Gå til innhold

Ved innleggelse av permanent kateter...se hit!

Anbefalte innlegg

vil det komme urin med en gang?

Og hvor er det "vanlig" at urinen oppbevares?

I boka mi står det at kateter og slange skal sammenkobles ETTER at kateteret er ført inn. Og at sammenkoblingspunktet skal holdes sterilt. Hvordan er det mulig å holde sammenkoblingspunktet sterilt når urinpose og slange ikke kommer i steril forpakning?

Kan noen hjelpe en student som har hørt mye forskjellig ang prosedyrer?

Gi meg gjerne korrekt fremgangsmåte ved permanent kateterisering)

På forhånd takk

Fortsetter under...

Ja,det kommer urin med en gang.

Urinpose og slange kommer i steril forpakning der jeg jobber,men uansett er det en kork/propp man tar bort og da blir jo tuppen steril.

Fremgangsmåte er å legge frem alt det sterile, også fuktede tupfere. Ta på sterile hansker, vaske urinrørsåpningen, åpne posen med kateter (som er steril), føre denne godt inn så man vet man er i blæren, fylle saltvann i ballongen, sjekke at den sitter godt, koble så til posen og fiksere. Observer pasienten nøye underveis. Ok? ;)

ja urinen vil komme med en gang. det jeg pleier å gjøre er å ha den ene hånden steril hele tiden. Slangen kommer vel i steril forpakning gjør den ikke? Når du har ført inn kateteret så er det jo bare å sette på slangen med den sterile hånden...

Jeg er elendig på å forklare, men har gjort dette tusen ganger :)

Det kommer urin med en gang du kommer inn i blæra ja.

Som student skal du forholde deg til det du lærer på skolen, og prosedyrene ved institusjonen du er i praksis. Så om du følger prosedyrene vi sier her, er det ikke sikkert det blir bra. Lærerne er ganske strenge på slikt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...