Gå til innhold

Har fått meg jobb som avd.leder og sitter her og ser gjennom søkerne på ferievikariat


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

men hvordan skal man se det ann om folk har personlig egenhet for stillingen??

 

Ringte en referanse i går til en av de som har søkt, det visste seg at søkeren var endel borte fra jobb, bl.annet tok ofte egenmeldinger og sykt barn dager.

 

Her skal jeg jo ha folk som er nødt og gå bl.annet nattevakter og i helger og da er det jo som oftest utrolig vanskelig og få inn vikar uten at noen må bli beordret.

I tillegg har man jo ikke lyst og betale et menneske som viser seg og kan bli mye borte dersom vedkommende får jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du blitt avd. leder når du tydeligvis ikke har peiling på hvordan du skal ansette folk? Eller at du skriver et innlegg her inne om det sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber på en typisk "kvinne arbeidsplass" er det jo naturlig at en del av søkerene har en del fravær med tanke på sykt barn dager... Det er jo stort sett oss damer som er hjemme med barna...Og dessverre så blir vel vi voksne også lett smittet.. Og så er det jo også ofte sånt av det er oss mødre som er hjemme om ungene er syke..

 

Feks så gikk det jo både influemsa, omgangsyke, forkjølelse og vannkopper i bgg til gutten min i løpet av vinteren..Så ja vi har vært mye syke denne vinteren med tanke på at dette er sykdommer som smitter LETT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Må en ikke jobbe 2 måneder for å opparbeide seg rett til sykedager? (og 4 uker for sykt barn-dager? mulig jeg er helt på jordet.) I så fall må jo den du ansetter som ferievikar ha sykemelding før den kan være syk og da er nok terskelen noe høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Må en ikke jobbe 2 måneder for å opparbeide seg rett til sykedager? (og 4 uker for sykt barn-dager? mulig jeg er helt på jordet.) I så fall må jo den du ansetter som ferievikar ha sykemelding før den kan være syk og da er nok terskelen noe høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo ta de søknadene som er mest aktuelle, gir best inntrykk osv. og så kalle inn til arbeidsintervju. Bare ved å snakke med dem kan du jo si noe om personlig egnethet egentlig...

 

Overse kommentarene om valg av stilling, alle er ferske i avd. lederjobben en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, en søker som tar sykt barn dager.. At det går an! Ikke ansett dette menneske.

 

Kan ikke skjønne at du har fått en slik jobb når du virker ha null peiling på både ansettelsesprosessen samt lover/regler. Vil tro de var i beit for folk. Regner med du tar barna med på jobb selv ved sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man som arbeidsgiver sitter med flere aktuelle søkere til en sommerjobb, så tar man selvfølgelig den arbeidstakeren som har en referanse som sier at vedkommende har lite fravær. Man velger ikke den personen som har tatt ut egenmeldinger i fleng både på egen og barnas sykdom.

Folk her på DiB må stikke hodet opp av sanden og snart innse at arbeidsgivere vil ha ansatte som er på jobb.

Så må man gjerne hyle ut at det er urettferdig, diskriminerende osv osv, men slik er realiteten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som blir ansatt kun som sommervikar vil ikke ha opptjent mulighet til å benytte seg av sykedager/sykt barn dager før sommeren er på hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og ha rett til å benytte seg av egenmelding ved sykt barn må man ha vært ansatt i 4 uker. Så vidt jeg vet så jobber sommervikarer mer enn 4 uker.

Dessuten kan disse vikarene ha en annen jobb, og dersom man går rett fra et arbeidsforhold til et annet (kan ha et opphold på inntil 14 dager) så har de rettigheter fra dag 1.

F. eks en student med jobb ved siden av studiene vil gå inn i en sommerjobb med alle rettigheter i behold.

Så selvfølgelig er slikt fravær en aktuell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her

 

Det er snakk om både studenter som har søkt og noen som har søkt om lengre ferievikariat, noen begynner allerede rett etter påske og siden dette er på en sykehusavdeling vil jeg til nød slippe og sitte med vaktkaos fordi de som jeg har ansatt er syke eller hjemme med sykt barn i flere dager.

De som har menn hjemme og evnt skal gå nattevakt bør jo innse at de må på jobb og ikke kan være hjemme 2 voksne om barnet har feber, hoste etc..

 

Den referansen jeg kontaktet i går var oppriktig ærlig og sa at personen var flink og jobbe, men dessverre trekte helhetsinntrykket ned pga endel fravær.

 

Jeg er fersk i jobben ja, har nylig avsluttet videreutdanning i administasjon og ledelse og derfor spør jeg om litt tips her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plukk ut de du får best følelse for og kall de inn til intervju. Kjenn på magefølelsen for hvem du liker best.

Ring referanser. Og for all del, styr unna de hvor referansen sier at de har mye fravær! Min erfaring, fra både å sitte i ansettelsesposisjon og å være referanse, sier at arbeidstakeren skal ha mer enn normalt fravær før en referanse nevner dette.

 

Men, det er magefølelsen og førsteinntrykket som er din beste venn i denne prosessen. Selvsagt kan man gå på noen bommerter, men magefølelsen er ofte riktig :)

 

Og ikke bry deg om kommentarene om hvordan du kan ha fått jobben uten å vite dette, alle er ny i jobben sin en gang og det er lov!

 

Et lite tips på tampen kan være å snakke med andre avd.ledere der du jobber for tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansett de som ikke har barn. Vi gjør det, da vi har kveld og helge jobbing, og er en liten bedrift med få ansatte. hvis en er mye borte blir det veldig vanskelig for oss som er igjen på jobb. Har vi to søkere som stiller likt, men den ene har barn blir den uten barn prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Jeg er fersk i jobben ja, har nylig avsluttet videreutdanning i administasjon og ledelse og derfor spør jeg om litt tips her!"

 

 

Du er virkelig sylfersk og ikke minst URUTINERT. Synes du virkelig BiM/DiB er et egnet forum for å spørre om tips til ledelse???? Dette forumet befolkes jo med få unntak av undermålere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...