Gå til innhold

8 dager gamel og vil ha pupp HELE tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer henne i kanskje 1 time om ikke lenger til hun sovner på puppen, men når jeg skal flytte henne til senga si så våkner hun og vil ha mere pupp.. bleien er tørr og det er ikke fordi hun har luft i magen...

Så jeg blir jo så utrolig sår på brystvortene....

Noen som vet hvorfor hun gjør dette?

og om hva jeg eventuelt kan gjøre for å få henne til å sovne uten puppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ALDRI amme mer enn 10min på hver pupp!! Det trenger hun ikke og du blir sår. Det gor bare luft i magen. (snakker etter egne erfaringer...)

Gi smokk eller bare kos. Er hun bare 8 dager så tviler jeg på at viljen er utviklet nok til at hun bestemt skal ha pupp... :) Her må du bare være streng og ikke tillate ungen å bruke deg som smokk.

Skrevet

tullball : her er jeg litt uenig.

etter 8 dager er det mange som ikke har opparbeidet melkeproduksjonen helt enda. jeg brukte 2 uker, før jeg hadde rikelig nok!

hun her var stor, og krevde mye mer melk enn det min første trengte.

og når babyene er små, så pupper man hele tiden. det er hvertfall det jeg har erfart, både jeg og andre veninner har gjort det samme. veldig slitsomt, og jeg blødde som en gris! :P

jeg brukte skjold i 4 uker for å lege sårene, og etter det gikk det fint. jeg ammet vel stort sett i 3 mnd i strekk følte jeg, før det tok lengre tid mellom ammingen :) hun skrek også men en gang jeg la henne ned....

dette med skrikingen gikk over etter ca 4 uker, hun skrek så lenge hun ikke var på puppen....

så vær tolmodig, det vil nok gå greit :)

jeg ammet i 1 time, hun sovnet og sov i 20 min, så var det amming igjen. men hun sov lenge om natten da, da var det bare amming 2 ganger.

det har IKKE noe med vilje å gjøre. helt seriøst!!!! er hun 8 dager gammel er jo hun nettopp kommet ut. hun vil ha mat og det er viktig å få opp produksjonen slik at hun får sitt.

det vil nok gå over :)

Skrevet

etter 8 dager er det mange som ikke har opparbeidet melkeproduksjonen helt enda. jeg brukte 2 uker, før jeg hadde rikelig nok!

og når babyene er små, så pupper man hele tiden. det er hvertfall det jeg har erfart, både jeg og andre veninner har gjort det samme. veldig slitsomt, og jeg blødde som en gris! :P

jeg brukte skjold i 4 uker for å lege sårene, og etter det gikk det fint. jeg ammet vel stort sett i 3 mnd i strekk følte jeg, før det tok lengre tid mellom ammingen :) hun skrek også men en gang jeg la henne ned....

dette med skrikingen gikk over etter ca 4 uker, hun skrek så lenge hun ikke var på puppen....

jeg ammet i 1 time, hun sovnet og sov i 20 min, så var det amming igjen. men hun sov lenge om natten da, da var det bare amming 2 ganger.

det har IKKE noe med vilje å gjøre. helt seriøst!!!! er hun 8 dager gammel er jo hun nettopp kommet ut. hun vil ha mat og det er viktig å få opp produksjonen slik at hun får sitt.

Skrevet

(jeg leste feil over her, jeg trodde du skrev at du tvilte IKKE på at det var viljen det sto på....)

Skrevet

ikke meningen å poste det flere ganger!!!!

men Tullball: jeg leste feil, trodde du IKKE tvilte på at det var viljen det sto på....

Skrevet

Det er helt normalt at babyen vil ha pupp hele tiden. Mest sannsynlig øker hun produksjonen din som jo er veldig viktig for at du skal kunne fortsette med å amme.

Jeg vil anbefale deg å lese på ammehjelpens hjemmeside eller ringe en ammehjelper. Der kan du lese alt om alt fra såre brystvorter til hvor lenge og hvor ofte osv :)

www.ammehjelpen.no

Vil også bare si at min var og er en puppoman. Da han var mindre amet jeg hele døgnet omtrent, han hang fast som en igle i puppen.

Noen babyer har bruk for den ekstra nærheten det gir å ligge inntil mors bryst. De har jo nettopp kommet ut i den kalde store verden fra den trygge varme tilværelsen de hadde i magen vår. de er vant til å høre på mors hjerteslag, så det å ligge på brystet for å sove feks er også helt normalt.

Hvis du strever med å få babyen til å sove i senga si, så kan du prøve samsoving, da ammer du bare i søvn og sniker deg ut av senga hvis det er for tidlig for deg å legge deg :)

Ellers er bæresele et veldig godt hjelpemiddel, bare spør Lykkelig og gla, hun er bæresele eksperten her inne, er en sele som heter close baby carrier som hun anbefaler. Da får du gjort noe og babyen får sovet :)

Skrevet

Jeg er forsåvidt litt enig ed det du skriver. altså at det er viktig å få i gang produksjonen. Men du får ikke noe mere stimuli av å ha ungen hengende i puppen i en time versus ti minutter. Da er det bedre å amme i ti minutter for så å ta en pause. Gi heller pupp igjen etter en halv time da hvis ungen fortsatt skriker. Problemet så vidt jeg tolket det var jo ikke at ungen var sulten, men hadde suttebehov eller kosebehov som måtte dekkes for at den skulle sove.

Skrevet

Det er ikke sikkert at babyen er sulten selv om hun/han tilsynelatende kun roer seg ved puppen. Jeg gikk i den fella at jeg tilbød pupp hver gang min eldste datter skrek (som baby vel og merke). Jeg maktet ikke å høre henne skrike og siden hun ble stille ved puppen... 1+1=2, sant?

Det resulterte i at jeg ble brukt som smokk, at ingen andre enn meg klarte å roe henne osv... Mer eller mindre umulig for andre å passe henne de første 5 mnd.

Nå har jeg en ny baby, en liten prins på 2 mnd. Jeg passer meg vel for å ikke tilby puppen så fort han skriker. Det kan være at han trenger nærkontakt eller stimuli. Så ofte som mulig ber jeg pappaen, besteforeldre, søskenbarn, tanter og onkler om å ta han hvis han gråter og ikke er sulten. Det er,i mine øyne, veldig viktig at andre kan klare å roe han når han gråter. Jeg var helt utslitt med datteren min fordi ingen andre enn jeg klarte å roe henne.

Også tror jeg det er veldig viktig, spesielt for førstegangsforeldre, å tenke på at barnet ikke tar skade av å skrike litt. Og det er ingen oppegående mennesker som tenker at man er en dårlig forelder fordi barnet ditt ikke bare er stille og blidt hele tiden =)

Når det er sagt... Det er helt normalt at en nyfødt baby vil ha mat HELE tiden! Ikke unormalt i det hele tatt =) Men det er lov til å ta seg pauser lell. Kanskje blande ei flaske som noen andre enn du som mamma gir. Sugebehovet hos små babyer kan være svært stort. Mye større enn behovet for mat. Prøv smokk, sutteklut eller hjelp babyen å finne totten.

Masse lykke til =) Og trøst deg med at det vil gå seg til med tiden =)

Skrevet

Det du opplever er helt normalt, så du trenger ikke være bekymret. Når de er 8 dager er det ikke store skvettene de spiser, men sugebehovet er stort, så de suger selv om de ikke spiser.

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor lenge man bør amme av gangen.

I starten kan det være mange økedøgn. Babyen spiser bare noen få ml og morsmelk er lett fordøyelig. Dermed blir de også hyppig sultent, spesielt i starten.

Jeg husker selv at jeg satt dagen lang og ammet, og så fort jeg la ungen ned så gråt hun og gav seg ikke før hun fikk mer pupp. Det var ganske frustrerende mens det sto på,for jeg trodde det var bare jeg som hadde det slik, og det er ganske slitsomt, særlig når det er første gang. Jeg var litt i villrede og glemte av å spise og drikke, så jeg ble jo helt tappet for energi. Det hjalp jo heller ikke på produksjonen.

Amming tar MYE tid i starten, nesten all tid. Det kan gjerne ta flere uker før det går seg til, og hos noen måneder. Gradvis vil det komme en rytme og gradvis spiser babyen mer og holder seg mett over lengre tid. Hvis ikke, så kan man jo gi flaske. Men hvis du ønsker å amme, så er det ikke tiden for å gi opp allerede nå.

Er du bekymret for babyens vekt, så kan du kontakte helsesøster slik at du vet at alt er bra med barnet. Og evt høre om de har råd eller tips tilpasset deg og din baby. her inne kan du få så mange forskjellige svar, og man svarer gjerne etter sin egen erfaring. Men det er ikke sikkert det passer for deg.

Hadde det vær meg, så hadde jeg latt babyen sovne til puppen, særlig når den bare er 8 dager gammel. Babyer har jo også behov for mye kroppkontakt og varmen fra mor.

Hvis du instiller deg på mye amming og sovende baby til brystet fremover nå, så blir det lettere å håndtere. Men merker du at dette sliter deg totalt ut, og at det begynner å gå merkverdig utover humøret, så ikke nøl med å ta kontakt med helsesøster. Jeg lot det gå for langt første gang og ble fødselsdeprimert. Men vi får håpe det ikke blir så ille hos deg da ;)

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ! :)

Skrevet

Vil bare si at jeg har det helt likt. gutten vår er 8 dager i dag og skal ha pupp hele tiden på ettermiddag, kveld og natt. I natt roet han seg ikke hvis han ikke hadde puppen i munnen. Og smokk/finger å suge på gjorde han bare rasende. I dag tidlig var bleia hans stappfull av tiss og bæsj og det er den stadig, så han får absolutt nok.

Veldig frustrerende, og jeg er redd for å overfore han også, men så lenge ingenting annet roer han, blir det til at puppen tas frem.. trøsten er at det roer seg etter hvert og at for hver dag som går er det en dag mindre igjen med konstant amming og nattevåk..

Skrevet

Bæresjal er supert, og hvis du vil ha det enkelt er Close Baby Carrier genial, fordi man slipper knyting og styr med lange stropper! Da får baby den nærheten den trenger for å sovne uten puppen i munn, og du får armene fri til å gjøre andre ting.

Hvis baby har riktig teknikk kan den suge lenge per bryst uten at man blir sår, men min erfaring er at man gjerne blir litt sår de første par ukene uansett hva man gjør eller ikke gjør. Synes derfor ikke noe om slike "maks 10 min"-regler, siden baby øker produksjonen ved å suge lenge, og alt som øker produksjonen i starten er jo bra.

Rigg deg heller til med noen gode bøker, blader eller serier på TV, og gjør ammingen/ sovingen til en kosestund for deg også- og tenk at det bare er en begrenset periode det vil være slik. Og som sagt, ønsker du mer bevegelsesfrihet er bæresjal supert, det er genial "sovemedisin" for nyfødte=)

Grunnen til at hun våkner opp når hun legges ned etter å ha blitt ammet i søvn kalles søvnassosiasjon, og det kan du lese mer om her:

http://www.sovlillebaby.com/assosiasjon.htm

Skrevet

Jeg har også en 8 dager gammel gutt som vil kose seg med puppen svært ofte og lenge. Han vil sovne ved puppen og sove der :0) Jeg gir han kansje lenge om gangen, men prøver å la det gå 2-3 timer mellom hvert måltid slik at det ikke blir luftsmerter. Gav han smokk med sukkervann i går og det var suksess:-) har 2 jenter fra før og husker de også var glad i puppen de 3 første månedene.

Skrevet

jeg skal til ammepoliklinikken i morgen,

så skal de hjelpe meg der :)

Så bra at det finnes slike tiltak! :D

Skrevet

Jeg var også utrolig frustert de første ukene (på toppen av det hele ble vi innlagt på sykehus hans 3:e leveuke på grunn av en stygg bakterieinfeksjon så det hjalp ikke på lykkefølelsen akkurat, men det er en annen historie). Min gutt på 2 mnd spiser fremdeles ofte-ca 1,5 timer mellom ammingene, men det føles ikke som man ammer hele tiden når han blir mere effektiv. I starten brukte han ca en time for å bli ferdig, så da var det jo på'n igjen etter en halvtimme. Jeg kunne ikke skjønne at han var sulten igjen så jeg trudde han hadde vondt i magen og ventet lengre. Etter at han ble "veid og funnet for lett" 5 dager gammel, så gav jeg ham pupp så ofte og lenge han ville. Nå spiser han mye mere effektivt og er ferdig på 10-20 min når han er våken. Mener han må få lov å spise ofte fremdeles, siden han sover så lenge ad gangen (8 timer på natta og 3 timer på dagen). På formiddagene har vi kosestund da han sovner i fanget midt og jeg enten sover litt jeg og eller leser.

Jeg er førstegangs og ble fortvilet over å plutselig være så låst. Og å bli hjemmeværende. Hadde jeg ikke elsket ham så mye så hadde jeg levert ham tilbake der han kom fra ;-) Det er det ingen som forbereder deg på! Ved 4 ukers alder da han begynte å smile og kunne sitte alene i ro noen minutter ad gangen så ble alt så mye enklere!

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor på barsel at de hadde økedager rundt dag 14 og rundt 3 mnd alder. Mange mødre gir opp ammingen i disse periodene, men hun rådet meg til å holde ut, og heller veie hvis jeg var i tvil...

dattern min er 11 dager, og hun henger på meg, spesielt på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...