Gå til innhold

Kan jeg "tvinge" far (eksamann) til å betale halvparten av konfirmasjonen til sønnen vår?

Anbefalte innlegg

Vi har vært skilt i 10 år,og har et dårlig forhold oss i mellom. så jeg vet at han ikke vil betale halvparten hvis jeg spør han.. sønnen vår skal konfirmeres nå i mai.

Det er litt sent å spørre nå kanskje når det ikke er så lenge til?

jeg vet at han ikke tjener så bra,men han betaler alltid bidrag i tide hver mnd.

Selv får jeg aap...

Men kan jeg kreve at han skal betale halvparten,eller kan man ta det gjennom nav?

Fortsetter under...

Tror dette er en av de utgiftene dere skal dele på og at du kan søke om halvparten gjennom nav (fra far, gjennom nav). Vet ikke hvilke regler det er som gjelder da.

Men hva kan nav gjøre med det da? jeg vet jo at han sitter igjen med veldig lite etter bidrag og regninger....

jeg forhørte meg en gang ifjor på nav,og da sa hun at han ikke er pliktig,og at jeg får jo bidrag... !

HI

Har han ikke tilbudt seg å betale halvparten??

kanskje han skal ha en egen fest for sønnen deres med han sin del av familien? skal du betale halvparten av det da eller???

Annonse

Tror du kan søke via nav, men usikker på rettighetene og vilkår..

Selv hadde jeg konfirmant i fjor og vi endte med to selskap fordi vi ikke har noe dialog. Synes det var trist, men far var ikke intr. (hans nye kone vel og merke). Det handler jo ikke om oss, men om felles barn, som dessverre opplever at vi ikke kan snakke sammen etter hele 12 år..

Men vi hadde en fin dag, det hadde han hos far også, gjorde det enkelt så det kostet ikke all verden.. men som enslig har man ikke så mye å skryte av heller..

Dersom dere skal feire sammen, med hans familie også til stede, så burde han vel være forberedt på å være med å dele kaka.. jeg ville hvertfall ikke tenkt noe annet, enn at det var naturlig..

Jeg har selv bedt han og hans søsken i konfrimasjonen... etter gutten vår sitt ønske. jeg har også bedt samboeren hans og deres felles barn. og de to er ikke bedt fordi at jeg vil det,men sønnen vår vil ha broren sin tilstede på denne dagen.

far og unger vil gjerne være sammen,men pga vårt dårlige forhold vil jeg ikke at de skal være så mye sammen. og derfor vil jeg også at han skal betale litt for denne dagen.

jeg vet det er ekkelt gjort,men vi klarer ikke å kommunisere eller tåler vel nesten ikke trynet på hverandre. takk gud for at jeg er gift på nytt med en annen mann! ;)

HI

Det er som her, men han hater mest ;) jeg er feridg med hatet og godt etablert med ny mann ;) men det tærer uansett.

Vårt dårlige forhold kan jeg ikke la komme i veien for ungenes samvær med faren, det ville vært egoistisk..

Men jeg ville vel luftet for han at det er naturlig at han bidrar til selskapet, du kan jo spørre om han har tenkt på det og hvor mye han kunne tenke seg å bidra med. Det er jo en start..

Du skriver ikke noe om hvor "fancy" selskap du har tenkt deg, han vil vel neppe bidra til noe råflott, men ett nøkternt selskap burde han vel bidra med noen tusen lapper..

men denne derimot ;)

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/S%C3%A6rtilskudd

Dersom begge foreldrene har holdt selskap for barnet i forbindelse med konfirmasjon, kan de hver for seg sette fram krav om særtilskudd fra den andre til dekning av utgifter. Det er forutsatt at utgiftene er tilpasset en nøktern standard.

Annonse

Hva man kan kreve aner jeg ikke, men jeg kan syns masse.

I slike saker syns jeg at den som inviterer betaler. Er invitasjonen fra mor og far, betaler man halvparten hver. Er invitasjonen fra mor, og far er invitert gjest, er det mor som betaler.

Hva mener du? At du ikke vil at far og sønn skal tilbringe så mye tid sammen pga deres dårlige forhold?

Skal ikke gutten be besteforeldre på faren sin side?

Om du skal regne med at faren skal betale må du også la han få bestemme litt. Er det mange gjester? Hva med å dele opp og lage en kuvertpris så betaler dere utfra hvor mange gjester dere har på hver deres side...

Faren er pliktlig være med å betale ja. Da må du ta det gjennom nav. Derimot er det jo en maxpris her så du kan ikke kreve hva som helst. Faren kan også velge holde eget selskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...