Gå til innhold

ett spm til dere som har hatt en setefødsel:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble dere klippet nedentil i det hodet skulle ut? ble det noe komplikasjone i forhold til det? ble babyen tatt ut med tang? eller hvordan ble det gjennomført?? hvor mye gjorde legene som tar i mot? er de der inne hos deg kun når du har 10 cm også har man er jordmor fram til det??

Skal i løpet av 2 uker(håper jeg) føde en gutt i seteleie om alt går bra, så er litt nysgjerrig:)

på forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som kan gi meg noen svar?:)

er så nysgjerrig på hva jeg kan forvente meg..

Skrevet

Jeg kan ikke si hva du kan forvente deg. Jeg fødte gutten min i sete/fotleie, ble klippet og babyen ¨til slutt tatt med tang. Han var ikke store karen, og alt gikk helt fint. Eneste for meg var at jeg fikk på en måte ikke pressrier for rumpen kom jo først. Hadde epidural.

Skrevet

Nei jeg vet jo at hver fødsel er forskjellig.. Men hva med de faste rutinene de har ved setefødsel? Når kom legen som tok i mot og blir babyen nøye fulgt med hele tiden? Hva slags bedøvelse?

Skrevet

Jeg har ikke hatt setefødsel, men igangsatt fødsel. Dette er og en risikofødsel, og de overvåket barnet ved å sette en elektrode på hodet i tillegg til std overvåking. Når ungen skulle ut (med vakuum) var det både barnelege og spesialist hos oss i tillegg til jm. Så vil tro at du vil oppleve noe lignende, men forhør deg med jm om hva som er rutinene der.

Skrevet

Heisann, jeg vet ikke rutinene, siden min setefødsel var en "surprise" som tok sted i Canada, men jeg kan jo fortelle om den:)

Hadde ikke epidural, og kroppen pressa helt for egen maskin (dvs at det kom en rumpe ut bare ved at jeg 'pusta' ned ungen om du skjønner). Da det ikke var hodet ble det plutselig masse styr, og jordmor ringte legen som kom løpende. Da fikk jeg plutselig beskjed om at jeg maatte ta i selv ogsaa (altsaa skikkelig presse, men det gikk helt greit), og jenta kom ut paa bare et par tre press senere. Jeg ble IKKE klippet og det ble ikke brukt tang, men jeg fikk en bitte liten rift som jeg fikk tre 'pyntesting' for.

Alt i alt en drømmefødslel for meg faktisk!

Skrevet

Jeg fødte i sete i 2009 Hadde på forhånd tatt røntgen av bekken og estimert barnets størrelse. . Overlegen var der under hele press-fasen og da kroppen var ute (og det bare var hodet igjen) fikk jeg en sjanse til å presse ut selv. (er jo litt hast siden navlestrengen er i klem når hele kroppen minus hodet er ute) når det ikke gikk, var de rask framme med saks og tang. Det hele gikk på noen sekunder. Sydde litt etterpå. Ingen komplikasjoner. Var oppe og gikk dagen etter og ute og løp etter noen uker. Ellers fikk jeg epidural og det var obligatorisk på dette sykehuset. Det hele var trygt og fint. De tar ingen sjangser og vurderer hele tiden å bytte til keisersnitt hvis ting viser seg vanskelig.

Skrevet

glemte aa nevte at legen tar tak i hoftene/rumpa paa barnet og drar litt for aa hindre at den sklir ut igjen, og for aa hjelpe til med aa faa ut beina. Etter at de er ute tror jeg hun vrei litt paa ungen for at hodet lettere skulle komme ut. Ikke vondt, selv uten epidural:)

Skrevet

Jeg hadde setefødsel med min første (på Haukeland sykehus). Det gikk veldig fint! Jeg hadde jordmor hos meg hele tiden, fra jeg kom inn, til jeg fødte (dette var vanlig). Jeg fikk epidural med en gang, og det kom lege og spesialist innom for å vurdere om det skulle bli ks eller vaginal fødsel. Det ble heldigvis det siste. Jeg fikk ikke pressrier, men klare å presse likevel. Ble klippet da hodet skulle ut, og dette ble sydd fint igjen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...