Gå til innhold

hjelp eg får kje sova! (sjøl om bebisen min sover.)

Anbefalte innlegg

tror kroppen har vent seg te å våkne i hytt og vær ettersom min 8 uker gamle sønn har våknet i hytt og vær. problemet er nå at jeg ikke får sove i d hele tatt. jeg føler at kroppen er redd for å sovne inn for den blir bare vekkt igjen likevel. du vett-når du ska skyndta deg å sova å ta igjen litt søvn mens barnet ennå sove osv. då får hvertall ikkje EG sova....

STRESS altså! Nå begynne eg bli rektigt trøtte å sleten her. ska t legen imårå, men får vel kje sovepiller heller sidn eg har ein liten ein eg ska pasa på.

e d andre der ute så har d sånn?

ka gjør eg??

Fortsetter under...

Gratulerer som mor! Og velkommen inn til de søvnløses verden.

Jeg var slik du beskriver. Var våken når gullet var våken, og våken (på dagen) når barnet sov. Alle sa at jeg måtte sove, men fikk det ikke til. Var litt zombieaktig. Drakk ikke så mye kaffe fordi jeg ville ikke det skulle gå over i melka. Men, drakk mye cola da... Akkurat som det var bedre liksom.

Men det ble bedre jo eldre ungen ble. Du må bare komme deg igjennom det. Si ja takk når besteforeldre ønsker å gå tur med ungen, eller når pappa jager deg i seng, mens han tar barnet. Får du besøk så la beøsket holde babyen. Alle monner drar.

Du må bare komme deg igjennom det. Det er lett for meg å si ikke stress, men jeg må bare. Ikke stress! Du kommer til å angre etterpå. Nyt heller.

Ikke spis sovepiller.

Jeg tror nok dette er veldig vanlig. Sliter mye med det selv. Eldste barnet mitt hadde store søvnvansker til han var 2,5 år, så jeg har blitt ganske ødelagt for å si det sånn. ;) Nå har jeg en gutt på 1 år også, og det som har funket for meg er å sove på et annet rom. Jeg har derfor sovet på sofaen mens pappaen har sovet på rommet sammen med babyen. Da våknet jeg ikke eller ble stresset av alle smålydene babyen kom med. :)

Du må prøve å finne deg avspenningsteknikker!

Når du legger deg ned - begynne med å stramme fot, slappe av, stramme legg, slappe av osv. Helt opp til toppen.

Etterhvert går det av seg selv nesten.

Det viktigste er at du passer på å ha slappe skuldre, nakke osv.

Jeg pleier å høre på noe som jeg kjenner godt eller radio, så hodet ikke begynner å "spinne" rundt alt annet.

Sånn holdt jeg på til gutten vår var 9 mnd... Jeg hadde noen forestillinger om at jeg ikke skulle på noen tabeletter, men til slutt fant vi ut at jeg skulle prøve en innsovingsmedisin. Innsovingsmedisin gjør deg bare søvnig og er ikke det samme som sovemedisin. Jeg var redd for å ikke vokne, men så sant som legen sa: Det ville jeg gjøre. Baksiden er at det kan ta litt tid å bli kjent med medisinen slik at du ikke går å gjesper dagen etter. Gjør du det så er det bare å ta den noen timer tidligere. En må også finne ut hvor mye man trenger. Legen sa at vanlig dose var 0,5-2 tabeletter og at jeg måtte finne ut hvor mye jeg trengte. Her er det hvor mye som skal til for at du sovner fort. Blir du liggende å vri deg og ikke kjenner deg trøtt ta litt mer. Jeg prøvde først 1, som virket, så gikk jeg ned til 0,5 for å se om det holdt.

Det kuleste med hele greia er at jeg har nok hatt ganske store fordommer/frykt for slike medisiner også var søvnproblemene mine løst i løpet av en helg... Har kanskje brukt medisine 4 ganger etter og da i etterkant av sykdom, som forstyrrer søvnen. Alle andre i familien sover igjen, men ikke jeg... er vist ikke så mye som skal til før jeg er ute å kjøre ang. søvn.

Støtter selvfølgelig de over her, men søvn er viktigere enn man tror og noen ganger trenger kroppen litt hjelp for å komme i gang igjen med å lage de riktige hormonene.

Nå er det 3 uker igjen til termin, og jeg har snakket med sykehuset i forhold til medisiner og amming. Er så redd for å ikke få sove igjen. Tar ingen medisiner nå siden jeg er gravid, og sover fryktelig dårlig. Det er det jo mange som gjør, men når babyen er ute er det jo ingen grunn for å ikke sove når babyen sover. Tror kanskje jeg må få litt hjelp for å få orden på søvnen igjen etter jeg har født. Utrolig deilig å vite at det bare var en helg med litt medisiner som skulle til.

hvis du legger deg ned når du kan/trenger, så får i alle fall kroppen slappet av, og det kan gjøre godt det også. Pust med magen.

og ta med deg vissheten om at mødre har en egen sensor for å høre barnet sitt, vi har da urinstinkter så det holder : )

Dette løser seg nok, om en stund kan du ikke vente til han sovner slik at du får deg en liten lur :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...