Gå til innhold

Hvordan introdusere fast føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har de siste to ukene gitt babyen på 4 mnd fast føde, først avocado og så grøt. Gutten stordigger det og spiser mere morsmelk som resultat! Han har hatt noe problemer med magen nå etter grøten. Men, virker ellers i god form.

Spurte sist hos helsesøster, men ble avspist med at det ikke var nødvendig med mat, til at det var positivt når jeg forklarte at han spiste med mm etter en periode med "lei av å suge" vanskelig gutt.

Kjedelig at jeg ble så avvist og sittende igjen med masse ubesvarte spørsmål bare fordi vi har tatt valget med å innføre fast føde "for tidlig".

Så om noen kloke mammaer vet når en kan gi mer enn et par teskjeer?

Gutten gaper og står i for å gå mer til hvert måltid. Han får alltid et måltid med morsmelk først og mer underveis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte også å spørre angående magen.

Helsesøster bare nevnte at de MÅ bæsje hver dag når de begynner med mat. Når vi begynte med grøt så gjorde han ikke det. Gav derfor sviskemos. Er det bare et par teskjeer med det også?

At en ikke kan få konkrete svar på disse gruppemøtene!

Blir jo bare mer stress når jeg mente jeg hadde rimelig kontroll..

Sukk..

Skrevet

hei, jeg er ingen ekspert, akkurat startet for 1 1/2 mnd siden og da var mini 4 mnd.

Startet med litt grøt om morgenen, 1-2 teskjeer, det meste kom vel ut igjen til å begynne med :) Økte så stille og rolig etterhvert som han ble vant med konsistensen og å svelge.

Etter ca en uke fikk han litt sviskemos også, et par teskjeer i noen dager før jeg introduserte en annen smak, pære feks, så fikk han det i noen dager før han feks fikk gulrotmos.

Jeg økte bare på litt etter litt som jeg så at det gikk bra med magen hans :)

Han er fremdeles ikke oppe i noen stor porsjon med grøt eller gulrot/potet mos. men han liker det veldig godt. Han spiser ca 1/2 dl vann+grøtpulver om gangen nå. Jeg gir til han er mett og ikke vil ha mere.

Han er 5 1/2 mnd og spiser grøt om morgenen og litt sviskepure +vann til drikke.

Til lunch får han enten litt fruktpure eller grønnsakspure+vann

Om kvelden får han enten grøt, grøt med grønnsakspure, avokado og banan eller noe lignende +vann.

Lager forresten all mat selv unntatt grøt.

Litt rotete svar, men håper du forstår :)

legger med en link til en god hjemmeside med matoppskrifter

http://www.danielsbok.no/babymat.php

hipp sin hjemmside har også mange oppskrifter

Skrevet

Hei.

Syns du skal stole på magefølelsen jeg. Fant denne artikkelen til deg:

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fast_f_de/hvor_mye_og_n_r_35613

Her står det jo at man kan øke mengden annenhver dag hvis barnet selv ønsker det. Det er jammen håpløst når helsesøstre slår seg vrang. Det er du som er mammaen tross alt.

Første tommelfingerregel er jo at så lenge du bare ønsker å gi smaksprøver, så tilbyr du bryst først, og når du vil bytte ut et brystmåltid, så tilbyr du fast føde først og bryst etterpå.

Vi begynte med innføring av fast føde når jenta vår var 4 mnd. Hun spiste vel en full porsjon med grøt når hun var ca 5 måneder. Den ble gitt på ettermiddag/kveld. Det siste måltidet før soving var melk. Vi økte porsjonene sakte men sikkert etterhvert som hun viste at hun ville ha.

Du kan prøve litt maltekstrakt også hvis sviske ikke fungerer på magen til lillegutt. Vi måtte gi mme til jenta vår, og helsesøster sa at nesten en teskje var nødvendig hvis magen var vrang, det føltes jo som ganske mye for oss, så du kan sikkert gi mer sviske enn du tror også. Jeg blandet litt maltekstrakt i grøten i begynnelsen.

Lykke til med innføring av mat! Ikke glem at det er du som kjenner gutten din best, og kan avgjøre hva som er best for dere:)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Så kjekt å høre om måten du gjorde det på. Høres jo veldig greit ut:)

Jeg var så innstilt på at det skulle ta lang tid med å lære å spise, men så er min så ivrig at han spiste fint med skje etter noen dager bare og gapte ivei. Redd for å gi for mye. Tror jeg prøver meg litt frem med maten slik du har gjort og gi så mye han vil ha når jeg ser at magen har det bra.

Jeg skal lage maten selv jeg og! Kan ikke tenke å gi meg selv middag på glass som kan stå i romtemperatur, så da gir jeg ikke det kjæreste jeg har det heller.

Skal ta en titt på oppskriftene, kjekt med tips når vi avanserer til mer enn en grønnsak i retten.

Skrevet

Att: tina 79:) venter nr to

Dette var positiv lesning ja! En trenger litt boost på at det faktisk går an å gjøre det slik en tenker og føler det best selv. Kjedelig når en ikke kan få konkrete svar på sin situasjon. Var så glad for at det gikk så bra både med fast føde og at han spiste mer mm også når han fikk annet. Og spent på å prøve mer senere. Og når møte med helsesøster bare gjør deg mer usikker på valg og mammarollen så er det jo lite vits i å gå.

Har ikke hørt den regelen før, men det hørtes jo veldig logisk ut:)

Malt i grøten kan jo være smart i begynnelsen når magen blir litt tregere og vanskelig. Ønsker jo ikke at han ha vondt. Tenker å se hvordan sviskene fungerer og prøve malt om det ikke hjelper!

Så herlig med svar altså! Nå gleder meg til å starte friskt i morgen med ny selvtillit med mange gode tips til veien fremover!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...