Gå til innhold

Hvorfor får noen satt inn 2 egg og noen 1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på st.olavs og har aldri fått noe tilbud om å sette inn 2. Er det forskjellig praksis fra sykehus til sykehus eller hva gjør at noen setter inn 2 ?

*lurer*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det tas vel beslutninger litt mer individuelt, fra person til person. I utganspunktet ønsker man å unngå flerlingsvangerskap, da det er mer komplisert. Slik jeg har forstått det, så tas det hensyn til antall forsøk, alder osv. De gangene det settes inn 2, så gjør man vel det rett og slett for å øke sjansen for å bli gravid. Selv har jeg fått beskjed om at de ikke vil sette inn mer enn 1, fordi jeg er konsiert (fjernet en bit av livmorhalsen etter celleforandringer) og derfor vil de under alle omstendigheter unngå flerlingsvangerskap.

Det finnes sikkert andre med mer kunnskap og erfaring der ute?

Skrevet

Ved fertilitetsklinikken i Haugesund fikk jeg vite at de kun setter inn 1 egg, bortsett fra ved 3.forsøk. Da kan man få satt inn to egg siden det er siste offentlige forsøket. De gjør det for å unngå flerlingesvangerskap pga at risikoen er større.

Jeg fikk satt inn to egg på mitt siste forsøk, noe som resulterte i at det ene egget festet seg, mens det andre gikk til grunne. Så nå ruger jeg på ei lita prinsesse :o)

Nå vet jeg ikke hvor mange forsøk du har, men det kan jo være de har lignende praksis i Trondheim også.

Skrevet

Jeg fikk velge, siden jeg har fylt 38 år, om jeg ville ha et eller to. Forsto det slik at jeg hadde bare fått ett om jeg hadde vært under 38 år. Bare et av de to eggene festet seg, så jeg er veldig glad jeg tok 2 egg :-)

Skrevet

Ok, da ble jeg litt klokere :) Det er mitt første fryseforsøk, og på ferskforsøket for to år siden fikk jeg en nydelig gutt :) Satte inn bare 1 da også. Var 31 år.

Skrevet

Damer over 36 år får satt inn 2 egg da tiden begynner å renne ut, er jo øvre aldersgrense på 39 år for innsett

Skrevet

Som de andre skriver, kommer det helt an på alder, ulik praksis, tidligere respons, medisinske problemer, antall forsøk, men også eggkvalitet.

Jeg vet at ved fryseforsøk, så tines det opp 2-3 samtidig. Dersom to av disse klarer opptiningen, så kaster de ikke egg, men setter inn 2. Oddsen for fryseforsøkgraviditet er vel noe lavere enn ferskforsøk, men kjenner til en del "frysetvillinger" likevel :)

Ved ferskforsøk kan man også være uheldig å få ut få egg, der kanskje to av dem blir befruktet, og ett er av bedre kvalitet enn det andre. Da kan det også hende de setter inn to stk, både fordi det ene er av dårligere kvalitet, og fordi man unngår å måtte destruere egg.

Jeg fikk kun 2 egg ut ved mitt førsøk, og de delte seg i henholdsvis 2 og 4. Fikk inn begge, og er gravid med to i uke 28 :) Koselig!

Tvillinggraviditet kan være slitsomt, men toegga tvillinggraviditeter, som flere egg vil gi, er mye mindre komplisert enn når ett egg deler seg.

Skrevet

Hei!

Da vi holdt til på UNN fikk vi bare sette inn ett egg av gangen. Grunnen til det er at jeg har en genetisk translokasjon som det heter så fint, det vil i vårt tilfelle si at dersom vi blir gravide på egenhånd eller ved prøverør i Norge er at det er stooor risiko for at barnet vil ha alvorlige blodsykdommer og/eller medfødte misdannelser.

Så dersom de hadde satt inn to egg da vi holdt på i Norge, kunne vi risikert at det ene barnet hadde vært friskt og det andre syk. Dette ønsker vi jo ikke å risikere for barnets skyld. Har også skjønt at dersom vi hadde klart å bli gravid med et ''sykt'' barn, ville sjansene vært svært stor for å ikke kunne fullføre svangerskapet, da det oftetst ville blitt en abort.

Men nå er vi begynt på vårt 3. forsøk (6. og siste forsøk totalt) i Stockholm.

Her tar vi gentesting av eggene før de evt. settes inn igjen. (PGD)

Ved siste forsøk var 9/13 egg ''syke'', så sjansen for å bli gravid for oss er svært dårlige, og vi har derfor fått lov til å sette inn to egg ved alle våre forsøk i Stockholm. Nettopp fordi de er blitt gentestet:)

Så i vårt tilfelle er det kun på grunn av vår helsetilstand for å si det slik siden vi begge er unge, 29 og 23.

Skrevet

Ok, takk for svar alle sammen :) Da er jeg litt klokere på dette! :)

Skrevet

jeg fikk satt inn to egg fordi jeg hadde bare to egg i gjenn etter uttak. begge var god kvalitet men var ikke noe poeng å fryse ned et egg da di setter inn to ved frysforsøk og at noen kan falle fra ved opptining.

Gjest En i 2011?
Skrevet

Jeg fikk tilbud om å sette inn 2 egg på forsøk 1 og 2 i Haugesund. Da var jeg i slutten av 20 årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...