Gå til innhold

Noen andre med baby som ikke tåler mme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fullammet, men noen ganger har vi forsøkt med ulike mme'er, f.eks. i jula da jeg ville spise mat han ikke tåler. (Han er visst mer ømfintlig enn de fleste på hva jeg spiser, skal jeg tolke snittet i barselgruppa mi.) Problemet er at han rett og slett kaster opp til det er tilnærmet tomt i magen og det bare kommer opp gul magesaft, deretter er han i ulage i ca et døgn.

For noen uker siden var jeg dårlig, og i den forbindelse ble det for lite melk i brystene, så vi har så smått begynt å gi litt annen mat. Det viste seg raskt at han ikke like grøt noe særlig, men frukt og grønnsaksmoser har vi etterhvert fått ned. (At blåbær er en favoritt til en gutt som gulper mye er et kapittel for seg...)

På fredag fant vi ut at vi skulle prøve med grøt igjen. Han likte det ikke så veldig, men fikk da ned 4-5 teskjeer, før vi ga opp (vil ikke tvinge) og ga gulrot i stedet. Utover kvelden ble det skriking og oppkast i enorme mengder!!! Det ga seg ikke før magesafta kom opp, og enda hadde han tydelig vondt hele natta med mange oppvåkninger og behov for pupp ofte (tror han har skjønt at det lindrer svie i halsen). Nå nærmer vi oss to døgn siden han fikk grøt, og gutten er fortsatt i ulage.

Jeg har bare gitt melk siden, i et forsøk på å roe ting ned, men jeg er usikker på om det er lurt ettersom vi hadde begynt å innarbeide en rutine med et til to andre måltider hver dag...

Og mens gutten gulper, sover og drikker morsmelk i tide og utide, så sitter jeg og grubler:

- Hva kan det være som er i alle morsmelkene (også Nutramigen) og i Nestle havregrøt han ikke tåler?

- Vi det bli bedre om jeg lager grøt selv? Man skal jo tilsette me/mme og det ene har jeg for lite av og det andre tåler han ikke...

- Er dette noe han kommer itl å vokse av seg?

Dette ble langt - det var visst mange tanker som viller ut... Uansett: det jeg lurer på er om det er noen andre som har liknende erfaring med mme/grøt, og om dere evt har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags reaksjon hadde han på Nutramigen? Hadde du ikke nevnt det vill jeg tippet at han kanskje kunne ha kumelksprotein allergi. Du kan jo prøve å gi Holle grøt som fåes på helsekost eller Sinlac grøt som er i noen av de større matbutikkene. Verken Holle eller Sinlac inneholder MME of man trenger heller ikke å blande med annet enn vann.

Hva slags mat er det han reagerer på som du spiser, altså som han får gjennom mm?

Dette høres jo ikke greit ut. Jeg ville nok ellers ha tatt kontakt med fastlegen og fått henvisning til spesialist på barn og allergier.

Skrevet

Ja, vi har tenkt på dette med kumelkallergi, det var nettopp derfor vi også forsøkte Nutramigen. Jeg har også forsøkt å leve uten melk selv en periode, uten at det ga noen endring... Men jeg skal prøve de grøtene du nevner, tror faktsk jeg har et par sånne små gratisposer at Holle i skuffa ;) -Takk.

Det han reagerer på når jeg spiser det er først og fremst alle typer løk - og det finnes i ALT av ferdigmat og halvfabrikata har jeg lært denne vinteren ;( Ellers er alt fra kålfamilien og kullsyre greit å holde seg unna, pluss at det dukker opp enkeltmatvarer hele veien som jeg bare skjønner i etertid at han har reagert på.

Han er til utredning for refluks og kiss, men det tar jo flere måneder med alle henvisningene hit og dit... Nærmer seg at vi snart tror jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...