Gå til innhold

Baby 6.5 mnd- hvor mye MME og hvor ofte mat ila dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her begynte vi med smaksprøver da han var 4 mnd fordi jeg sluttet og amme. Nå gir jeg han følgende ila en dag:

Ca Kl 07.00: I underkant av en porsjon grøt + ca 150 ml MME

Ca kl 10.30: 220 ml MME

Ca kl 14.00: 220 ml MME

Ca kl 17.00: I underkant av en porsjon hjemmelaget mat (purre av ulike grønnsaker) + vann + av og til dessert som feks most banan

Ca kl 18.30: 180 ml MME

Han sover hele natten så ingen nattmat.

Det jeg lurer på er når man skal begynne og gi mer fast føde? Og hvor lenge MME skal være hovedmaten ila en dag?

Tenker også at jeg nå skal begynne med litt fisk og kjøtt til middag, og kanskje litt mer fruktpurre ila dagen.

Hva gjør dere?

Skrevet

Gutten min nektet å drikke så mye mme da han var rundt 5-6 mnd. Da han var 6 mnd drakk han kun 200-250 ml mme i døgnet. Fikk ikke i han mer da han hadde fått smaken på fast føde.

Slik så måltidene hans ut

07.00: 200 ml mme

10.30: en porsjon grøt (100 ml vann)

14.30: et middagsglass 5-6 mnd

18.00: en porsjon grøt (100 ml vann)

Han drakk vann til alle måltidene utenom.

Nå er han snart 8 mnd og måltidene ser helt like ut bare at 10.30-grøten er byttet ut med en brødskive.

Jeg vet ikke hvor lenge de egentlig skal ha mme som hovedmat. Det er nok anbefalt å drikke mer enn 200 ml mme i døgnet når de er 6 mnd, men han ville rett og slett ikke ha mer.

Skrevet

Trodde melk bare skulle være hovedmaten til de var 6mnd jeg?

Dette spiser jenta mi på snart 6mnd iløpet av en dag:

kl7-8: 210ml mme

kl:12: 180ml mme + frukt

kl16: 150ml mme + halv porsjon middag

kl: 19.30: 120ml mme + litt over 100ml grøt

også av og til en flaske melk om natten:)

Helsestasjonen var iallefall veldig fornøyde da jeg fortalte om hva hun spiste på 5mnds kontrollen, og de sa jeg kunne begynne å gi både fisk, kylling og kjøtt i middagsglassene(lager selv)

Skrevet

Hei,

Jeg har del ammet en stund, men nå er det slutt på melka mi. Småen er 6,5 mnd.

Dagen vår:

ca kl 07 180 ml MME

kl 08 1 porsjon grøt

kl 11-12 210 ml MME og 1/2 glass fruktpure

kl 14- 15 210 MME

kl 18 180 MME

kl 18.30 1 porsjon graut og tran

Er ikke alltid han drikker så mye MME... Oftest noe igjen i flaska..

Han drikker 30-40 ml vann til grøt måltidene. Og nattavvenningen skjedde bare av seg selv for 2 uker siden :D

Har gitt han litt smaksprøver på potet, gulerot ++ innimellom. Men tenker å bruke litt tid på tilvenning før han får et middagsmåltid.

Jeg har hørt att melk skal være hovedmåltid frem til 10-11 mnd alder, men det er bare noe jeg har hørt fra min svigerinne, så vet ikke om det stemmer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...