Gå til innhold

Hun har spydd nesten hver dag i mange måneder...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi på nå 11 måneder har spydd helt siden hun begynte å få fast føde ved 6,5 måneders alder. I begynnelsen var det ikke så ille, da var det kun om jeg "lurte" maten i henne. Lærte for at det må jeg ikke gjøre. Middagsglass og hjemmelagde middager har hun alltid spydd av, kun enkelte ganger klarer hun å spise middag uten å spy. For ikke så lenge siden begynte hun å spise brød også (uten å spy), og jeg var veldig lykkelig. Trodde det skulle bli slutten på problemene våre, for hun klarte jo ganske store brødbiter.

 

Men den gang ei.. Virker som om hun har perioder der hun tåler biter og middag, mens andre perioder klarer hun ikke noe som helst (nesten ikke grøt heller). Idag ga jeg en liten brødbit til henne ved lunsjtider, og da kom absolutt alt hun hadde i magen opp.

Hun spyr også ofte av flaske, enten ved at hun begynner å brekke seg først eller ved hoste.

 

Det merkelige er jo at hun aldri hadde noe gulpeproblem før hun begynte å få fast føde. Hun gulpet faktisk nesten aldri!

 

Vi har vært hos 4 forskjellige leger og 1 helsesøster. Ingen har vært bekymret over henne, og helsesøster påstod til og med at det var normalt (!). Men jeg ser ikke hva som er normalt med en 11 mnd gammel baby som spyr hver dag, det tærer jo kreftene hennes og mine også. Må vaske gulv hver dag pga. spy, samme med klær.

 

Det hun klarer å spise er kjeks, kavring og puffet ris om hun selv får putte det i munnen. Grøt spiser hun også hver dag, men noen dager nekter hun plent (ja, har prøvd mange forskjellige merker og smaker). Yoghurt er hun glad i, så det spiser hun hver dag nå.

 

Hun er forresten født 10 uker før tiden om det kanskje har noe å si..

 

Har dere lignende erfaringer å dele med en fortvilet, dødssliten mamma? Og vil gjerne dra på kontroll til sykehuset, men til hvilken avd. og hvordan går jeg frem??

 

Det er så vondt når magefølelsen forteller meg at noe er galt hver eneste kveld, men leger og helsesøster mener ikke det er noe å bekymre seg for.. Jeg gråter ofte pga. dette, er så redd det er noe alvorlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi har ingen andre tegn på allergi, ingen utslett eller pustevansker osv. Helsesøster mente ikke det kunne være allergi heller pga. hun ikke reagerte på visse matvarer, men biter i maten. Er redd for at det kanskje er astma, men virker jo ikke som det heller.. Da hadde hun kanskje hadde styggere hoste og mer pustevansker..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til lagen og KREV en cøliakitest.

Dette er akkurat slik det foreløp seg hos min cøliakigutt. Han kastet opp det meste han spiste i ukesvis. Magevirus sa de første legene, pøh.

 

Tilslutt utviklet det seg ganske ille, kroppen klarer bare dette kjøret en viss tid. Min raste ned i vekt, ga opp livet og gikk inn i total matnekt med etterfølgende sondenæring hele sommeren.

 

Kan være annet og sikkert, men det var for likt til at jeg kunne la det gå hus forbi.

 

Jeg merket heller ingenting annet på han annet enn oppkastet, men da diagnosen kom og jeg begynte å enke tilbake fant jeg masse andre tegn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten spydde jeg hver dag i tre år,jeg reagerte visst på melk.

Ta kontakt med legen og krev en skikkelig utredning angående cøliaki,refluks eller andre tilstander som gir slike plager.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også forlangt å få sjekket for div allergier. Min sønn er plaget av atopisk eksem og det kommer og går litt ettersom. I tillegg kaster han opp hver gang han spiser laks (og sikkert annen rød fisk, men det har vi ikke prøvd). Vi ser ingen andre tegn til allergi enn at han kaster opp når han får laks. Han reagerte heller ikke på allergitest hos legen, men det er så gjennomført at han kaster opp hver gang han får laks at vi likevel er helt sikre på at det er laksen som er årsaken. Hos vår sønn har det jo vært greit å finne ut hva han reagerer på ettersom det er en ting man sjeldent spiser hver dag og da er det lettere å finne et system på det. Hos din jente kan det jo være noe hun spiser stort sett hver dag og da er det vanskeligere å finne ut hva det er.

 

Jeg vet ikke hvordan leger du har vært hos, om det bare er vanlige allmennleger eller noen eksperter, men hvis du ikke allerede har blitt henvist videre, ville jeg forlangt å bli henvist til noen barneleger som er eksperter på allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter var en ekstrem gulpeunge. Jeg husker ikke når gulpingen startet, men den ga seg ikke før hun var ca. 15 måneder. Hun gulpet på det verste 30 ganger på en dag (alt fra store dammer til bittelitt per gang). Hun gulpet all slags mat, men likte godt å spise grøt, melk og fruktmos. Biter var helt uaktuelt. Hun kunne spise 6 måneders glass (der er det ikke biter), 8 måneders glass tolererte hun ikke før hun var over 1 år. Brød var heller ikke aktuelt. Prøvde hjemmelaget mat i ulike varianter, uten hell. Hun brakk seg med en gang hun prøvde å svelge biter. Vi var helt fortvilet, og lurte en stund på om det kunne være innsnevringer i spiserøret e.l. Vi var hos helsesøster og fastlege og ble til slutt henvist til sykehus. Der anbefalte de i første omgang å forsøke melkefri diett, fordi det er relativt vanlig å reagere på det i den alderen. Vi prøvde ut det noen uker uten bedring (ikke gjør det uten avtale med lege, det krever litt å sørge for at de får i seg nok næringsstoffer når man kutter melken). Nesten skritt var og evn. registrere ph i 24 timer med tanke på alvorlig refluks. (Vet ikke helt hvordan det gjøres). Vi ble fortalt at det er ubehagelig for barnet, og noe de avventer hvis det ikke er helt nødvendig. Konklusjonen ble at vi skulle se det ann, med kontroller på sykehuset annenhver måned. Bedringen kom sakte men sikkert fra ca. 12 måneder. Hun hadde bare svært umoden lukkemuskel. Det var krevende og alltid advare alle som ville holde henne om at hun gulpet, besøk hos folk med tepper fra håpløst, hun gulpet ned andres leker, vi hadde ikke bare med skift til henne men også til oss foreldre når vi var på farten o.s.v.

Dette ble langt, håper det var til noe hjelp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen.

 

Jeg leste litt om cøliaki, og det er absolutt ikke umulig at hun har det. Siden hun begynte å spy etter at hun begynte å få fast føde og i det siste har hun hatt hyppig avføring også, som er ganske løs (beklager ekle detaljer). Men igjen kan det ha sammenheng med at hun får så mye flaske siden hun ikke vil spise noe annet..

Vanskelig dette her..

Ser at jeg må ringe lege imårn igjen..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...