Gå til innhold

MÅ man låne bort barna noen dager/ en uke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Besteforeldrene vil så gjerne passe barnebarnet en helg eller en uke uten at vi foreldrene er med.

De bor et par timer unna. Jeg kan ikke si at jeg har lyst til det..

Må jeg? Er jeg veldig egoistisk og slem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel greit å nevne hvor gammelt barnet er? Dersom besteforeldrene er oppegående mennesker som virkelig vil passe barnebarnet (og barnebarnet ikke er en liten baby) kan jeg ikke se at det skader. Jeg tror barna har godt av at de får den nære kontakten med besteforeldrene, selv om ikke allid mamma synes det er så godt. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh.. jeg drømmer om at besteforeldrene vil passe våre barn en helg/uke!!! uten at vi må mase.. her er det bare mine som stiller opp! men ikke så ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man MÅ ingenting. Det der bestemmer man selv.

 

Jeg syns ikke barnas besteforeldre er helt til å stole på med små barn, så vi lar være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere allerede har et par besteforeldre som stiller opp kan jeg ikke skjønne at du syter over at du vil ha mer barnepass. Er ikke barna allerede i bhg/skole/sfo??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier så spiller jo barnas alder litt inn:)

 

Når det er sagt så synes jeg kanskje det er litt egoistisk av deg med tanke på barna. Ikke for besteforeldrenes del. Barn har veldig godt av å være sammen med andre enn foreldrene sine 24 timer i døgnet, og en helg borte fra dere vil bare gjøre dere godt. Barna vokser på å være borte fra foreldrene innimellom, de får en mestringsfølelse av å klare seg uten dere. Men igjen, alderen spiller jo inn.

 

Da datteren vår var 2,5 år gammel "lånte vi henne bort" til svigers fra søndag til fredag. Jeg gråt mine salte tårer, men klarte meg da igjennom;) hehe.. Hun var stolt som en hane da vi hentet henne igjen, og hadde hatt det sååå kjekt! Jeg tror vi hadde godt av å savne hverandre litt alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo svært få barn som er sammen med foreldrene 24 timer i døgnet. Tar du bort tid i bhg og sovetid er det vel ikke så mange timer igjen?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En natt er max noen får låne/passe gutten min på 2,5.

Ikke snakk om at jeg lar noen ha ham lengre før han når den alderen der han forstår alt jeg sier til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt ikke, og du er ikke slem om du nekter. Men dersom barnet er over 2,5 -3 år, så synes jeg faktisk du er egoistisk dersom du ikke vil låne det bort i en helg i det minste. Du frarøver barnet ditt muligheten til å slappa av alene med besteforeldre som har lyst til å bruke all sin tid på barnet og bli ekstra kjent med det. Båndene som et barn kan knytte til kjærlige besteforeldre er unikt, hvorfor ta fra barnet ditt denne muligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har vært hos besteforeldre fra ung alder.

(både svigers og mine foreldre). Jeg tror alle parter har godt av det og at det gir trygge og rolige barn.

 

Du sier du ikke stoler på besteforeldrene - er det noe alvorlig galt? Har du eller mannen din (spørs hvem av besteforeldrene det er snakk om) litt noen overlast i oppveksten?

 

Kjenner til et tilfelle der det har vært helt umulig for besteforeldrene å få ha barnebarnet litt for seg selv og moren har vært som en hauk og ikke latt dem få slippe til overhode for å bli kjent med barnet. Utrolig slitsomt for alle parter - særlig siden vi snakker om verdens beste besteforeldre som følger opp alt det foreldrene sier i forhold til mat, leggetider osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud, ikke eldre. nei da hadde jeg aldri lånt mine barn bort nei!!! Fra 3 år er det ok. Du er overhodet ikke ego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mnd, ja... Da ville det vært helt uaktuelt!!

 

Svigerfar er grei og står opp med datteren vår på 2 en morgen her og der når vi er på besøk. Dvs, VAR - vi har slutta med det etter at det ble tydelig at han ikke forstår seg på småungers behov. Han ser rett og slett f.eks ikke at ungen holder på å koke opp og tenker ikke på at hun trenger drikke.

 

Derfor er det uaktuelt at besteforeldrene skal passe datteren vår med overnatting før hun er istand til å si at hun er varm, tørst osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... 4 mnd! neinei, du er ikke egoistisk!!! her har de lånt barna en helg fra de var over 2 år!! Selv er jentami 7 mnd og ingen har fått henne så mye som EN natt enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Sovetiden er fremdeles "min tid", da yngre barn ofte våkner om natten osv, osv. Regnet med at det var snakk om barnehagealder på barnet, og det er ikke alle som går i barnehage før de er større:)

 

24 timer i døgnet var jo bare en frase for å få frem poenget mitt, men jeg kan godt endre det til 16 timer i døgnet hvis det hjelper;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fire mnd alder sleit jeg med å låne bort bebisen til svigers bar for en trilletur liksom, hadde aldri greid en hel uke frivillig, he he. Kos deg med babyen din. Tiden når dere alle vil synes at overnatting hos besteforeldre er digg kommer sikkert fort nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ingenting. I tillegg er barnet ditt altfor liten til å være borte fra foreldrene over så lang tid. Alder spiller en stor rolle HI, det er jo derfor folk her spurte deg.

 

Barn kan bruke beskyttelsesmekanisme ved å prøve å "glemme" foreldrene hvis de er borte noen dager f.eks og så avvise dere når dere er sammen igjen.

Så små er utrolig avhengig av mor og far også følelsesmessig. Så jeg mener du må følge magefølelsen din HI.

 

Du får si til dem at de kan vente til barnet er litt større!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke egoistisk. Men vil derimot si at besteforeldre er egoistiske som spør om dette. Babyen er bare 4mnd, herregud HVEM tenker besteforeldrene mest på? Svaret er ganske engelt: KUN seg selv!

 

Familievernkontoret anbefaler ikke overnatting før fylte 18mnd, og da er det snakk om hos far...bare til ettertanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 mnd?? Har jeg aldri hørt noe om. Er vel snakk om at ungen ikke skal være borte fra foreldrene for lenge og da er det ikke snakk om 1 natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4mnd gammel og dere har bare ett barn, så er jeg veldig enig md deg. Hadde ikke lånt barnet mitt bort en helg eller hel uke da nei!!

Men litt annerledes når du har 2 barn og de er litt eldre.

Her er ofte ett av barna på helgebesøk hos besteforeldre, lengste vi har hatt barnefri er vel 5 dager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...