Gå til innhold

Apropos bilsyke barn...

Anbefalte innlegg

Jeg blir selv bilsyk, og synes naturligvis det er helt pyton å sitte bak i en bil på svingete veier. Kan heller ikke lese eller gjøre andre ting mens vi kjører.

Men... Jeg undrer meg stadig over at folk mener at barn som blir bilsyke blir MINDRE bilsyke av å sitte forovervendt?? Hvorfor det?? Svingene er NØYAKTIG de samme uansett hvilken vei man sitter.

Grunnen til at jeg "trives best" med å se på veien når jeg kjører er selvfølgelig at jeg da kan forberede kroppen min på hvilken vei vi kommer til å svinge. Det kan også hjelpe å stirre på et punkt som er laaangt avgårde i horisonten dersom jeg ikke har mulighet til å se veien fra der jeg sitter.

Jeg har ingen tro på at et barn på 1,5 år ser på veien og dermed klarer å forberede seg på hvilken vei vi kommer til å svinge før vi svinger. Har man dvd-spiller i bilen, eller sitter barnet slik til at det ikke ser veien godt er det dessuten helt meningsløst. Selv blir jeg bilsyk av å sitte i baksetet fordi jeg ikke klarer å se veien godt nok derfra. Da må jeg isåfall stirre på en fjelltopp e.l. ut av vinduet, og da er det likegyldig for meg om jeg sitter den ene eller andre veien.

Jeg fatter ikke hvilke argumenter folk har for dette...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143125128-apropos-bilsyke-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble selv bilsyk fra jeg var relativt liten, men jeg har også hørt det du sier (første innlegg). Jeg tviler på at jeg satt bakovervendt da jeg var ett år gammel, og jeg kastet opp hver gang vi kjørte bil (litt lengre turer enn til butikken da) frem til jeg ble voksen.

Jeg blir bilsyk enda hvis ikke jeg ni-stirrer på veien, men det beste er selvfølgelig å kjøre selv. Jeg er derfor stort sett sjåfør;) hehe..

HI

Annonse

Søsteren min måtte snu den ene datteren sin da hun var rundt året. Hun kastet opp hver gang de var på biltur før de snudde henne. Etter at de snudde henne kastet hun opp bare ca hver fjerde gang. For henne var det en stor forbedring ... Men problemet forsvant ikke helt, nei.

Men kikker du ut av vinduet da? For hvis du kikker ut (og ikke kan se laaaangt avsted) vil du jo bare se hvilken sving man nettopp har vært igjennom. Dette gjør nok at du kaster opp siden du ikke klarer å "se" hvilken sving som kommer neste gang.

Kikker du på skrå fremover kan du kanskje til nød klare å se hvilken sving som kommer, men i utgangspunktet så skal ikke kjøreretningen ha noe å si så lenge du ikke ser ut i det hele tatt. Klarer du å se hvilken sving som kommer vil du føle deg bedre når du kjører, men hele poenget mitt var at jeg ikke tror små barn vil ha samme nytten.

Vi snudde barnesete til datteren vår forovervendt da hun var 15 mnd.

Hun kastet opp hele tiden, ofte kastet hun opp bare vi skulle opp til nærbutikken å handle.

Etter vi snudde henne kastet hun bare opp av og til, det vil si hvis hun var varm, det var sol, hun hadde drukket melk eller svingete vei!

Men det hjalp veldig på at hun fikk SE ut på veien tydeligvis.

Vi snudde gutten vår da han var rundt året. Da hadde han kastet opp, brekt seg, kastet opp ennå mer, grått+++ på hver eneste biltur i flere mnd. Etter vi snudde han kan jeg telle oppkast-episoder på en hånd, gutten er ikke lengre redd for å kjøre bil, og reisesykeplaster, -piller og -armbånd er pakket bort.

Sist men ikke minst, jeg er en mye bedre sjåfør uten hyling og spy til å distrahere meg:-)

(Hvis noen lurer så sitter yngstemann bakovervendt,og skal gjøre det så lenge som mulig. Håper han tåler det bedre enn eldste)

Min eldste var bilsyk fra ettårsalderen, på alle turer over en time; så jeg skjønner dere, men dere burde vel ha prøvd tabletter først? De hjelper godt, faktisk. Og kan tas dagen før turen, fordi de varer i 24 t!

Han var barn i den tida før man visste at de små skulle snus bakover, og satt forvervendt hele tida! Men han var ikke i stand til å "planlegge" hvordan han skulle kompensere for svingene på veien selv om han satt forover...

De yngste har ikke vært bilsyke.

Kan bare snakke av egen erfaring. Snuppa her har måttet bruke postafen siden hun var ganske liten for å unngå å kaste opp i bil. Forovervendt eller bakovervendt spiller ingen rolle egentlig.

Jeg blir også bilsyk og har du noensinne prøvd å sitte "feil vei" på feks et tog. Fy fasan så dårlig jeg ble den ene gangen og jeg blir normalt ikke dårlig på tog. Jeg klarer meg også fint når jeg tar berg og dalbane som kun går forover, men med en gang de går baklengs er helvete løst. jeg tror nok kjøreretning har noe å si.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...