Gå til innhold

Når sluttet dere med stellebord?... og hvordan legger dere opp morgen- og kveldsstellet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min blir snart to år og vi bruker fremdeles stellebord. Jeg synes det er veldig greit, men... det synes ikke han! De siste ukene har han egentlig protestert veldig, Han vrir seg og bakser rundt, så jeg har ikke følt at det har vært trygt den siste tiden.... så jeg har brukt stellebordet mindre og mindre. Jeg skifter stort sett på han mens han står på gulvet nå, men synes det er vanskelig med bæsjebleie, tannpuss og slikt mens han står... Dessuten løper han jo alle veier, og blir veldig fort utålmodig og fryktelig trollete. Hiver seg ned på gulvet, illskriker og slår seg selv i ansiktet osv hvis han må stå stille i mer enn tre sekunder.. Det blir et voldsomt leven hver eneste kveld. Morgenstellet går mye bedre. Da kan vi tulle og snakke sammen osv. Jeg lurer på om jeg skulle stelle han litt tidligere og la han se på makka pakka før han legger seg, istedetfor omvendt!...

 

Hmm... er det noen som har tips til hvordan man kan legge opp kveldsstellet slik at det ikke blir et mareritt hver eneste kveld?.. og, bør jeg insistere på at vi skal bruke stellebord og dermed basta, eller bør jeg være fleksibel her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har stelt jenta vår på fanget siden hun var rundt ett år, funker kjempebra og er veldig koselig. Må jeg skifte bleie så ligger hun bare tvers over fanget mitt, og når vi vasker/pusser tenner sitter hun på fanget. Har en stol stående fast på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, stakkars gutt da. Her sluttet vi med stellebord ved 7 mnd. Da var han så utrolig der at jeg anså det som farlig å ha han der.

Han var tidlig ute da så han sto allerede da og slik har jeg siden den tid tatt stell.

 

Hva med å rydde det bort sammen med han? Skryte av at han er stor gutt så han klarer seg uten det?

Aldri skjønt de som brukes stellebord så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kuttet ut stellebordet når han var ca10mnd. Bæsjebleier tok vi av mens han sto og så skylte vi i vasken (vasket over vasken med en oppvaskkost og hadde utblandet klor på en sprayflaske stående). Når vi har pusset tenner har han alltid sittet på fanget inntil han ble stor nok til å stå ved vasken selv. Under påkledningen har han også sittet mye på fanget. Etter hvert ble han jo stor nok til at det var lettere å fortelle han hva han måtte gjøre og han gjorde mer av det han ble bedt om, hvertfall hvis vi ser bort fra trassanfall;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter du bæsjebleie med jenta liggende på tvers over fanget ditt?... Ser for meg at trollet mitt ville bakse som en villmann, med et heller ulekkert resultat :-( He he...

 

Troller ikke deres barn i stellesituasjonene? Det kan vel ikke bare være min som blir sint og utålmodig når han skal skiftes på og stelles?

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stellebordet fremme til min på 20 mnd men bruker det lite, bare når jeg skal ta på bleier som ikke er up and go. vi bruker en stol forran vasken til vask og tannbuss osv guttungen synes det er stas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste trasser nok nå og da men blir jo ikke bedre av å må ligge oppå et stellebord? Han er 2 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 12 mnd, vi sluttet vel med stellebord for noen måneder siden. Skifter bleie mens hun ligger i fanget mitt, men ofte protesterer hun. Skifter av og til bleie mens hun er i krypestilling, og jeg følger etter hvis hun kryper videre ;-)

Så det krever noe pågangsmot.

Snart kan jeg vel skifte bleie mens hun står, men hun er ganske ustødig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 2,5 og vi bruker stellebordet flittig enda, går helt fint det. Hvorfor skal vi gjøre noe som er mindre praktisk for oss når det funker helt fint med stellebord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen latterlige svar..

Er det synd på gutten som må ligge på stellebord??

Hva tror dere man gjør i bhg for å bevare ryggene til de ansatte?

 

Her er vesla litt over 2 år og vi bruker stellebord enda.

Fordi jeg sliter veldig med ryggen, så er ikke noe annet aktuelt.

Får velge med seg en leke eller bok eller smokk.

Fluortablett er en gulrot etter tannpuss.

Kan gjerne kle på klær mens vi sitter i sofaen hvis det passer.

Hun får også lov til å sitte på stellebordet..

Etter at vi er ferdig så får hun hoppe ned av stellebordet og i armene min, det er veldig populært! :)

 

Noe jeg hvertfall får fnatt av er de som skifter bleie overalt i hele huset, en ting er på gulvet med håndkle under, men har sett mange andre lite geniale løsninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er rett over 2 og vi bruker også stellebord enda, men kun ved bæsjebleie da. Hun står som regel om vi skal skifte tissebleie, og står mens vi pusser tennene. Om gutten din er utolmodig på stellebordet nå når han er blitt så stor så syns jeg du bare skal skifte på han mens han står, eventuelt på et håndkle om han har bæsja, eller ta av bæsjebleia mens han står og spyle han i dysjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De færreste skifter nok bleie andre steder enn på badet. Selv om jeg sluttet tidlig med stellebord betyr det ikke at jeg tar drittbleiene i sofaen. Og du klager på andre sine latterlige utsagn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste slutter ikke med bleier før de er nærmere 3, 23:53.

At ungene dine kanskje gjorde det endrer ikke på det faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig klor og oppvaskkost er sært, men hvorfor det egentlig? Er jo ikke noe særlig å bruke vasken til andre ting hvis den ikke er vasket ordentlig etter man har skylt en bæsjerompe i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23:46, det var et svar til hun som skrev "aldri skjønt de som brukes stellebord så lenge."

 

Man bruker selvfølgelig stellebord så lenge man føler at det er den mest praktiske løsningen i stellesituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23:55

 

Hvor i alle dager har jeg skrevet at de som slutter tidlig med stellebord tar drittbleiene i sofaen??

Jeg får fnatt av de som gjør det uansett om de har slutta tidlig eller seint, ikke slutta eller slutta..Et barn eller to barn, seint eller tidlig, sommer som vinter.. Jeg får fnatt av de som gjør det, whatsoever.

 

Hilsen anonym 23:49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å bruke stellebordet lengst mulig siden samboer har store problemer med ryggen. Alle bleier blir skiftet der, men ofte kler jeg på i fanget.

Babyen er for øyeblikket 8 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke stellebord lengre. Han er 11mnd. Steller han på gulvet på stellematte, og klærne blir tatt på mens han sitter på fanget. Han er en skikkelig makk!! Livredd for at han skal dette end fra stellebordet, så dette ble en god løsning. Tenner har vi alltid pusset mens han har vært på armen.

 

Iogmed at din er 2 år og ganske stor, så ville jeg nok droppet stellebordet. Og latt han eltatt mer i stellet selv. Han er jo så stor at han kan kanskje(?) kle av seg selv, og hjelpe med å få på klær, mens han står.. Kan jo kjøpe en liten krakk til han, sånn at han kan stå opp til vasken å pusse tennene.. Kanskje det blir gøyere for han og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann: fire måneder fordi han var så urolig. Stelte på gulvet istedet.

 

Andremann ble stelt på matte på gulvet hele tida pga ingen plass til stellebord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet med stellebord når han ble så urolig at det var ufosvarlig. Rundt 7 - 8 måneder. Legger han på matte på gulvet ved bæsjebleie. Ellers bare drar jeg på han Up and go-bleie. Morgen og kveld vasker vi han med en fuktig klut og tørker han mens han står. Løfter bare på beinet for å komme godt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...