Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sliter med søtsug jeg og, men det som hjelper er å spise jevnt gjennom dagen, å på en måte alltid være mett :P hehe. Unngå iallefall storsulten! Ikke ha godteri i hus,

leste en gang at man skulle spise et kokt egg når søtsuget kom, ikke prøvd det enda :P Men prøv å spis mat før godterier, og har du fortsatt søtsug når du har spist deg mett kan du jo unne deg litt, men mange ganger forsvinner det når du blir mett.

Ellers får du søtsug når du kjeder deg? avled deg selv, finn på noe å gjøre så du glemmer det, hold deg opptatt. Trening regulerer også appetitt og jeg får iallefall lyst å spise sunt når jeg trener :)

Hvis du liker te, så finnes det god te som smaker søtt (uten å tilsette noe) og som også er koffeinfri (f.eks Fruits of London).

Når du har lyst på noe søtt, kan du også:

- Ta deg en frukt

- Drikke et stort glass vann

- Distrahere deg selv ved å gå en tur, rydde i en skuff, ringe en venn..

- Pusse tenner

- Ta en bit eller to med mørk sjokolade (mektig, du trenger ikke mye), eller spise litt lakris (ikke så ille mhp sukker og kalorier, men pass på mengdene når du er gravid, spesielt hvis du har forhøyet blodtrykk)

- Vurdere å ta kromtilskudd (det hjelper for mange, men sjekk med noen på apoteket eller med legen før du tar det som gravid - ikke fordi jeg tror det er problematisk, men jeg vil ikke anbefale et tilskudd uten forbehold til gravide når jeg ikke selv har sjekket om det er OK).

Du har også fått mange andre gode råd av de andre her, hvorav spesielt det med å sørge for at du spiser sunt, godt, variert og hyppig gjennom dagen - det hjelper til med å sikre jevnt blodsukker og mindre søtsug.

Annonse

Denne gangen orker jeg ikke tanken på søtsaker, heldigvis.. Men i forrige svangerskap hadde jeg en periode der jeg var veldig sugen på søtt. Fikk et tips av ei venninne som var helt supert:

Lag saftis av sukkerfri saft: du får ikke i deg noe søtt selv om du tror du gjør det, samtidig som du forbrenner litt kalorier med å varme opp det kalde du får i deg. :P

Slik har jeg hatt det i mine forrige svangerskap og jeg tror det skyldtes at kroppen min var i ubalanse i forhold til næringsstoffer. Jeg hadde det også sånn de fire første mnd av dette svangerskapet når jeg spiste vanlig høykarbokost. Når kvalmen ga seg gikk jeg tilbake til mitt vanlige LCHF-kosthold og vips så forsvant søtsuget.

Mine råd til deg er: Vær sikker på at du får i deg nok fett og proteiner. Proteiner virker blodsukkerstabiliserende på mange, det samme gjør fett. Kutt ned på karbohydratene, spesielt de raske. De raske er bare å kutte helt vekk for de bare krøller til blodsukkeret ditt og gir deg søtsug. Så spiser du mer fett og proteiner.

Jeg er mett hele tia og opplever ikke søtsug, men får jeg for lite fett og proteiner tidlig på dagen så har jeg det fort gående igjen. Tilskudd av krom hjelper også.

Cherrytomater! Helt genialt, og supergodt!

Ellers: Valnøtter/mandler(ikke for store mengder), agurk. Sjokolade med 70% kakao demper søtsuget, men denne klarer man å spise bare litt av (i motsetning til annen sjokolade som man kan stappe innpå større mengder av. Det funker hvertfall for meg:)

jeg har nettopp trykket i meg en større mengde pasjonsfrukt...mmm... det er enormt godt! Og så blir det en del grapefrukt. Hvis du vil ha den søtere kan du jo evt. strø litt sukker på den.Jordbærene er også rimelig gode nå.. og rosiner kan evt. også funke.

Jeg er mest plaget av at jeg har lyst på NOE uten at jeg helt kan redegjøre for hva dette "noe" er.. spiser masse frukt og grønt, og så blir det unektelig litt sjokkis iblant også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...