Gå til innhold

Kan man bli ansatt som ped.leder uten relevant utdannelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I barnehagen vår er det ansatt 3 førskolelærere. To av dem er ped.ledere (en på småbarn og en på storebarn) og den siste er leder for barnehagen.

Alle disse tre har vært sykemeldt lenge så det er kun assistenter som jobber i barnehagen.

 

I dag da jeg leverte ungene møtte jeg nabodama. Hun er blitt ansatt som ped.leder og har ingen relevant utdannelse. Hun har tatt mediafag på univ. og hatt noen strøjobber rundtomkring. Hun har heller ikke jobbet i barnehage før. Kjenner jeg blir sjokkert!! Barnehagens ansatte består bare av ufaglærte og t.o.m. lederen er ufaglært. Er det lov?

 

(har ingen mulighet til verken å bytte barnehage eller ta ungene ut av barnehagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har hun ikke. Jeg kjenner henne godt og vet at hun verken er utdannet førskolelærer, lærer, barnevernsped., sosionom el.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre skjer nok dette mange steder pga mangel på utdannet personale. Og ja det er lov å jobbe på dispensasjon uten relevant utdannelse... Hvor bra det er blir en annen diskusjon.. Du får snakke med lederen ang hva som er gjort for å skaffe erstatning til de som er syke slik at du vet at de har gjort ALT for å skaffe noen... Evt ta det opp med kommunen.. Men tingen er - er det ikke mulig å få tak i noen kan jo ikke styrer knipse i fingrene og fikse det uansett hvor mye hun vil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ped.leder er førskolelærer ute i perm.

Inn har vi fått ei uten utdannelse.

Er faktisk mye mer fornøyd med henne, så det trenger ikke å bli til det verre.

 

Kommunen har gitt bhg en førskolelærer 5t i uka for å passe på, kjekt med ei til, men unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å drive en barnehage i det hele tatt uten at det er noe kompetent personel på huset. Barnehagen kan få disp. for å sette inn en eller flere ufaglærte midlertidig i stillinger, men det skal da være noen på huset disse skal kunne rådføre seg med. Dersom alle med relevant fagutdannelse er sykemeldt mer enn 3 uker så skal barnehagen stenges til kompetent personel (fagutdannet) er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal være en på huset med relevant utdannelse. Enten styrer eller avd.leder/ped.leder. Selv med en avd. Har ingen på huset utdannelse har de ikke disp.mulighet over de 3 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato er det ingen som har utdannelse som jobber i barnehagen og lederen er sykemeldt.

Hun kan sikkert gjøre en bra jobb, men jeg syns det er litt snålt og jeg blir litt sjokkert over en barnehage uten fagpersonell. Vet at det ikke er så mye man kan gjøre med det og at kommunen ikke kan trylle frem førskolelærere.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...