så lenge barnet utvikler seg normalt, så har man ingenting å bekymre seg over ift maten =)

Nyt at barnet sover..! Det kommer perioder i livet hvor de gjør absolutt alt annet enn å sove. Og da er det godt å tenke på at man har hatt lange soveperioder =)

Skrevet

Helt enig! Så lenge alt er normalt med vekst osv. så er det bare til å nyte det! :)

Skrevet

Du ser det fort på vekta dersom babyen får for lite mat. Du kan evt dra til helsestasjonene for å veie han når det har gått en uke eller to. Mange erfarer at det går fint at barna sover lenge. Jeg har pleid å vekke min for en nattamming, men det har vært for å unngå brystbetennelse (som jeg har hatt noen av).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...