mamma til lillingen Skrevet 10. april 2011 #1 Skrevet 10. april 2011 Er det noen grense på hvor lenge hun (4 mnd) kan ha diarè før jeg bør gjøre noe? Og er det noe jeg kan gjøre? Var hos legen denne uka pga feber, oppkast og diarè, det andre har gitt seg, men hun er enda veldig dårlig i magen. Hun har ikke hatt det mange dagene, siden onsdag tror jeg, men det går hardt utover bleielageret. Skiter 2 ganger pr flaske hun får. Fikk høre i dag at om det er tenner på gang, så kan de små få diarè. Skjønner ikke helt sammenhengen, men hun er veldig fæl å tygge på alt mulig, sikler, og har alltid halve hånda i munnen om det ikke er noe annet i nærheta. Hun spiser også ganske dårlig, og vil bare ha melk, ikke grøt som hun vanligvis slurper i seg.
Linda_T *nov-09* *des-10* Skrevet 10. april 2011 #2 Skrevet 10. april 2011 Det høres ut som omgangssyke hun har siden det er snakk om så mange bleieskift, at hun har hatt feber og oppkast og siden hun ikke er interessert i grøt. Det er noe som går for tiden dessverre. Har selv hatt to stk (3 og 16 mnd) hjemme denne uka pga omgangssyke (omgangssyke kan vare helt opp til 7 dager). Omgangssyke er ikke farlig sykdom for di små, men det kan utvikle seg til dehydrering pga lite væske. Så pass på at hun tisser nok om dagen. Mini her på 3 mnd spiste mellom 10 og 40 ml pr måltid når han var syk (spiser mellom 120 - 150 ml til vanlig), og storebror spiste ingenting. Det stemmer at noen barn får diare når de får tenner, men da er det ikke (som jeg har hørt) snakk om så mye/ofte. Håper hun blir fin i magen snart Ett tips er å gi henne blåbær (du får kjøpt porsjonsglass til baby i matbutikken), det skal binde magen litt. Lykke til )
mamma til lillingen Skrevet 10. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2011 Hun tisser veldig sjeldent, det er ikke ofte tiss i bleia, alt kommer ut i bæsjen. Bytter aldri bleie med bare tiss. Hun vil ikke ha vann, og melka kommer ut i samme farta den er spist.
Linda_T *nov-09* *des-10* Skrevet 11. april 2011 #4 Skrevet 11. april 2011 Beklager sent svar, men du har kanskje sjekket litt om dette. Da jeg var på legevakten med minstemann på 3 mnd ble jeg fortalt å se etter disse tingene når det gjelder dehydrering: - Det viktigste å følge med på er bleien, så lenge det kommer tiss er det ikke teng til dehydrering. Tiss er "rester" av væsken kroppen ikke har behov for, når det blir sjeldent eller stopper helt er det ett varseltegn. - Man kan se på huden om den begynner å bli tørr. Klyp litt forskjellig i huden på barnet, hvis huden virker til å bruke lengre tid til å trekke seg tilbake enn normalt er dette tegn på uttørking. - allmenntilstanden er også viktig å følge med på, slapphet/trøtthet eller at du får mindre kontakt med barnet er også ett varsel tegn. Mini her nektet også å drikke vann (det er jo ikke noe jeg har vendt han til enda siden han ikke har begynt på fastføde, så smaken er nok ikke helt som han forventer). Hvis du føler deg usikker er det bedre med en ekstra tlf til lege/legevakt for å forsikre seg om at alt er bra God bedring til lille snuppa )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå