Gå til innhold

Ut å leke alene, hvor tidlig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor tidlig kan man slippe disse små ut og leke alene.

 

Vi bor i et stille boligstrøk med små veier som ikke er beregnet til bil trafikk. Det vil si, man kan kjøre opp til husene, dersom man absolutt må, men det er veldig trangt. De få som kjører opp, holder gangfart.

20 meter fra rekkehuset vårt legger en lekeplass vi kan se fra balkongen i 2. etasje.

 

Når vil det være forsvarlig å la barnet vårt løpe ned dit alene for å leke med de andre barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor også i ett rolig boligstrøk med bare småbarnsfamilier. Minste fikk i fjor være med storesøster i gata littegrann. Da var hun 3 år. Nå i år har hun fått lov til å gå til lekeplassen sammen med søsteren. Men hun kan fint leke ute alene, sjelden hun går av gårdsplassen når hun leker alene ute.

 

Men svar på spørsmålet ditt: 3-4 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en sønn på 3,5 år og bor likt deg, HI...men slipper han ikke ut alene sånn. Kan sende han ut i forveien, men vi er alltid med ut. Synes han er alt for liten til å leke ute uten at vi er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei !

vi bor også litt avsides trafikk, og barna på fire og fem får/vil ikke være ute alene uten at noen voksne følger med.Han på fem vil dra ut alene når naboguttene som er eldre enn han kommer å spør om han blir med ut, men alene-alene går han ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min er 4 1/2 men får ikke leke ute alene, selv om det ikke er noen skumle veier i nærheten. de er for små til å tenke konsekvenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kler på min på tre og sender henne ut i forveien. Går også inn og gjør småting mens hun er ute alene. Er aldri alene mer enn noen min. Selv om hun er "tidlig ute" i hodet, stoler jeg ikke fullt på hennes vurderingsevne enda.

Er hun der hvor jeg kan se henne fra kjøkkenvinduet og jeg skal lage middag, lar jeg henne være ute mens jeg lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også bor slik til,men jeg lar ikke gutten min på snart 4 år gå ut alene. Mer eller mindre bak på terrassen hvor jeg ser han hele tiden. Jeg vil tro at han kan fåvære ute alene på fremsiden når han er rundt 5 år. Barn har lett for å glemme seg og gå sine egne veier så jeg vil ha kontroll litt til gitt. 3 år synes jeg er ALTFOR tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor slik du beskriver HI og eldste her fikk ut å leke alene ca. 3 mnd før hun ble 5 år.

Yngste er bare 3 og får ikke leke ute alene. Vi tenkte hun kunne få lov neste år når hun er 4 år og kan leke med storesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det kommer veldig ann på ungen. Eldstejenta mi begynnte å leke ute alene når hun var 3, men den minste som akkurat er blitt 3 nå hadde aldri fått gå alene. Hun er ganske lite utviklet i både språk og forståelse, så jeg kan absolutt ikke stole det grann på henne :-) Hun får heller ikke være med storesøster på 6 år uten meg. Selv om 6 åringen er veldig ansvarlig vil jeg ikke tillegge henne det ansvaret. Må nok vente med det 1 år enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor også i et rolig strøk. Må innrømme jeg blir kjempe overrasket når det kommer tuslende små 3 åringer alene bort på lekeplassen jeg ikke aner hvem er ... hva hvis de skalder seg? Hvem skal jeg henvende meg til? Aner jo ikke hvem foreldrene er engang....

NOen av blokkene kan se lekeplassen,men ikke på nært hold. Det er stor skog bak med turløype hvor det kommer folk gående fra en stor park-plass. Hvem som helst kan lokke med seg en liten 3 åring hvis det er ønske.

Her om dagen gikk en ca. 3 år gammel gutt opp i skogen alene og ble borte ca. 10 min...da gikk jeg etter han og sa han måtte holde seg på lekeplassen. Jeg ante ikke hvem foreldrene til denne lille gutten var. TEnk om han gikk seg vill i skogen? Skadet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ungen som er født sent på året begynner jo på skolen når de er 5 år, bør kanskje få ta en tur ut i sandkassa før de når skolealder?

 

Men det er stor forskjell på ungene, mine to gutter f.eks er veldig forskjellige. Eldste har alltid vært redd for å miste oss og aldri gått langt unna, lillebror tenker ikke på sånt i det hele tatt og er ikke redd for å minste oss, han passer vi bedre på ;)

 

Lillesøster her blir 4 år i mai og han enda ikke vært ute alene annet enn at hun har gått føre ut o.l. men regner med at hun kommer til å være litt ute alene denne sommeren. Hun vet godt hvor "grensene" for hvor langt hun får gå fra huset er og har faktisk aldri krysset dem så jeg regner med at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... De fleste barn går jo i barnehage - og foreldre er vissnok ganske flinke til å merke den dyre utedressen, så vet du ikke hvem du skal kontakte? Ingen problem! Huk tak i ungen og kikk i nakken på dressen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel ikke "bare en tur ut i sandkassa" det er snakk om her da... Men en 3-åring har ikke noe på en lekeplass uten en voksen til stede mener nå jeg. Det er mye som kan skje...kanskje ungen plutselig går en tur alene, blir med noen andre, ulykker osv. De er ikke så store når de er bare 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri sendt ut min 3,5 åring alene.....han er en liten oppvakt gutt, passer seg for biler etc - MEN, han er likevel 3,5 år. Hans vurderingsevne er ikke utviklet på lenge ennå.

 

En annen ting. JEg koser meg å sitte på benk på lekeplassen å observere han når han leker. Han er "alene" sammen med jevngamle, men ikke alene i den forstand. Jeg er tilstede hvis noe skulle skje, hvis han lurer på noe etc. Hadde aldri hatt ro i meg til å holde på med noe inne ved å slippe han ut på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI sendt en liten 3 åring aleine eller i forveien til en lekeplass.

En så liten unge har ingenting aleine på en lekeplass å gjøre.

Ja, det er andre voksne der...kanskje..og de er forhåpentligvis til å stole på...eller??... men uansett så er det ikke dems ansvar å fikse og hjelpe for den lille 3 åringen om noe skulle skje, men deres ansvar..

Hva om den lille faller av lekeapparatet, slår seg, faller av husken, osv osv..?????

Samma hvor god den lille er til å snakke for seg osv osv, så er h*n ikke mer enn 3 år.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille tulle er ikke 2 enda... Og hun får gå ut "alene". Hun er jo så skjønn når hun går veslevoksent rundt på egenhånd hehe. men så er det ingen biltrafikk og jeg er i hagen eller rett i gangen og "jobber" å har henne alltid i øyenkroken.

Men i ungen sin verden er hun alene ute og leker ;)

 

Helt alene ville jeg ikke sluppet henne før nærmere skolealder uansett forde det er en grunn for at dem f.eks går i barnehage frem til det, det er jo nettopp forde de trenger tilsyn hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor ble en unge sendt ut alene fra han var 2 år og de fleste andre fra de var 3 år.

Jeg forstår ikke at de tørr.

 

Jeg og mannen har stort sett vært med begge to på ettermiddagene når ungene våre er ute og det er ikke få ganger vi har måttet hjelpe disse ungene som ikke har foreldre til å passe på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme som 21.02.

Utrolig mye slappe foreldre som aldri er ute med barna sine, verken ettermiddager eller i helgene. Har også måtte hjelpe små barn som er alene både på lekeplassen og som har kommet til oss for å leke. En annen ting er at noen av barna har "utagerende" oppførsel, og kan slå, sparke og bite. I tillegg har noen veldig stygg oppførsel ang utestengelse av andre osv. Når folk ikke følger med barna sine blir de jo heller ikke oppmerksom på slik oppførsel og får gjort noe med det, og det eskalerer gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min blir 3 år i mai, og jeg hadde aldri i min villeste fantasi latt han gå ut alene. Nå bor jeg midt i byen da, men ville ikke ha latt han gå ut alene selv om jeg hadde bodde i et ganske barnevennlig strøk. Synes 3 år er i det tidligste laget. 5 års alderen synes jeg det er passende at barn kan leke sammen med andre ute på lekeplassen/være på besøk hos nabo barna i gata i tettbygde barnevennlige områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi fikk gå ut sammen med de eldre nabojentene i fjor sommer da hun akkurat hadde fylt 3. Men da bare under den betingelsen at de holdt seg i hagen eller trampolinen der jeg kunne sitte og se på de ut av vinduet mens jeg ammet lillebror :) Men helt alene, eller utenfor synsvidde er uaktuelt...! Hun kan godt få sykle litt langs veien der jeg ikke ser henne mens jeg er med lillebror, men hun vet at hun ikke får sykle utenfor "grensen", skal stoppe om det kommer en bil, og jeg må bare gå få meter for å få øye på henne om det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 2 er ute alene og leker i hagen (vi har stor hage) mens vi lager middag e.l. og følger med han i vinduet, har alltid kontroll på hvor han er. Det er uaktuelt at han går alene på noen lekeplass på flere år ennå. Jeg jobber i barnehage og vet hvordan barn plutselig kan glemme seg bort eller komme opp i situasjoner der de trenger en voksen i nærheten. Ville ikke sende han ut alene før jeg var trygg på at han ville komme hjem når han trengte hjelp til noe. Det trenger jo ikke være noe farlig eller skummelt heller, kan jo bare være situasjoner der barnet føler seg utrygt, en to- eller tre- åring trenger ofte hjelp og støtte i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min ble tre år i fjor sommer og mot slutten av sommeren fikk han lov til å gå i forveien ut mens jeg kledde på meg selv og lillebroren og han fikk lov til å sitte i sandkassa mens jeg lagde middag inne. Jeg ser han ikke fra kjøkkenet, men vet at han aldri går ut av hagen uten å få lov. Selvfølgelig tittet jeg etter han ofte. I år har han syklet i veien mens jeg har vært i hagen. Fra hagen ser jeg hvis han sykler lengre enn innerst i blindveien vi bor. Pga fartsdump ytterst i veien kjører alle biler veldig sakte når de kommer inn i veien. Han får ikke lov å sykle hvis jeg ikke er ute. Jeg ville heller ikke sendt han av gårde til en lekeplass et stykke unna uten å bli med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...