Gå til innhold

Nordlendinger og "søringer"

Anbefalte innlegg

Fortell meg hvorfor det er best å bo enten nord eller sørpå!!!

Jeg kommer selv sørifra og har lyst til å bosette meg der med min familie, mens min mann kommer nordifra, og har lyst til å bosette seg der. Dette skaper store komflikter oss i mellom. Vi har 3 barn, snart skolealder, så vi må snart bestemme oss. Vi begge har foreldre og søsken, så familie har vi både sør og nord.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143127187-nordlendinger-og-s%C3%B8ringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer veldig an hvor man bosetter seg i sør eller i nord. Småsteder er småsteder uansett om man bor i nord eller i sør. Byene er større i sør, men litt mindre byer har stort sett de samme tilbudene nordpå som sørpå.

Været er nok bedre i sør, men liker man snø og vinter så er nord (eller innlandet) et godt valg. Mørketiden er ikke noe særlig, men til gjenngjeld så har man lyse sommernetter.

Jeg har bodd begge deler, men trives best i nord. Det er fordi jeg har familie her, jeg syns det er trygt for barna å vokse opp her og jeg liker meg i naturen. Men alt dette har man sørpå også så til syvende og sist så er det nok preferanser og været som er utslagsgivende;)

Kommer jo litt an på hvor i sør og nord det er snakk om. Selv bor jeg i nord (langs helgelandskysten) og jeg ville ikke byttet det mot noe. Tror gjerne husprisene er noe billigere i nord, men så er det jo dyrere å reise etc, med mindre man bor rett ved en større flyplass. Jeg har også bodd sørpå en kortere periode, og det er jo virkelig flott der også, men for meg finnes det ingenting flottere enn naturen vi har her. :) Vanskelig når dere begge vil bo på hver deres kant av landet. Mannen min er engelsk, og etter å ha besøkt nord-norge en gang så var han mer enn villig til å flytte hit, og han sier han er veldig glad han bor her. :) Syns det er en god referanse jeg. ;) Men man må være glade i snø da, for det har vi plenty av ;)

Jeg bor i nord.

Tidligere hatet jeg mørketida, nå elsker jeg den. Syns det er kos over den. Men man blir litt huleboer av den. Man får ikke så lyst å kjøre lengre avstander når det er mørkt, men det hindrer oss ikke. Jeg bor ikke så langt ifra Tromsø og syns at Tromsø har så mye å by på i mørketida. Det gjør og kommunene rundt der jeg er fra. Med en gang sola kommer, det er som en eksplosjon av glede i alle og man er så lykkelig. Dagene blir lengre og det er så deilig. SOmmeren er jo helt fantastisk med lyset hele døgnet.

Naturen er så deilig her nord!!!!

Det er dyrt å reise til og fra Nord-Norge. Det er det aller verste med å bo her.

Været takler man fint ved å ha orntlige klær. Det er det andre verste med å bo her. At vi får våren så seint osv. Men, faktisk, i disse dager i april, det er vårfølelse for meg. Husker da jeg var barn og syklet rundt på litt is, litt råtten snø, litt gjørme, og ble kjempeskitten. Kveldene var lyse og det var vanskeligere å sovne. Å så deilig.

Det som gjør at jeg vil bosette meg i nord er jo pga familie. Hadde min familie bodd sørpå så hadde jeg og det.

Det er ikke lett å bestemme seg for hvor man skal bo. Spesielt hvis man er uenig. Det er verst. Hvis dere vil bo som en familie så bør dere inngå et kompromiss og være enige i det.

Men kan anbefale nord-norge.

Å velge mellom nord og øst/sør er ikke lett... Kommer ann på hvor i Nord eller hvor i Sør man vurderer å bo...

Men om det står mellom utkant i nord og sentrale strøk i sør så ville jeg valgt sentrale strøk pga barna.

Mulighetene og fritidsutvalgene er x-antall ganger større i sør enn nord.

Jeg har selv bodd 12 år (pluss delvis oppvekst) i distriktet oppi Nord. Da bodde jeg ca 10 mil unna nærmeste "by".

Visst har de fin og nydelig natur, som ikke finnes maken til på øst/sørlandet, vær har de nok av oppi nord, avstander lige så. Boligprisene i nord er vel så høye som i sør, og det samme gjelder for begge deler, man får det man betaler for!

Dette med gjestfrihet og vennlighet er nok blitt mere lik folk sørover i landet, så der er begge landsdelene likestilte.

Jeg ville nok bosatt meg sørpå også hadde jeg benyttet nyedlige Nord-Norge til ferieparadis. Da har man muligheter til å reise opp å nyte mørketiden om man vil. La seg trollbinde av Nordlyset. Gå i fjæra å beskue midnattsola. Få med seg en skikkelig høststorm. Samtidig som at man bor sentralt i sør og kan gi barna større valgmuligheter hva fritidsaktiviteter angår. Større valgmuligheter for "selvrealisering". Mulighet for enkel tilgang på reisetilbud for en weekend om man vil. Billigere å komme seg "ut" i verden. Mindre ekstremvær og mer stabilt vær. Større og bredere arbeidsmarked om man ønsker å skifte beite.

Men det er jo smak og behag når alt kommer til alt ;)

jeg er fra sørlandet og har aldri bodd andre steder. Men om jeg hadde hatt en mann fra nord hadde jeg seriøst vurdert det.

Fordelen med å bo i sør er tidligere vår, og lengre sommersesong. Badetemperatur i sjø og vann lenge.

Ulempene er at vintrene KAN være dårlige, men mye is og slapseføret, men det varierer jo også fra plass til plass på sørlandet. Stort sett finere i innlandet :-)

Mørketid er en ting jeg ser for meg at kunne være problematisk for meg, men motsatt på sommeren. Må være spesielt med midnattsol også.

Av en eller annen grunn ser jeg for meg at det er bedre å bo i nord, og feriere i sør, enn motsatt. Jeg vet ikke hvorfor, kan hende tar jeg helt feil...

Annonse

Jeg er ikke nordlending, men antar at jeg får svare likevel :o)

Jeg er finnmarking (Øst-Finnmark)

Vi har bodd sørpå et års tid, utenfor Hamar når jeg gikk lærling.

Jeg har familie der. Sambo ELSKET plassen, så det blir flytting dit når vi har spart opp en grei sum :)

.

er ekte bodøværing :)

hvis du liker det brukbart rolig så anbefaler jeg nord-norge. vil ikke akkurat si at det er manko på ting og gjøre her, vi som ikke gikk på noe fant på mye rart i utkanten av byene (da ikke noe uloveligt, bortsett fra bålet i skogen de voksne slukket hehe)

vi har masse turmuligheter, på kysten har man masse strender, vi har midnattsolen skikkeligt oppe, varmt om sommeren, skikkeligt med snø, gode skolemuligheter, for de som er ekstremt glad i kulde kan vi bade året rundt og :)

men nå er jeg også en av de som digger hardt vær som høst stormene, og er delvis vokse opp på bygda og i utkanten av bodø :)

Tusen takk for mange fine svar.

Vi bor i en liten bygd her nordpå, lite jobbmuligheter for meg. Jeg må bare ta det som er (dvs jobbe på sykehjem/legevakt), og jeg er utdannet intensivsykepleier. Dvs at jobbmessig blir det ikke så bra for min del. Er jeg heldig, kan jeg få en 08 - 16 jobb som sykepleier på en lokal poliklinikk ikke langt unna her. Jeg kjenner jeg blir litt lei av tanken på å ikke få jobbe med det jeg vil..... Men samtidig vil vi jo få det veldig bra sammen om jeg også får en 8-16 jobb. Min mannen har en god jobb her. Godt betalt og gunstig arbeidstid. Han mener at familielivet blir mye bedre her nordpå.

Sørpå vil han ikke få så godt betalt ei heller så fleksibel og god arbeidstid. Jeg derimot kunne fått drømmejobben der, men måtte gå i turnus.

Jeg trives godt sammen med hans familie. Her nordpå med hans familie er det deilig og avslappende å være. Min familie er ikke så innkluderende, desverre. Dette er en årsak til at han ikke ønsker å flytte sørover. Han har aldri følt seg ordentlig velkommen hos dem, og de hakker hele tiden på han. Jeg har aldri hørt mine foreldre si et eneste positivt ord om han. Og så ofte de kan så forteller de meg hvor enestående mine svigerbrødre er i forhold til min mann...:(

Så da: bør jeg legge vekt på jobb, vær, familie?? Hva betyr mest i lengden?? Uff, føler jeg står ved et vanskelig men viktig valg nå.....

Håper noen kan gi meg noen gode råd....

HI

Det er jo ikke sånn at "toget har gått" selv om barna begynner på skolen? Selv om det ideelle er å la dem få ro der de starter.

Jeg er nordfra. En liten kommune, med ganske god økonomi.

Det betyr at feks skole og helsevesen er bra.

Jeg bor nå i Bodø, og det er dessverre ikke aktuelt for meg å flytte tilbake til hjemkommunen min, da min utdannelse er noe de ikke har "bruk for" der.

Men for barnas del hadde det vært fantastisk å vokse opp der!

Virker på meg som om du faktsik trives godt i nord, og siden din familie ikke er særlig inkluderende så skjønner jeg mannen min godt som ønsker å holde seg her i nord.

Tenk etter hvor mye hjelp dere evt vil få fra din familie om dere bosetter dere i nærheten av dem kontra hans her dersom behovet for hjelp skulle melde seg....

Hehe, ja, skjønte du mente MIN mann ;-)

Nei, toget har jo ikke gått, men det er bare det at om vi kjøper oss hus, så kan det være vanskelig for oss å få solgt det senere..... I tillegg synes jeg ikke noe om å "rive" barna ut fra skolen når de først har begynt der.....

Tanken på å flytte etterhvert som barna blir eldre blir vanskeligere og vanskeligere, synes jeg....

Mine foreldre ville nok stilt opp 100% som barnevakter og sikkert mer om det ville vært nødvendig. Men, jeg også synes det er stress å forholde seg til dem. Jeg selv har et anstrengt forhold til dem, klarer aldri å slappe av i deres selskap.

I min oppvekst har jeg aldri vært bra nok, og de har alltid kommentert mine "svakheter" og sjeldent det som er bra med meg. Men mot våres barn er de veldig snille og våre barn elsker å være hos dem.

Jeg kjenner jeg savner bylivet, og det å kunne tilby mine barn mer fritidsaktiviteter. Her finnes ikke turn, f.eks, ikke før 6 års alderen, ikke svømmehall, etc

Hm....vanskelig!!!

Annonse

Jeg er fra nord-norge (Troms) og har bosatt meg midt i landet. Er klimaflyktning og kunne ikke tenke meg å flytte nordover igjen selv om familien er der. Våren i nord-norge er grusom; det er ingen vår og mørketiden er ille. Vinteren er så lang. Har du mulighet for å bosette deg sørpå, så hadde jeg gjort det.

Selvfølgelig i sør. Kan ikke skjønne at noen faktisk velger å bo i nord, men mindre man er født der og har familie der som holder en der.

Det jeg liker å bo på Sørlandet:

været (var 18 varmegrader igår!!!)

kortere vinter

lengre sommer

nærhet til butikker og generell shopping

variert kulturtilbud

flyplasser med destinasjon "utland", i tillegg rimelig billetter

naturen og likevel sivilisasjon i nærhet (ok, fellesferie kan være litt overbefolket, men jfr med "syden", da er det fremdeles tomt)

kort vei til jobb, få køer, grei nok vei

ingen mygg/knott, tenker med gru tilbake til sommerbesøk på vidda

På minussiden står dialekten, spesielt Kristiansand er fæl.

du skal ikke se bort i fra at du kan få en del utfordringer i et distrikt, er lite av spesialister her og de som er i disse områdene må kunne mye. så utfordringer vil du nok oppleve :) (pappa er fra ei bygd i nærheten av en by der de har legevakt, ikke akuttmottak. ambulansen må se ann om de skal på sykehus eller om de kan klare seg med lege tur.) distrikts folk er litt sånn "pyttsan ikke så farligt.. ops jaja det gikk no bra" :)

kommer selv til å flytte meg til utkantstrøk når jeg har fått ut ungen og hun har blitt større. for meg virker det som skummelt og bo midt i en by og oppdra unger, men jeg er vant med pappas bygd og utkanten av bodø.

jeg trur ikke du vil tape på å prøve, blir det for ille kan man jo alltids dra sørover eller trekke mot en større by. men det høres ut som dere vil få mye bedre tid til ungene samlet her i nord :)

Med familiesituasjonen som den er hadde jeg uten tvil valgt å bo i nord og heller reist sørover på ferier etc. Familie er viktig når man har barn, og det er viktig å føle seg vel med familien. På meg virker det litt som om at du svarer selv, i nord kan dere begge få gunstige arbeidstider, til tross for at det ikke er drømmejobben, og god støtte fra nær familie. I sør finnes drømmejobben, men da må begge jobbe ugunstige arbeidstider og familieforholdene er ikke like tettte....

Jeg syns nord-norge er fantastisk jeg....været er da ærlig talt ikke så mye verre her, selv om våren lar vente på seg ;)

Lykke til med valget deres.

Hilsen hun høyere opp fra helgelandskysten. :)

De som nevner midnattsol som pluss: ja, det er spesielt, syntes det var imponerende. Men man må jo sove om natta, selv om det er lyst ute. Jeg bytter med glede ut midnattsol mot å ha det lyst om vinteren, selv om det er bare fra 9-16 rundt jula.

Bor også på Sørlandet, bodde i Tromsø under studietiden. Fantastisk by, men veldig dyr og liksom verdens navel - det var så utrolig lang avstand til alle andre steder. Husker en gang når ei vennine fortalte de skulle flytte langt sørpå - de skulle til Bodø! Da satt latteren ganske løs for min del.

Nei, jo lengre sør jo bedre. Hilsen fra Ændal (banke-du-byen)

Jeg er en ekte Sørlending (ikke bare en søring), og er gift med en mann som har farsgenene fra Lofoten og morsgenene fra Vestlandet. Heldigvis har både svigermor og svigerfar (de er skilt) flyttet til Sørlandet, så vi har aldri måttet velge mellom hvilken famillie vi skal være nærmest.. Hadde vi måttet ta det valget hadde det for min del blitt enten Sørlandet eller ikke noe ekteskap i det hele tatt, er jeg redd.. Nå har jeg ikke vært lengre nord enn Lofoten, men der er det rett og slett for mørkt, for kaldt, for langt til nærmeste by/tettsted/nabo, og litt for mange bygdedyr til at jeg kunne trives der. Da jeg i fjor sommer dro fra bikinivær i Sør til Mariusgenser og langbukser i Nord var jeg litt sur på meg selv som hadde satt av over 2 uker ferie i Nord. Men det er jo hva man er vant til fra sin egen oppvekst..

På plussiden har nordnorge en mektig og uberørt natur og midnattsolen. Og nydelige, om enn ubrukelige, badestrender! :)

Jeg har bodd i Hardanger og i Oslo i tilsammen 7 år, og hver gang jeg kom hjem til Sørlandet på ferie kjente jeg at jeg pustet roligere og fant meg selv, som det så fint heter. Du bør jo også spørre deg hvor du finner roen best?

Og HI, uten at jeg vet for mye om dine foreldre eller situasjonen generelt, kan det være at de er kritiske til din mann nettopp fordi at de er redd for at du skal bli boende i nordnorge for alltid?

Enda en gang tusen takk for flere svar!

Svar til anonym 20:54: ja, de er nok kritiske fordi de er redd for at vi skal bli boende her. Men jeg synes jo det er feil måte å gå frem på. Sist jeg var sørpå uten min samboer, skrek pappa til meg at jeg var for svak til å stå på mitt eget, og at min samboer kun er en mammadalt som dilter etter mor si i ett og alt.... :( Ikke hyggelig å høre min far rope noe sånt). Men, de har alltid vært kritiske til oss. Min mor er vandt med å få sin vilje igjennom, hun er vant med at ALLE føyer seg etter henne, men min mann har ikke godtatt dette. Det er derfor det har blitt et anspent forhold mellom de to.

Nå har vi bodd i nordnorge i snart 4 år. Jeg kjenner jeg er veldig værsyk. Tror kanskje været spiller mest inn. Savner sol og varme. Når det først er sol her, så er det så forbaska kald vind her så vi må bestandig pakke oss godt inn. Dessuten hater ungene å gå i mye klær. Det hadde vært deilig å sluppet det sørpå......

Jeg og min samboer har som sagt diskutert mye frem og tilbake hva vi skal gjøre, men han nekter rett og slett å bli med sørover. Så jeg føler egentlig ikke at jeg har så mye valg....

For å oppsummere:

positivt med nordnorge:

* God familie

* Stort nettverk av gode venner

* Kan få drømmehuset til en MYE billigere penge

* Min samboer, jeg og barna trives godt her

* Min samboer har en god jobb med god lønn

Negativt med nordnorge:

* Dårlig vær, lite sol og varme

* Dyre billetter med fly uansett hvor en skal

* Lite butikker, mindre fritidsaktiviteter for barna (pga bygda)

* Jeg får ikke jobbe med det jeg er utdannet til.

Positivt sørpå:

* Godt vær

* Billlige billetter til syden etc

* Flere fritidsaktiviteter for barna

* Besteforeldre som kan sitte barnevakt

* Mine søsken bor der, men ellers er nettverket litt tynt, da mine gamle venner ikke bor på hjemplassen min lengre.

* Jeg får drømmejobben

Negativt sørpå:

* Anstrengt forhold til mine foreldre

* Får ikke drømme huset (pga MYE høyere priser)

* Min samboer får en dårligere lønnet jobb

Uff, det er så utrolig vanskelig å finne ut hva vi skal gjøre. Føler det haster med beslutningen også, for om det blir flytting sørover, er det jo mye å ordne.

Setter pris på noen gode råd!!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...