Gå til innhold

jeg og sambo skal gå fra hvarandre...TRENGE HJELP

Anbefalte innlegg

vi har en jente på 3 år som skal bo 5050.

han har fast jobb og tjener 700 000 i året,jeg har 0 inntenkt.ingen jobb eller noe.

hva har jeg krav på for noe? jeg nevnte bidrag til han å da klikka han pga han skulle aldri betale noe å nevnte jeg det til nav at jeg sko søke om det skulle han lage ett helvet for meg...

har møte på nav imorgen.. håper så inderlig jeg får hjelp til og klare meg ...

er det noen av dere som vet hva jeg har krav på?

Fortsetter under...

Annonse

Ved 50/50 har du ikke krav på annet enn 1 barnetrygd, og annenhvert år i skatteklasse 2.

Han må betale bidrag, eller, dersom du hadde hatt jobb kunne dere betalt bidrag til hverandre utifra inntekt. Men siden du ikke jobber er det bare han som skal betale til deg, trooor jeg. Var hvertfall sånn når jeg hadde barnet mitt 50/50 med barnefar.

Krev 60/40, det vil neppe retten nekte deg uansett, særlig siden dere har så forskjellig inntekt. Han bør også ha interesse av at barnet har det bra den tiden det er hos deg. Så kan dere heller dele 50/50 den dagen du har fått deg fast arbeid og inntekt.

Siden du ikke har inntekt vil du få frirettshjelp.

Ikke ta 50 -50 - Det blir IKKE anbefalt for så små barn å ha en slik ordning- og ingen domstol kommer til å dømme til et slikt samvær heller.

Det blir ikke anbefalt før barnet er 7 år. (Men bør ikke skje da heller). Barn trenger en fast base, og ikke bo i en ustabil koffert-tilværelse.

Ta ansvar her, og ikke gi deg på det.

Ikke krav på noe desverre. Dere får en barnetrygd hver,og skatteklasse 2 annet hvert år.Til du får deg ny samboer og nye barn.Da går din del av barnetrygden ned 50% og du har ikke rett til skatteklasse 2 lenger!

Sånn er det til meg iallefall.....

Annonse

med en far som sier han skal lage et helvete for deg om han må betale bidrag så vil jeg gå ut ifra at noe 50/50 løsning ikke kommer til å være bra for deres barn. en slik deling av bosted krever stor samarbeidsvilje fra begge foreldre.

OM det blir 50/50 på dere så har du allikevel krav på bidrag fra han.

Ingen kan sitte hjemme på ræva uten å gjøre noe! Ærlig talt HI. Trodde du virkelig det? Men... bare det at du vil ha 50/50 for ungen din sier nok om deg, lat faen som ikke gidder ha ungen mer enn nødvendig og helst skal motta penger fra staten.

Fysj.

Ta ansvar og skaff deg en jobb. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men til og med her vi bor så hadde jeg ikke problem med å få meg jobb når jeg begynte å søke jobber. Fikk fast jobb i løpet av 3 uker og jeg bor i distriktet.

jeg må bo hos min xsambo frem til jeg finner leilighet.

han mener han har like mye krav på jent ungen som meg å skal da ha henne like mye som meg. ingen skal ha noe økonomiske goder av henne sier han. er liv redd for han kommer til å kjøre meg til buns i dette.. han nekte meg å ha henne mer enn han

At far ikke skal betale bidrag ved 50-50 er tull. Du kan få bidrag dersom det er stor forskjell i inntekt. Det går på den samme brøken som NAV vanligvis bruker til å fordele utgiftene til barn.

Så bidrag kan du søke. Du kan også ha rett på overgangsstønad, eller andre trygder. Ingen i Norge går helt uten inntekt. Men som en god regel og god oppdragelse bør du lære barnet ditt at man jobber for pengene. Det er ikke snakk om hva man har RETT på. Du er frisk og rask (ingenting du skriver som tyder på noe annet) og da er det din PLIKT å forsørge deg selv og ditt barn. Ikke samfunnets.

Få deg en jobb, eller forsøk å få deg en jobb. Du får hjelp av trygdeordningene, men det er sååå mye bedre å klare seg selv....

Uansett så MÅ dere å mekling og INGEN der vil råde dere til 50/50 deling når barnet er så lite.

Finn deg en leilighet og flytt med henne, krev 40/60 deling. Om han tar deg til retten så bare la han gjøre det for ingen rett vil dømme 50/50 uansett. Han kan styre på med advokater men du har faktisk rett på fri rettshjelp, det har ikke han;)

Få en meglingsattest og gå til nav og krev bidrag gjhennom nav..Og han skal lage et helvete? Hva slags helvete egentlig??? Bare la han true deg da anmelder du han. Han virker jo og være verdens største idiot.

Kommer han med trusler på sms/mail så ta vare å det som bevis mot han.

Mødre har nok ennda stor makt når det gjelder barnefordelings saker...

Her var det mye forskjellige svar gitt ;)

For det første, HI spør hva hun kan ha krav på. Hun spør ikke om deres mening om hun må begynne å jobbe, eller deres mening om 50/50 deling.

- ved 50/50 deling har man ikke krav på stønad som enslig forsørger. Det eneste man har krav på er en full barnetrygd hver og skatteklasse 2 annethvert år.

Det er ikke riktig som en annen hevder, at det kun finnes 50/50 ordninger eller vanlig samvær. Det finnes 40/60, 30/70 for å nevne et par. Den parten som har mer av omsorgen enn den andre kan da ha rett på stønader som enslig forsørger. Så en mulighet er jo å høre med barnets far om en 40/60 ordning kan være aktuelt. Men jeg anbefaler ikke som mange gjør, å ha en slik ordning på papiret, men praktisere 50/50. Dette blir slått hardt ned på om det blir oppdaget.

- dersom barnets far tjener vesentlig bedre enn deg må han betale bidrag - også ved 50/50 ordning. Hvor mye han skal betale kan du regne ut ved hjelp av bidragskalkulatoren på nav sine sider.

Dersom han nekter å betale kan du søke via nav så vil de kreve det inn.

Nav-dama

HI kan ikke bare flytte med barnet uten å ha ha blitt enig med faren om det. Tror du det fungerer slik at det er først til mølla ang hvem som flytte med barnet og at den personen avgjør samværsmengde?

Selvfølgelig må du få deg en jobb. Skjønner godt at faren ikke vil betale deg masse i bidrag. Èn ting er om ene parten tjener vesentlig mer, men når den ene ikke "gidder" arbeide hadde jeg også satt meg på bakbeina ang bidrag. Ved 50/50 bør hver av foreldrene kunne ta vare på barnet selv den tiden de har barnet.

Det er heller ikke slik at mor har størst makt. Godt mulig i dette tilfelle at far blir sittende med hjemmet og det teller en del. Kanksje mor må flytte litt på seg for å få leilighet noe som kan medføre skift av bhg om omsorgen står på henne. Dette teller. Økonomi teller lite inn, men det er klart det svekker inntrykket om moren ikke ser ut til å ha intr av å skadde seg arbeide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...