Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 Var helt kaputt i perioden oktober til januar. Er nå mye bedre og jobber fullt igjen. MR viser dessverre at prolapset ikke har gått noe tilbake, og at det er blitt en permanent skeivstilling. Nå har jeg fått time til vurdering for operasjon og forstår det slik at jeg får operasjon dersom jeg vil. Men skal jeg gjøre det nå som jeg føler meg så bra? Legen sier jeg kan få tilbakefall når som helst, men det er vanskelig å skulle utsette seg for en operasjon når man ikke føler man trenger den.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #2 Skrevet 10. april 2011 ..og så er det ikke sikkert du blir bedre heller?? Har en venninne i samme situasjon, hun utsatte operasjonen, ..men prolapsen/smertene dukket opp igjen. Har vel egentelig ikke noe råd til deg..
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #3 Skrevet 10. april 2011 Personlig ville jeg ikke gjordt det. Jeg har også prolaps i ryggen og fikk tilbud om operasjon, men plutselig så følte jeg meg mye bedre og takket nei. Men du kan jo evt bare møte opp til den timen og diskutere det med spesialisten.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 Ja, tenkte jeg skulle møte til avtalen for å diskutere det. Men er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Er også redd for å takke nei til operasjon, for så å få smertene tilbake og da være bakerst i køen igjen. Ble henvist i oktober og har ikke fått time før nå, så dersom jeg sier fra meg muligheten for operasjon nå kan jeg bli liggende lenge dersom jeg får smertene tilbake. Hi
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #5 Skrevet 10. april 2011 Mannen min fikk også tilbud om operasjon, men han valgte å avvente og er nå mye bedre. Han leste en del om andres erfaringer på nettet og kom frem til at det var høyst usikker om operasjonen i hans tilfelle ville gjør han bedre. Ville søkt litt på nettet. Ligger mange spørsmål og svar på diverse fora
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #6 Skrevet 10. april 2011 Har du prolaps må du regne med at smerten kommer tilbake, men den vil ofte kunne ha samme mønster som sist. Ofte vil den komme plutselig og deretter bruke en stund på å gå bort. Deretter en du slik du er nå en god stund før det vender tilbake. Mannen min valgte likevel å avvente ettersom det for han var høyst usikkert om operasjon ville endre på dette i det hele tatt. Annomym 22:05
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #7 Skrevet 10. april 2011 høres skummelt ut og operere ryggen. en liten tabbe også er man lam
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #8 Skrevet 10. april 2011 Jeg tror jeg ville tatt risikoen med å havne bakerst i køen, fremfor å utsette meg for en kanskje unødvendig operasjon. Det er jo også risiko ved å gjennomføre operasjon, og det er ikke alle som har effekt av operasjon. Er selv operert for prolaps med godt resultat, men det var akutt pga lammelser i foten. Ved en operasjon vil de fjerne all bløt masse fra skiva di samtidig med det som allerede har sklidd ut, for å unngå ny prolaps i samme skive.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2011 #9 Skrevet 10. april 2011 Ja, jeg heller mot å avvente. Skjønner ikke at jeg kunne bli så bra igjen etter så voldsomme smerter. Måtte velge den miste matvarebutikken fordi jeg ikke klarte å gå så langt, måtte droppe enkelt matvarer og bare hente det mest nødvendige. Måtte kjøre de 150 m det er til barnehagen, kunne ikke sitte til bord å spise middag da jeg ikke klarte å sitte på kjøkkenstoler. Dersom jeg hadde anstrengt meg litt var smertene så voldsomme at jeg bokstavelig talt ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Livredd for å få det tilbake:( Hi
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #10 Skrevet 11. april 2011 Dytt Flere med erfaring/formening? Hi
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #11 Skrevet 11. april 2011 Min mann har prolaps og vil ikke operere. Grunnen til dette er at alle som har blitt operert, som vi kjenner, har fått problemer i ettertid. Noen har klappfot, ei er lam i fra livet og ned, og noen har mer smerter enn før. Røyker du, skal du ikke operere, for de aller fleste blir ikke frisk.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #12 Skrevet 11. april 2011 Røyker ikke.. Har vondt for å tro at risikoen for å bli lam etter prolaps-opreasjon er særlig stor.. Hi
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 Har lagt inn samboern min til op. i dag jeg, han blir operert i morgen tidlig. Han har vært plaget frem og tilbake i 5 år, med sykemeldinger opp i et halvt år i gangen, for å så være bra en stund, så blir det værre igjen... Kirurgen sa det var 90 % sjans for at han ble tipp topp etterpå. Men han måtte slutte å røyke 4 mnd før op. Denne kirurgen hadde sluttet å op på røykere for mange år siden, det hadde visstnok veldig mye å si. Uannsett, her i trøndelag har han nå ventet 2 år på operasjon. Han var villig til hva som helst for å få den nå, etter mange utsettelser å feilvurderinger tidligere. Man kan jo dø av å fjerne mandlene også!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 Nei den sjangsen er ikke stor, men det skjedde alikevel henne. Hadde det vært meg, og ikke blitt bedre etter mye hvile, hadde jeg vurdert operasjon.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2011 #15 Skrevet 11. april 2011 Hei Jeg har 2 prolapser i ryggen- L4 og L5. Har hatt dette siden 2003. Da jeg først fikk dette var livet et helvete i nesten 1 år, trodde jeg kom til å bli helt invalid. Store smerter. Jobbet på cruise da det skjedde så var hos leger flere steder før jeg kom tilbake hit. Fikk smertelindrene rett inn i ryggen på det værste! Det ble diskutert operasjon, men flere frarådet det enn anbefalte så da var det ikke et tema lenger for meg! Jeg prøvde det meste av behandling med begrenset resultat, inntil jeg havnet hos en fantastisk naprapat, ble faktisk smertefri på noen mnd etter at jeg startet hos naprapat. I tillegg trente jeg opp ryggen, turer i ulent terreng, svømming og styrketrening. Etter å ha blitt smertefri da i 04/05 har ryggen holdt seg grei, fikk et tilbakeslag grunnet for belastende arbeid så jeg gjorde noe annet i stedet. Mye som kan utløse smerter, feil bruk av kroppen, for tunge løft over tid etc, lange dager stående(da snakker jeg om 10 timer eller mer på jobb.) jogging på asfalt, å gå en hel dag med for høye heler osv. Så jeg vet hva som kan trigge det og bruker sunn fornuft. Har de siste årene hatt det fint, trener masse og funker som før, men da jeg ble gravid første gang i 09 kom plagene tilbake, var sterkt plaget på slutten og denne gangen er prolapsene helt gjenaktivert, flyr masse i behandling og får så mye avlastning som mulig. Jeg hadde vært skeptisk til operasjon da det ofte er 50/50 på om det vil hjelpe eller ei. Kommer ann på hvor prolapsen sitter osv, får du akutte problemer med å holde på urin/avføring må en operasjon til, men så lenge du funker som du skal utenom smerter hadde jeg pørvd ut andre ting først! Hør også med flere leger for å få ulike synspunkter på dette! Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #17 Skrevet 13. april 2011 Etter som jeg har hørt er prognosene best på sikt dersom du ikke operer, tenker da selvfølgelig på et prolaps som ikke MÅ behandles akutt slik som ved lammelser og blæreparese. Jeg er operert for 10 år siden, fordi jeg måtte...
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #18 Skrevet 13. april 2011 Min mamma ble operert i april i fjor. Denne operasjonen ble mislykket, og hun var "nummen" i bena i lang tid etterpå. Hun kunne ikke gå uten krykker, og bena føltes ut som bomull eller kram snø. Smertene var også verre enn før operasjonen. Hun har gradvis blitt bedre, og er nå tilbake der hun var før operasjonen. Hun vil (forståelig nok) ikke opereres igjen;) Dette er selvfølgelig ekstremt sjeldent, og de aller fleste operasjoner går bra. Men jeg ville ikke utsatt meg for en operasjon dersom jeg strengt tatt ikke hadde trengt den. Hadde heller risikert å havne bakerst i køen hvis smertene kommer tilbake igjen. Lykke til!! =)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #19 Skrevet 13. april 2011 Min mann har proplaps i ryggen og legen har frarådet operasjon, man tenderer mer og mer til å behandle med sprøyter, akkupunktur, fysio/osteopati osv. Det viktigste er når du er bedre å trene opp muskulaturen i ryggen. En operasjon kan hjelpe men må ikke, det er et sjansespill
Anonym bruker Skrevet 13. april 2011 #20 Skrevet 13. april 2011 Utfra svarene her heller jeg sterk mot å si nei til operasjon:/ Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå