Gå til innhold

Inatt kalte samboer meg for en dårlig mor!!

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke sove før klokken nærmere 2 i natt. Skulle opp klokken kvart over seks. Lillegutt våknet og kom over i vår seng rundt klokken 3. Klokken kvart over 5 begynner han å bli urolig. Far går for å lage en flaske melk, men kommer tilbake "fordi det ikke er noen rene flasker igjen". Ungen starter da å hylgråte fordi han ikke får melk (han er 10 mnd så skjønner jo såpass) og far bare legger seg ned igjen! Jeg blir sint og sier "kunne du ikke skylle en flaske?? Eller gi han melk i en tutkopp?" (det er bare helmelk så flasken må ikke nødvendigvis kokes)

Han går så ut, henter et glass med sugerør mens ungen fortsetter å hylgrine. Jeg er frustrert siden jeg skal opp om en time. Så sier far "du vil jo bare at han skal holde kjeft. Du kan heller bare hoppe ut av vinduet. "mother of the year"..

Fy fan! Er ikke dette noe av det verste man kan si til en mor som alltid gjør alt for barnet sitt?? Jeg er helt sjokkert over at han kunne synke til et slikt lavmål og si noe sånt. Lå og gråt stille den siste timen før jeg måtte stå opp. Virkelig en fin morgen. Kjenner at jeg er så forbanna at jeg har lyst til å slå han. Eller lire av meg de verste ting. Vi sliter litt i forholdet for tiden, men har alltid holdt oss for gode for å si sårende ting til hverandre. Nå er tydeligvis den grensa brutt.

Og det verste av alt er at JEG ofte tenker at HAN bryr seg mer om PCen enn om barnet sitt. Han prioriterer alltid egne behov først. F.eks kan han la barnet vårt sitte i nattens bleie i over en time på morgenen "for å vente på at han skal bæsje". Hallo. Men sier jeg noe?? Spurte han forsiktig her om dagen om ungen alltid ligger slik å sutrer hele morgenen uten at han gjør noe for å stimulere han. Da fikk jeg beskjed om å holde kjeft. Så han er tydeligvis veldig hårsår selv.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH!! Hva skal jeg gjøre?? Er så forbanna at jeg har lyst til å be han reise dit sola aldri skinner. Samtidig vet jeg at om vi begynner å kaste ordentlig dritt til hverandre er nok det kroken på døra. Da blir nok ting sagt som man ikke kan ta tilbake.

Fortsetter under...

Høres ut som om du er rasende god på å kritisere ham. Høres ut som han fikk nok av kritikken og kom med en spydig bemerkning om at du er mother of the year.

Hvis dere gir deres 10 mnd gamle unge helmelk er dere vel ikke akkurat årets foreldre noen av dere?

Hvorfor kan ikke du skifte på barnet istedenfor å sitte å se på at far ikke gjør det?

Og ja, enig med hun over her! Helmelk til en på 10 mnd er litt i tidligste laget?

Og hvorfor ikke vaske flaskene før man legger seg så slipper de å ligge med gammel melk over natten?

Det ville jeg tatt opp med ham på dagen.

Dere som kritiserer henne om at flaskene ikke er rene eller at hun gir h-melk: er dere stokkdumme? Det er da overhodet ikke problemstillingen!!!

Du skriver du måtte stå opp, det tolker jeg dithen at du må på jobb og at han har foreldrepermisjon? I så fall er det vel han som burde ha litt oversikt og ordner litt på forhånd. Er ungen 10 mnd kunne dere jo også prøvd med vanlig glass.

Ny bleie om morgen syns jeg er udiskutabel å ha på i påvente at barnet bæsjer senere. Ekkelt, det hadde min mann fått gjøre nøyaktig én gang og aldri mer.

Tror du må ta opp med ham flere ting, men da må du også klare å være rolig. Er du en som begynner å skrike og banne når dere diskuterer frykter jeg at det kan virke mot sin hensikt. Generelt er småbarnstiden veldig slitsomt for et forhold, det ser du nå. Forsøk å komme ut av den onde sirkelen, snakk som voksne mennesker, ellers klikker det snart, for enten deg eller ham.

Helmelk fra de er 1år,IKKE før.Og de sier at de skal ha ekstra lettmelk pga d vitamin.Han var sikkert bare trøtt og da blir det lett for at det kommer litt sånne ord.Skjønner a du ble litt såret,men var sikkert ikke stygt ment.

At han ikke klarer å bytte bleie før etter en time,eller vaske en flaske eller at en kopp for å gi den lille melk og la han grine hele tiden som du sier så skulle han hatt ett spark bak. Kast ut pc'en!

Og visst han er vant med å få melk på natten,så ha klar rene flasker om natten,ikke så gøy å begynne å vaske midt i mørke natten når du er trøtt.

Du skulle tidlig opp,men du sitter på bim??hmm.jaja.

Og visst han ikke er vant med nattmat bør du ikke gi det heller,for da vil det fortsette.

Annonse

1. Flaskene må ikke kokes, synes det er rart at du koker flaskene til en 10 mnd gammel baby og så snur deg for å gi ham ku-melk som virkelig ikke er anbefalt i hans alder. Å koke flaskene er noe som anbefales de første få månedene i barnets liv. Vi gjorde det vel frem til 6 mnd, men det er ikke nødvendig så lenge og faktisk bare en mildt formulert anbefaling fra myndighetenes side. Det blir imidlertid overdrmatisert veldig, og det virker som om mange tror at barnet kan dø av en ukokt flaske.

2. Pappaen virker lat og ansvarsfraskrivende som bare konstaterer at det ikke er rene flasker og så går og legger seg igjen. At han etterpå kaller deg "mother of the year" blir jo bare komisk.

Men ... slutt med kumelken

Ang ku-melk,så fikk min kusine og fetter det fra de var spebarn,og de er i dag 7 og 8 år gammel..De fikk dette i stedet for mme..Min tante er ikke helt oppe og går,det er sant.Men poenget er et at en på 10 mnd dør ikke av h-melk.

Utenom det,så ta det opp med faren i dag,han var nok sur og trøtt,og høres ganske ut som min eks..

Omg.. Burde vel kanskje forventet noen sånne surmaga svar som øverst her.. jaja.

Ser at jeg har forklart meg litt dårlig. Jeg jobber i barnehage, begynte på jobb klokken 07.30 (og ja, satt ti min på din baby mens jeg åt frokost) og pappaen er i pappapermisjon. Forventer at han kan ta seg av slikt om natten når jeg skal så tidlig på jobb.

Vanligvis har vi alltid rene flasker (som jeg vasker), men nå var alle skitne siden oppvaskmaskinen er litt ute å kjøre. Han får bare melk av og til, så det med flasker er ikke noe vi automatisk tenker på.

Ang H-melk. Har ammet han helt til han beit meg og nektet mer 8,5 mnd gammel. Da begynte vi å gi han MME (en flaske før sengetid) men han fikk veldig hard mage av det. Malt ga han luft. Så for noen dager siden leste jeg at man gjerne kunne begynne å gi H-melk når de var passert 10 mnd. Prøvde meg forsiktig fram og han er ikke noe plaget med luft eller hard mage. Han får kun 90 ml på kvelden som kos. Og av og til på natterstid hvis han plages med noe. Slik som i natt. Så dere som tror jeg er helt uansvarlig som gir H-melk kan bare spare dere. Ville uansett aldri kalt noen dårlige foreldre pga at de ga melk 2 mnd før tiden. Hallo. Takk for tipset om ekstra lett melk, det visste jeg faktisk ikke.

HI

..ser forresten nå at jeg kanskje skrev det litt dramatisk. Vi er absolutt ikke sånne folk som banner og skriker til hverandre. Tvert om. Jeg er i tillegg forsiktig med å tråkke på hans følelser. Vi behandler hverandre så bra vanligvis, derfor jeg fikk sånn sjokk. Føles bare som om vi kommer til å slite max dersom forholdet skal få en slik tone. Sukk, virkelig ingen lek å være foreldre.. Ikke for parforholdet i allefall.

HI

Jeg er første anonym, og jeg er ikke surmaga, bare ganske enkelt uenig med deg. Er ikke det lov?

Jeg synes heller ikke han kalte deg en dårlig mor. Det var en tåpelig kommentar fra hans side, men det er overdrevet å gråte i en time over det, mener jeg.

Annonse

Kan jeg få lov til å anbefale å diskutere hvordan man skal gjøre ting og fordele oppgaver når dere ikke er sinte eller utmattede pga mangel på søvn? Da er det gjerne litt lettere å ha en konstruktiv samtale :)

Bli enige om kjøreregler, type hvordan morgenstellet skal være og sånt.

Og jeg tenker personlig at litt kumelk (et glass eller noe) om dagen ikke skader, når barnet er ti mnd, men sjekk med helsesøster evnetuelt :)

Broren min er hjemme i permisjon for tiden, med barnet sitt som er 10 måneder, de har sluttet med melk om natta, og gir bare vann hvis barnet våkner i løpet av natta. Barnet ligger alene på et rom, helt til han våkner, da står broren min opp, gir vann og legger seg i en seng som står inne på barnerommet, for ikke å forstyrre svigerinnen min som skal opp tidlig.

Bra forslag 11:48. Vi har bare et soverom og leilighet på 47 kvm.. Hehe. Men men, flytter til ny leilighet om 3 mnd.

Ser at det kanskje var overdrevent å gråte i en time. Jeg er ikke meg selv når jeg ikke får søvn rett og slett. Og det såret meg veldig at han kastet noe sånt etter meg når han vet at det er det som sårer mest. Tankene begynner å spinne og alt virker verre enn det er. Men men, kom hjem nå og sa akkurat hva jeg mente. Rolig men ærlig. Han ba om unnskyldning. Så all is good. Ellerno. Rart hvor sterkt man kan føle ting i kampens hete. Vet jo at jeg ikke er en dårlig mor. Og er egentlig en av dem som synes det begrepet er kastet rundt i hytt og pine uten å egentlig være gyldig med mindre det er snakk om omsorgssvikt.

Takk for hjelpen i allefall. Ps: samboer er ikke noe sløvt monster heller. Og jeg ville selvfølgelig ikke sittet å sett på at han utsatte bleieskiftet. Haha. Det er han selv som har fortalt at han brukte å vente med å skifte fordi ungen som regel bæsja kort tid etter han stod opp. Selv om jeg synes den bleia skal av så fort som svint. Jaja, sånn går det når man ikke vil blande inn familie eller venner i parkonfliktene. Da må man lette på trykket på anonymforum ;)

Sorry, tenkte vel mest på innlegg 2 og 3 når jeg skrev det jeg skrev. Igjen: må vel spesifisere mer. Selvfølgelig tåler jeg at folk er uenige med meg, men synes det er drøyt å kalle oss for dårlige foreldre pga h-melken. Så no offence til deg :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...