www.karibienshule.blogg.no Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 Ser det er en debatt ang dette på anonymforum, men gidder ikke å støtte opp under all drittslenginga der når jeg faktisk lurer seriøst på hva vi skal gjøre. Vi har ei på drøye 2 år som sitter bakovervendt, det har hun alltid gjort. TTil vanlig kjører hun en 3-minutters biltur hjem fra bhg hver ettermiddag + til butikken/svømmehallen et par ganger i uka. Dette er korte turer. Skal vi kjøre 30 min eller lengre, spyr hun stort sett hver eneste gang. Sist spydde hun på vei til jordmortime, kult....Vi har noen timers kjøretur til begge sider av familien, så det blir noen langturer ifb ferier. Da blir hele baksetet fullt av spy minst en gang pr strekning. Hun har dvd-spiller, så hjelper ikke å foreslå det heller. Jeg spydde selv nesten hver gang vi kjørte bil da jeg var liten - selv om jeg da satt fremovervendt (på 80-tallet). Spm er hva skal vi gjøre??? Har jo ikke lyst å snu henne, for jeg vet alt om dette med sikkerheten osv. Er det noen med samme problem? Fins det triks som hjelper? Når kan man begynne å ta bilsyketabletter? Prøver å ikke kjøre når hun er stappmett og sånt altså, men i løpet av en langtur MÅ hun jo på ett eller annet tidspunkt ha noe i magen... Nå sitter jeg klar med spyposen baki sammen med henne, men hun får jo straks en lillebror - og da ublir det nok ikke plass til meg mellom dem der bak...
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 10. april 2011 #2 Skrevet 10. april 2011 Vet d finnes noe man kan feste under bilen omjef har forstått d riktig.. De har det på bilutstyrsforretninger,men husker desverre ikke hva det heter.. Men det skal hjelpe mot bilsyke.. Evt kanskje sånn seaband eller hva det heter..
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 10. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2011 UNDER BILEN????? Hva i alle dager! Hehe, dette må jeg finne ut av
Malia Skrevet 10. april 2011 #4 Skrevet 10. april 2011 Noen seter kan man jo sette både fremover og bakover. Hva med å sette henne bakovervendt til "vanlig" men fremover på lengre turer? Min søster, som nå er 3år, har blitt utrolig bilsyk siden dag en, og dette ble løsningen for henne.
una1 Skrevet 10. april 2011 #5 Skrevet 10. april 2011 Det er en plastreim med metall inni som skal lede statisk elektrisitet bort fra bilen. Fester den i slepekroken bak og så henger den ned i bakken. Besteforeldrene mine hadde en sånn fordi hunden ble så bilsyk og det funka veldig godt. Men på en lengre biltur ble han plutselig syk - de sjekket reima og den hadde falt av..... Ellers har jeg hørt at plaster/tape over navlen skal hjelpe. Lykke til! Ikke noe kjekt med bilsyke unger!
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 10. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2011 hm, da skal jeg sjekke den dingsebomsen - takk for tips!!! Vi har x3, som kan snus begge veier - men jeg sliter veldig med å skulle sette henne forovervendt. Har sett nok av ulykker i jobben min, så vil at hun skal sitte sikrest mulig. På den andre siden har jeg sett nok av unger som sitter i fanget til fører uten bilbelte også, eller i bagasjerommet - så sånn sett er det jo ikke så alt for ille å sitte forovervendt da. Så er jo greia at det er på de lengste turene vi har best tid til å kræsje, mens vi ikke rekker så mye sånt på de daglige 3 minuttene... ARG, er ikke lett dette. Skal teste dingsebomsen først, så får vi se om det evt ikke hjelper. Er jo ikke all verdens trafikksikkert å være stressa for om hun skal kaste opp hele tida heller
MammaTilLucas Skrevet 11. april 2011 #7 Skrevet 11. april 2011 Har du forsøkt reisesyketabeletter? Vi har gitt dette og ikke hatt et eneste tilfelle av oppkast etterpå. Bruker disse når vi skal på lange turer, alt fra ca 2 timer.
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 11. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 11. april 2011 Hei, Nei vi har ikke gitt henne bilsyketabletter enda, jeg var litt usikker på hvor gammel man må være for å ta disse? Jeg tok alltid da jeg var liten selv, men husker liksom ikke HVOR liten jeg var da jeg begynte med de ) Skal innom apoteket i dag og sjekke. Det finnes vel også et bånd eller plaster eller noe, som skal hjelpe?
Mia69 Skrevet 11. april 2011 #9 Skrevet 11. april 2011 Min mellomste datter ble bilsyk da hun var 6 mnd og var det i mange år. Vi måtte gi henne postafen, det var det eneste som hjalp. Hun kastet opp så fort bilen startet omtrent.... Spesielt når det var sol, el varmt i bilen.
♥Spirevipp♥ Skrevet 11. april 2011 #10 Skrevet 11. april 2011 Hva med et trykkarmbånd som fåes kjøpt på apoteket? Det skal stille kvalmen, og kjenner ei som brukte det under de graviditet mot kvalme. Når det gjelder å sitte foroverlent så er det mange meninger. Vi hadde en guttunge som hylte så lenge han satt bakoverlent...vi snudde han når han var ca 2 år. Han ble som en ny gutt! Har også plassert han på høyre side, for det er mindre utsatt i en kollisjon. Det viktigste er jo at de er fastspent og at setet er solid nok til å tåle en støt.
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 11. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 11. april 2011 Postafen knust i jordbærsyltetøy, det kommer jeg aldri til å glemme smaken av ) skal prøve neste biltur av litt lengde! skal høre på apoteket ang trykkarmbånd også, takk for tips!! Hun har spydd til og fra fra lenge før hun fylte 1 år, men det har blitt verre og verre dessverre. Det sies jo at de egentlig ikke blir kvalme før de er 3 pga balansen ikke er god nok enda, men det er bare tull. Nå skal vi ha en baby til, derfor kommer jeg aldri til å tenke over hvilken side av bilen som er mest sikker å sitte på - skal fortrenge det du skrev, for nå husker jeg det Hun har aldri klaget på å sitte bakovervendt, hun klager heller ikke på at hun kaster opp forsåvidt. Men sier seg selv at det er veldig kjedelig for alle sammen i bilen.... Har ikke lyst å snu henne enda, siden hun synes det er helt greit å sitte i bilen. Hun har dvd-spiller som hun ser på om vi skal kjøre et stykke, det synes hun er tipptopp. Om det funker med dingseboms på tilhengerfestet, armbånd eller postafen, så er alt i sin skjønneste orden!!!¨ Takk for tips:)
Bæibi1+2 Skrevet 11. april 2011 #12 Skrevet 11. april 2011 Det er vanskelig å vite hva som er riktig. Man vet jo at barna helst skal sitte bakover til de er 4 og at andre land, f.eks Sverige, er mye strengere på slikt enn vi er i Norge. Jeg tror jeg ville prøvde alle alternaiver remedier før jeg snudde henne hvis jeg var deg. Vi har en 3åring som snart har vokst ut av setet sitt så vi var i en av disse banrebutikkene og snakket med noen om hva vi skulle gjøre. Vi fikk heldigvis tak i en som hadde god greie på dette og han minnet oss på noe som jeg vet jeg har hørt før og det er at man ikke skal/bør snu seter med 5 punkt sele. Dette er fordi man ved en eventuell front kollisjon vil få så stor belastning på nakken til barnet at den vil knekke tvert. Med en tre punktssele vil deler av belastningen gå på skrå over brystet og skulderen og dermed ta av for nakken. Vi har fortsatt vår datter bakoverlent men har kjøpt en nytt sete som vi skal ta i bruk så snart hun blir 18kg eller for lang for ryggen i besafe izifix. Det skal ikke være lett å vite hva som er riktig og mest sikkert...Lykke til med oppkast:-)
TiNi88 Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 Jeg kan nevne at jeg blir syk av å lese/se film i bil! Så du kan jo prøve å glemme igjen DVDspilleren hjem neste gang og se om det hjelper Har et tantebarn som blir fort bilsyk, og hun trenger ikke sitte lenge før hun blir syk heller, så vet hvor kjedelig det er.. Vet nok ikke hva jeg ville gjort i din situasjon, for man må jo nesten kjøre bil med barna når man skal lengre strekninger... Sitter her og krysser fingre og tær for at mini i magen tåler bilkjøring ;p
lykketreff:-) Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 Ikke snu henne - det reduserer sikkerheten så veldig... Jeg har også en bilsyk unge, og har god hjelp i Läkerol Salvi (den lilla eska) - tro det eller ei... Den inneholder noe som tømmer magesekken litt fortere enn til vanlig, noe også kvalmedempende medikamenter som Afipran gjør. Et annet triks er å spise noe salt underveis, f.eks potetskruer (som ikke er like feite som potetgull) eller salte kjeks. Viktig å ikke bli for full i magen som du er inne på, så spis bare litt... Lykke til!
akeleja Skrevet 12. april 2011 #15 Skrevet 12. april 2011 Det er virkelig mye følelser knyttet til forovervendt bilstol. Vår sønn begynte å bli bilsyk når han var litt over et år. Etter hvert snudde vi ham forover og sånn sitter han fortsatt og er nå snart to å gammel. Jeg er helt klar over at det er bedre å sitter bakover, men dette med hvordan man skal ha bilstolen kan jeg oppleve som litt hysterisk. Hva med å snakke mer om hvordan vi faktisk kjører? F. eks. å ikke kjøre for fort eller snakke i mobiltelefon samtidig. Dette er jeg ikke sikker på, men det er vel fremst en fordel å sitte bakovervendt ved en frontalkollisjon. Ved sidekollisjon kan det i hvert fall ikke spille noen rolle og når man blir påkjørt bakfra burde det være en fordel å sitte forovervendt, eller?
Carina har to små gull Skrevet 12. april 2011 #16 Skrevet 12. april 2011 Heisann Jeg har et tantebarn som sliter med det samme. Foreldrene kjøpte akupressur bånd på apoteket. En anbefaling fra de på apoteket. Det har hjulpet kjempe masse og nå spyr hun ikke lenger.
Lemonia Skrevet 12. april 2011 #17 Skrevet 12. april 2011 Jeg tviler på at det hjelper å snu, blir man bilsyk så blir man bilsyk. Litt på siden forøvrig, men interessant hvordan dette er et argument for å snu tidlig i Norge (snakker ikke om deg personlig nå, ser jo at du ikke ønsker å snu barnet), mens i Sverige hvor over 80% sitter bakovervendt til de er fire år, så er det ingen som snakker om å snu tidlig pga bilsyke. Blir norske barn mer bilsyke enn svenske? Tviler jeg sterkt på. Hos oss er det fullstendig uaktuelt å snu før vi absolutt må (dvs når barna rent fysisk ikke kan sitte bakovervendt lenger). Jeg gjør heller alt mulig annet mot bilsyke enn å snu. Ingefærkapsler er trygt å ta og hjelper veldig mot kvalme, evt reisesyketabletter på langturer hvis ikke ingefærkapsler virker. Ikke kjør når barna er trøtte og sultne, det gjør kvalme verre. Sørg for at de er uthvilte og mette, men ikke for mette. Lett fordøyelig mat er også lurt, ikke hive innpå med hamburgere på veikro i pausen. Ikke bruk bærbar DVDspiller e.l., man blir lettere bilsyk når man ikke ser ut av vinduet. Da er det bedre at barnet kjeder seg litt på turen. Hør heller på musikk eller lydbok. Er hun gammel nok til å leke noen enkle billeker er det en super måte å sørge for at hun følger med på veien samtidig som hun har det gøy. Vi har 8 timers biltur til mannens familie, og det pleier å fungere bra hvis vi følger disse rådene, selv om det hender han spyr han også. Fungerer ikke noen av rådene av dette ville jeg rett og slett droppet alt av unødvendige bilturer til bilsykeperioden blir bedre. Det pleier jo heldigvis å gå over.
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 12. april 2011 Forfatter #18 Skrevet 12. april 2011 Takker igjen ) Jeg jobber som politi, så det sier seg egentlig selv at jeg IKKE vil snu henne fremover før hun må av andre årsaker Hun spydde før hun fikk dvd og, syns den har hjulpet litt siden hun ikke blir like lei/grinete i tillegg....blir jo mer kvalm om man blir varm & forbanna. Jeg klarer ikke sitte feil vei i buss/ tog, og måtte sitte i fremsetet i stedenfor baksetet da jeg var liten - så jeg tror nok hun er ganske bra disponert for å bli kvalm, hehe. Ang Lakerol, så tømmer jo de magen fortere fordi de inneholder kunstige søtningsstoffer som virker avførende...men er jo bra om det funker for dere da. Salt potetgull husker jeg mamma alltid spise da vi kjørte (for ikke å bli kvalm), resultatet ble at jeg ble DRITkvalm bare ved lukta av salt potetgull Er vel postafen som er mest dokumentert, så skal jeg kjøpe sånn armbånd også!
Maitrollet Skrevet 12. april 2011 #19 Skrevet 12. april 2011 Jeg vil virkelig anbefale sea band (akupressur armbånd) som fås kjøpt på apoteket. Jeg slet mye med reisesyke da jeg var liten, fram til jeg fikk sea bands. Så lenge jeg hadde de på riktig ble jeg ikke kvalm (det er viktig at de sitter riktig - ca to fingre fra håndleddet, men det står i bruksanvisningen som følger med). Kjøpte de igjen i graviditeten og de hjalp meg mot gravidkvalmen også. Verdt et forsøk, ikke er de medisiner, og ikke er de dyre heller! Vil også anbefale å ikke lese/dvd i bilen. Det kan være greit med lydbok eller noe så man får noe annet å konsentrere seg om. Jeg blir fortsatt reisesyk om jeg gjør noe annet...
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 13. april 2011 #20 Skrevet 13. april 2011 Som Lemonia skriver så vil det nok ikke hjelpe en 2-åring å sitte fremovervendt. Grunnen til at man blir mindre bilsyk av å sitte fremovervendt er jo at man da kan følge med på veien og forberede kroppen på hvilken vei man kommer til å svinge. Tviler på at 2-åringen din vil kunne følge med på veien fra baksetet slik at hun blir mindre bilsyk. Det kan også hjelpe å stirre på et punkt langt ute i horisonten (en fjelltopp f.eks), men dette gjelder jo mer større og eldre barn. Prøv seaband som de andre sier, ellers ville jeg nok forsøkt reisesyketabletter eller lignende. Usikker på hvilke som kan brukes ved hvilken alder, men forhør deg på apoteket. De har ofte mange tips. Masse lykke til!! Jeg blir selv bilsyk, og kastet opp fra jeg var liten selv om jeg satt fremovervendt;)
Rapunzella Skrevet 13. april 2011 #21 Skrevet 13. april 2011 Her var det nesten overraskende oppegående og fornuftige svar ;-) Hjelper å ta disse debattene et annet sted enn på anonym ;-) Jeg er veldig enig med deg, HI, og med lemonia (og alle dere andre som også er villige til å prøve alt før en snur setet) Jeg ville rett og slett ringt legen og hørt om alder på barn i forhold til å ta reisesyketabletter, - han vil jo uansett ikke tvinge deg til å gi barnet disse, men kan fort svare på om det er en aktuell problemstilling. Har også hørt at blir en bilsyk så blir en det, uavhengig av kjøreretning, så det i seg selv ingen særlig god løsning å snu setet med det som argument. Sverige går foran med et ganske godt eksempel der, og har såvidt jeg har forstått strengere regler på dette med barnesikring i bil enn vi har her. Uansett, lykke til!
Rapunzella Skrevet 13. april 2011 #22 Skrevet 13. april 2011 Glemte en liten ting: for min del er det ingenting som hjelper så godt mot kvalme som frisk luft og stødig grunn under føttene. Så hva med å legge inn tid (og tålmodigeht) til relativt hyppige pauser langs veien når dere kjører på langtur? Vil det kunne hjelpe, tror du?
Baloo ønsker to :) Skrevet 13. april 2011 #23 Skrevet 13. april 2011 Hei kjedelig dette med småttiser som kaster opp på biltur altså... Vi sliter ikke med dette selv, men en periode trodde vi at veska var bilsyk. Da sjekka jeg ut alt som sjekkes kan, og her er noen av rådene vi fikk : -kjør når barnet skal sove, gjerne seint på kvelden. -sea bands fra apoteket. -unngå søt mat og for mye drikke. Spis gjerne noe salt hvis barnet trenger mat på vegen, og ikke for mye på en gang. -ingefær kan hjelpe. Lag ingefærte av fersk ingefær og gi barnet dette. Det smaker ikke supert, men et annet tips er også å dyppe en bommulsdott i teen, la den tørke med teen over natta og legge denne i venstre øre når dere skal kjøre. Den MÅ være tørket altså, og viktig at det er venstre øre visst. Har hørt flere som sier dette virker godt. -plaster over navlen, legg da vekt på at nå blir ikke barnet sykt. Funker kanskje best på større barn, men går an å prøve Lykke til
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 13. april 2011 Forfatter #24 Skrevet 13. april 2011 Å legge ut innlegg på anonymforum er å be om trøbbel, virker det som Jeg vet ikke helt om denne 2-åringen kommer til å sette pris på ingefærté, men er jo et godt tips til oss voksne som blir bilsyk også Kan godt hende det faktisk ikke hjelper å sitte riktig vei heller, det tok jeg egentlig bare for gitt....sånn siden jeg selv blir innmari dårlig av å sitte feil vei i bussen o.l. Disse problemturene våre er på enten 4 eller 8 timer hver vei, så da MÅ hun spise ett eller annet. Vi stopper flere ganger, ca hver 2. time minst. Men det er klart, bedre å få i henne noe potetgull enn pølser og is. På den 8. timers-turen hender det vi tar ei overnatting underveis, og til sommeren tar jeg fly med henne oppover - og faren kommer etter i bil. Er jo nesten komisk og, men på juleaften skulle vi kjøre oslo-sandefjord med innlagt julebesøk i drammen på veien. Tror dere ikke hun spydde seg selv og bilen stapp full - i julestasen - i det vi hadde stoppa utenfor adressen i drammen??? detble rett inn på meny (heldigvis åpent), kjøpe shampo, vaske henne i vasken på kundetoalettet, på med reservekjole, og vips så var vi klare igjen. Ja, dvs etter å ha vaska inni bilen og. GRØSS...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå