Gå til innhold

Noen fra lungeavd. her? Ang. spirometri...hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min var på en spirometri på legekontoret for en ukes tid siden. Han sier han fikk rundt 60% som resultat (sier meg ingenting), og at det var veldig dårlig. Nå har han "tilstått" og sier at bærta på legekontoret mener dette enten er Kols eller lungekreft og at han kanskje har 10 år igjen å leve.

 

What the fuck!? Og nå har han gått i en uke og vært helt knust og ikke villet sagt noe. Jeg forsøker å si til ham at hun er jo ikke noe lege og han må jo få komme til legen! Dessuten aner vi jo ikke om apparatet var riktig kalibrert, hvem vet hvor ofte det brukes på et legekontor liksom...og uansett, hvem i helvete er hun til å stille slike diagnoser og si det rett ut til ham på den måten!??!?!?! Har nesten ikke sovet i natt, og min stakkars mann har nesten ikke sovet siste uka. Jeg kjenner jeg vil ta meg en tur på legekontoret og kjefte henne huden full!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom mannen din har en lungekapasitet på 60% er det meget dårlig:(

Normalt lungekapasitet ligger innenfor 95%-85% mener jeg og la lest.

 

Har mannen din problemer med pusten? dvs kortpusthet? slim og hoste?

Dessuten kan ikke berta på legekontoret si at mannen din har lungekreft, det må han jo til sykehus og få undersøkt i så fall.

Han ville nok dessuten fått medikamenter med seg hjem dersom lungekapasiteten hans var så elendig, og muligens også oksygenapparat.

 

Ring fastlegen i morgen, skjønner godt du er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er en lungekapasitet på 60% og heller ikke spo2, men et eget mål for spirometri. Han blir jo andpusten ved anstrengelser, men ikke noe jeg har reagert på tidligere. Altså ikke mer enn hva jeg anser som normalt. Ellers er han "hes" når han puster hardt ut, men jeg hadde aldri trodd det skulle være så alvorlig. Skjønner ingenting jeg. Problemet er at han vil ikke ringe fastlegen selv, han vil vente (mannelogikk), og jeg kan jo ikke ringe for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å si hva 60% betyr fordi man måler mange forskjellige funksjoner på spirometri og alle målene kommer i % av forventet resultat for hans høyde, vekt og alder. 60% kan f.eks bety at han helt klart er obstruktiv - dvs at han enten har astma eller kOLS. (mest sannsynlig astma hvis han er relativt ung og ikke røyker.) Lungekreft kan en strengt tatt ikke se på spirometri.

 

Uansett er spirometri bare et funksjonsmål som sier noe om hvor mye symptomer en pasient har. Sier mindre om hvorfor.

 

Altså ingenting å miste søvn over nå:)

Hilsen en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det er jo det jeg også sier, man måler jo faktisk bare utpust, de har ikke engang tatt reversibilitetstest, noe jeg synes var kjemperart hvis han hadde så dårlig resultat. De måler jo egentlig bare symptomer, ikke årsaker. Og det med lungekreft, det blir jo det samme som å si at "åååh har du vondt i hodet du, ja det er nok mest sannsynlig hjernekreft"...kjenner bare at jeg er så sinna, mest provosert over at de kan tillate seg å leke lege der inne. Selv er jeg nyutdannet sykepleier, så litt forstår jeg jo, men har ikke erfaring selv med spirometri. Og så klemmer angsten til og så klarer man slett ikke å tenke klart ;-)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...