Gå til innhold

Toårig med ca. 30 ord...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Setter sammen to ord innimellom... f.eks mer mat... Men, det er mest småord som tut-tut, titt-tei, hadet, hei, mamma, pappa osv...

 

Vil dere si det er innenfor normalen eller veldig svakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn hadde også ca 30 ord da han var 2 år. I følge helsesøster var dette innenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil og si at det er helt normalt. Har en 2,5 åring som lærer 3 språk og ligger innenfor normalen. Rundt 2,5 årsalder har språket skjøtet fart! Hun spør om alt nå, "hva er det" hører vi hele tiden fra henne nå. Så de neste mnd vil du se at han prater mye mer :-)

 

jeg var urolig også, men ser det går kjempefint nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et stykke under gjennomsnittet, men det vet du nok siden du spør her. Men, jeg ville slappet av meg det siden h*n setter sammen to ord... Det viktigste er at barna forstår godt... Skjønner h*n mye av det du ber h*n om eller sier?

 

Dårlig språkutvikling kan være tegn på dårlig hørsel. Har det vært sjekket ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er min 2 åring og, 2 år og tre mnd til og med.

I tillegg er veldig mange av ordene feil:

ua - kua

oa - skoa

mao - mat

vao - vann

bao - ball

 

Etter samtale med helsesøster for en mnd siden så skal jeg være ekstra observant mtp hørsel.

Skal tilbake i juni, og henvises da evt videre til ønh hvis problemet fortsatt er der.

Ikke lett syns jeg, er han distré eller hører han dårlig?

Mest sannsynlig er det ikke noe galt, men heller en sjekk for mye enn at man opptager at barnet har hørt dårlig lenge om noen år!

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera vår kunne 70-80 ord når hun var rundt 16 mnder. Og nå som hun er 2,5 kan hun sette sammen 8-9 ord til hele settninger.

Men det er store forskjeller på barn i den alderen. Men han var kanskje tidlig ute motorisk sønnen din? For datteren vår var rimelig treig på gåingen.

Men tror nok ikke barnet dit er utenfor normalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok han er flink motorisk, men det er vanskelig å vite.. Jeg har følelsen av at han finmotorisk sett er flink ihvertfall.. . Var rundt et halvt år når han hadde pinsettgrep (hs var overrasket)... og hadde full kontroll på smokkene sine f.eks fra han var 5-6 mndr....Han plugget sentralstøvsugeren i veggen og skrudde den på når han var rundt halvannet år....(han elsker å støvsuge!) Nå som toåring elsker han å demontere telefoner, fjernkontroller og alt mulig sånt, og setter det ofte sammen riktig igjen... Han er en ordentlig liten "trykker".. Vet jo ikke om det er veldg tidlig dette jeg nevner, men han virker ihvertfall mer motorisk enn verbal...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...