Gå til innhold

Noen som har peil på revmatisk sykdom og blodprøver eller kjenner noen ? Trenger trøstende ord nå!!!

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleier , hatt korsrygg smerter med isjaslignende smerter innimellom .. Men ikke alvorlig vondt, bare ubehag. Er positiv for hla b27 , har en onkel som har becketerew . Tok en generel blodprøve sjekk forrige uke og jeg gar utslag på ana screen og den anti centromee var 14 , den skal være under 11 . Dette leser jeg kan indikere lupus.. Er livredd .. Skal til revmatolog til uka for legen min gar så lite peil. Jeg er sykepleier og fungerer helt fint men gar murringer i korsrygg innimellom. Vært hos naprapat og kiropraktor og begge sier det er låsning . Er fin nå etter behandling der. Kan jeg ga revmatisk lidelse uten å ha symptomer på det ? Men kun forde det slår ut på 2 ting på blodprøve ?? Er så engstelig ..

Fortsetter under...

HLA B27 er jo bare en markør. Selvfølgelig ca 90 % av folk med bechterw er positive på denne genmarkøren, men av alle som har hla b27 så er det jo bare ca 25% som har en form for revmatisk lidelse. Så sånnsett så er jo det en 75% sjangse for at du ikke er syk;)

Men hvis hvis du samtidig har endel symptomer så er det jo en indikator på at du muligens har en form for revmatisk lidelse.

Jeg har hatt reaktiv artritt og sliter med stiv rygg. Påfallende stiv som legen mkn kaller det, hehe! I tilegg til strålesmerter i beina og vonde hofter. Jeg er HLA B27 negativ, men det er disse 10% som har bechterews allikevel da..... Mamma har Bechtrews (gud som jeg hater stavingen;) onkel har psoreasis artritt og søsteren min hadde psoreasis. Så genetisk er jeg litt ute og kjøre;) jeg har også annen autoimmun sykdom.

Inntil videre så tar jeg ibux og paracet og har fått litt fysioterapi av og på de siste årene. Ingen offisiell diagnose utover den reaktive artritten.

Jeg har forresten hatt akupunktur med positiv effekt, vært plaget med betennelser i hofte sener bla.

Jeg er også sykepleier forresten.

Takk for svar :-) jeg er ikke så stressa for å ha bechetrew for det er hvertfall ikke dødlig .. Værre med bindevevs sykdommer som lupus. Jeg har ingen symptomer på revmatisme .. Har bare murringer i korsrygg i ny og ne.. Men hvorfor slår jeg ut på anti centrome .. Den skal ligge under 11 .. Jeg hadde den på 14 ... Så den er jo ikke så veldig høy .. Men jeg kan jo ikke bare få en diagnose ut fra en blodprøve .. Når jeg har ingen symptomer.. Er jo så redd nå ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...