Gå til innhold

Vil ikke gå i barnehagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 2 år og 4 måneder som er svært aktiv og glad i lek & fart. Han har gått i barnehagen siden han var 11 måneder, og har alltid vært veldig trygg og fornøyd. Etter han fylte 2 år har visa fått en annen lyd. Han vil ikke i barnehagen. Jeg vet at han ikke får nok utfordringer i barnehagen, da dette er en familiebarnehage med små barn. Han er en av de eldste der. Har fått ny plass i en større barnehage fra 1. august, og han spør nesten hver dag om han skal begynne i den nye barnehagen i dag :-(

Jeg er hjemme i permisjon med ei jente på nå 10 måneder, og de går i tottene på hverandre. Det vil si, han irriterer seg over henne siden hun ofte ødelegger det han holder på med, noe jeg forstår veldig godt. Han dytter henne, eller slår henne når han opplever henne som plagsom, eller det kan komme "helt ut av det blå". I tillegg er det helt umulig å gi han den oppmerksomheten han ønsker, når hun hele tiden henger i buksebeinet mitt... For å gjøre alle til lags, har jeg han hjemme til ca kl 10 om morgenen. Da får han lekt litt hjemme før vi går til barnehagen, og henter han gjerne kl 15. Har forsøkt å ha han hjemme sammen med jenta, men det blir alltid en "dårlig" dag for alle.

Synes situasjonen er så trist. Det ser jo ut til at han synes det er greit i barnehagen når han først kommer dit. Han har gode venner, og får lekt masse ute, men jeg tror han ikke får utfordringer nok.

Noen som har lignende erfaringer, og/ eller som har noen gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen gode råd, men han har nå skjønt at det skjer noe hjemme når han ikke er der og det vil han være med på!

Som du sier - han trives når han først kommer til barnehagen.

Vår snupp får heller ikke nok utfordringer i barnehagen av samme grunn og vi ser frem til at hun skal begynne i storbarnsavdeling med litt mer å bryne seg på.

Vi opplever veldig at hun leker "baby" når hun er hjemme. Tror det er måten hun ser at de andre får oppmerksomhet på i barnehagen.

Har ingen gode råd annet enn at det bare er noen mnd til situasjonen endrer seg!

Skrevet

Er nok bare en fase dette, ville jeg tenkt. Prøv å vise han på kalenderen når 1.august er, og si noe om at sommerferien er først osv for å gjøre det mer tydelig at det (for han) er lenge til bytte. Kanskje går det an å snakke med personalet om at han kan få noen "ekstraoppgaver" hvis han kjeder seg. Også er det nok fint om du klarer å la være å kjenne på at det er trist akkurat når du leverer han eller det er snakk om barnehagen. Kanskje kan du i helgene gi han litt ekstra oppmerksomhet? Men mest sannsynlig går det nok over av seg selv om en stund :)

Skrevet

Takk for svar dere. Forsøker å finne på ting alene med han i helgene også, og han setter veldig pris på det :-)

Får bare smøre oss med tålmodighet. Er ikke såå lenge til ferie og deretter ny barnehage. Skal vise han en kalender, så kan vi krysse av hver dag sammen. Kanskje han synes det er gøy også.

Han leker baby periodevis her hjemme også, og da tuller jeg med han og bærer han som en baby, gir han tåteflaske etc. Han synes det er veldig gøy med sånn tulling, og det er nok som dere sier en fase som han må igjennom. Etterhvert som lillesøster kan gå selv, og hun begynner i barnehagen, så blir det kanskje litt mindre misunnelse.

Skal tilbake i jobb selv om ikke lenge, så da får vi heller ikke hatt disse lange morgenene, men det går vel bra det også.

Ha en deilig dag!

Skrevet

Han er bare 2 og 4 måneder. Er det en grei familiebarnehage får han nok stimuli nok. Barn er sånn i perioder.

Mange foreldre er veldig på det at de har så flink og stort barn at det kjeder seg. Det er sjelden de faktisk gjør det. Så fremt de andre barna i barenhagen ikke er 10 månder, så kan du nok slappe helt av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...