Gå til innhold

Hvorfor må noen sy etter fødsel? Hva er det som "sprekker"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Greier du virkelig ikke skjønne hva som kan revne? Virkelig? Da tror jeg du gikk glipp av noe på skolen, evnt er du så vid at du aldri har fått vondt når noen har penetrert deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her revnet det igjennom muskellagene mellom skjeden og endetarmen og 50 % av endetarmsslimhinnen revnet også... Måtte sys i narkose, og hadde heldigvis epidural da det revnet, så kjente ingenting. Var vondt etterpå da. Men nå er jeg helt 100% som normal =) Bortsett fra at det blir ks de neste fødslene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skrev litt utydig, skjønner det er musa, men hvor/hvilken vei, på innsiden/utsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste må sy noen få sting. Kjøttet inni skjeden kan sprekke litt. Men noen revner jo utenpå også da, noen litt og andre mer. Noen synes de kjenner det, mens andre sier de har så vondt fra før at de sier de ikke kjente det. Jeg ble klippet og hadde så vondt fra før at jeg ikke kjente annet enn et myggstikk. Og midt oppi det kunne jeg ikke brydd meg mindre heller. Når JM hun skulle klippe (noe jeg hadde vært redd for) tenkte jeg bare "jeje...". de syr fint og de færreste får plager etterpå.

 

Så det er ikke noe du skal tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags svar var det første der da... uff... ikke bry deg om henne som stod opp med feil bein i dag.

Det er kjøttet rundt skjedeåpningen som av og til blir strukket så mye at det rives fra hverandre.

Det er ikke alle det skjer med, men de fleste må nok ha et pyntesting eller to.

 

Jeg fikk selv sydd 3 sting (revnet ned mot rompa).

Det er jo ikke digg å presse ut en baby, så jeg kjente ikke spesielt mye til at jeg revnet, det forsvant litt i resten av smerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det står respekt av dere damer som kan oppleve noe så smertefullt og likevel være så tøffe. Takk for svar. Ja, himlet litt med øya etter det første svaret hehe.

 

Takk skal du ha for historien din også 12.17.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei HI!

 

Ser de fleste her har skrevet at de revner nedover mot endetarm og er jo det som er mest vanlig.

Jeg ble klippet (mot endetarm) når jeg fødte min første baby, men revnet også samtidig litt oppiver mot klitoris. Trengte ikke sy der, men husker det var vondere enn å bli klippet.

 

Når jeg fødte baby nr 2 så revnet jeg mot endetarmen (altså i mellomkjøttet) sydde 4 sting både når jeg revnet og ble klippet.

 

Jeg har født naturlig uten smertestillende begge gangene, og må si å revne og bli klippt er ikke noe du merker i stor grad. Og når ungen er ute er ofte alle smerter glemt :)

 

Kunne gjort det opp igjen 1000 ganger til ! :D

 

Foresten så er grunnen til at jeg ble klippet at jeg hadde stort barn og jeg er tynn og liten.

Hadde stor baby andre gangen også, men da ordnet naturen opp selv.

 

Er jo meningen at vi skal revne, og vi har utrolig god grohud der nede :)

 

Lykke til, ingen ting å grue seg for !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her på lillehammer er de veldig flinke til å klippe for å forhindre revning..

siden man ikke har kontroll over revninger så klippes det et lite snitt til siden slik at åpningen blir litt større.

jeg ble selv klippet og det gjorde ikke vondt.. eller.. jeg kjente det jo.. men riene var verre :P

og da ble jeg sydd 4 sting invendig og 2 pyntesting utenpå.

det merket jeg nesten ikke. de satte bedøvelse for de invedige stingene da..

jeg kan nok si at når du ligger der med min nyødte klump på brystet så er ikke de stingene så ille ;)

for da er man i en evig lykkerus uansett :)

 

jeg hadde måttet sy like mye om ikke mer dersom de ikke hadde klippet.. så jeg er VELDIG glad for at de gjorde det!! og jeg har sett med speil der nede og klarer faktisk ikke se hvor de klippet :D

det sved en del i en uke eller 2 etter fødselen men så ble det helt bra :)

 

når man revner så er det somregel bakover mot endetarmen.. det kan innimellom føre til problemer med å holde på både urin og avføring hvis det er ille.

det slipper man somregel med klipping siden de da klipper på siden istedet :)

 

Lykke Til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revnet ikke utenpå, men inni.. Det var ikke store greiene,men jeg fikk noen pyntesting som jordmor kalte det. Kjente ingenting når jeg revnet.

Det jeg husker som mest ubehagelig etter fødsel, var at jeg var så øm nedentil etterpå. Det tror jeg er felles for mange. Trodde aldri at jeg skulle klare å ha sex igjen noengang, men nå er jeg gravid igjen så det gikk visst allikevel=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...