Gå til innhold

Er min 4-åring normalt utviklet eller begavet?


Anbefalte innlegg

Jeg og flere med meg har alltid sagt av datteren vår på 4 er tidlig ute, men etter å ha lest her inne lurer jeg på om hun kan være begavet.

Hun holdt hodet helt selv da hun var 4 uker gammel, satt selvstendig før hun var fylt 5 måneder. Hun har vært "uvanlig" våken, sosial og kontaktsøkende i forhold til jevnaldrende og eldre barn helt siden spedbarnsstadiet. Hun begynte å gå når hun var 8 1/2 mnd, og prate før hun fylte året. Vårt barn lærer 5 språk hjemme og har aldri blandet disse språkene, ikke engang da hun var rundt året. Hun har et velutviklet språk og ordforråd på alle språkene og veksler uhindret mellom disse. Hun var tidlig emosjonelt utviklet, og har siden før hun var 2 år vært svært flink å sette ord på følelser, tanker og bekymringer. Når hun begynte å prate, bygde hun setninger på 7-10 ord når andre fremdelses holdt på med 2-3 ord.

 

Nå som 4 åring teller hun til 100 på alle fem språkene. Klarer enkle matte-stykker med pluss og minus (dette er forresten selvlært og hun har sittet og lagt sammen eller trukket fra fingre eller ting som hun har hatt tilgjengelig. Hun har kunnet alfabetet fra ca 19 mndsalderen, og har begynt så smått å skrive ord og navn.

Hun er svært sosial, men blir fort trøtt av barn på hennes alder, da hun sier de ikke forstår noe, og trives derfor best sammen med barn som er 2-3 år eldre enn henne.

Jeg synes hun resonnerer bra og er flink til å se løsninger og sammenhenger.

Hun er vitebegjærlig, og spør hele tiden om spørsmål som ikke jeg i utgangspunktet har muligheter til å svare på, derfor er internett og biblioteket hyppig brukt for å kunne stille hennes vitebegjær. Akkurat nå har det vært hydraulikken til fly som har vært det store interesseområdet, og hun har blitt litt av en ekspert på dette. Også fotosyntese, vær (høytrykk/lavtrykk-fordamping) har vært utrolig fasinerende. For meg virker ikke dette som vanlige interesseområder for en 3-4 åring.

 

Hukommelsen hennes, er etter min mening, helt utrolig. Hun har en fotografisk hukommelse som gjør at hun husker hver minste detalj av ting hun har vært med på, sett, hørt, samtaler hun enten har vært med på eller overhørt. Hun husker svært mye fra hun var ca 18 mnd gammel. Det er ikke bare små bruddstykker eller en liten detalj, men hele hendelsesforløpet.

Motorisk så er hun nok nå, på samme nivå som sine jevnaldrende, selv om hun de tre første årene har ligget langt fremfor. Men fysisk er hun svært sterk.

 

Tilbakemeldinger fra barnehager og musikkpedagog har vært at hun er langt før sin tid. Musikkpedagogen sa (da var hun akkurat fylt tre) at hun har en rytmisk og musikalsk forståelse som er vanlig å se blandt barn i aldersgruppen 6-8 år. Jeg må innrømme at jeg ikke har sett så mye av dette hjemme, da vi ikke har fokusert så mye på musikk her. Vi har også en god venn som er psykolog, og han har flere ganger sagt at hun er svært tidlig konnektivt utviklet.

 

Er det noen som kan dele sitt syn på om de tror hun er begavet eller ikke, og eventuelt hvorfor de mener det. Setter pris på svar.

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Høres ut som at hun er begavet, det har jo flere instanser påpekt allerede.

 

:) Litt trist å ikke "bonde" med sine jevnaldrende men.. Ellers er det jo fint å være smart! Går hun på Birralee eller noe slikt?

Jeg synes hun høres svært begavet ut, og det er fint å høre at dere har mulighet til å følge opp interessene hennes. Håper hun beholder lærelysten og vitebegjæret gjennom hele livet. Det kan sikkert bli litt vanskelig for henne å begynne på skolen sammen med de jevnaldrende etter hvert når hun ligger så langt foran.

  • 4 uker senere...

Høres definitivt begavet ut. Det sosiale vil bli utfordrende for henne, så dere bør kontakte eksperter som kan hjelpe dere med å hjelpe henne med å finne seg til rette også blant jevnaldrende. Du nevner at hun er motorisk på linje med jevnaldringer, så turn, svømming, ball-lek etc kan jo kanskje være en arena der hun kan være som alle andre og ikke føle seg utenfor?

  • 4 måneder senere...

Hehe, jeg trodde jentungen min var smart... og det er hun kanskje, men ikke så begavet som den tulla di! Det er virkelig imponerende.

 

Siden jenta vår fylte 4 i august er det gøy å sammenligne litt. Jenta vår var også usedvanlig våken og oppvakt da hun var mindre, men helt sikkert ikke mer enn normalt.

 

Hun begynte å gå når hun var 1 år (helt vanlig for jenter, tipper jeg), og hadde drøyt 250 ord da hun var halvannet år (litt mer enn vanlig). Hun har bare lært norsk, og har bare kunnet noen få fraser på engelsk. Hun var tidlig ute med lengre setninger på mer enn 2-3 ord. Hun har lenge kunnet fargene og de fleste formene og har lett for å kjenne igjen rim.

 

Hun teller til 30, men etter det blir det "tretti-ti" og roter seg til.. Ganske så normalt vil jeg tro. Men hun klarer faktisk enkle regnestykker med pluss og minus, hun også! Da mener jeg "hvis du har to epler og får to til, hvor mange har du da". Ikke skrevet med pluss og minus. Ellers kan hun lese alle tall og skriver de fleste (4-tallet og 5-tallet snur seg av og til, da). Hun kjenner igjen mengder på 2, 3 og 4 ganske fort, etter det må hun telle, tror jeg.

 

Tulla har lenge vært interessert i bokstaver, men har først i det siste lært alle bokstavene, og alfabetet. Navnet sitt (tre bokstaver) har hun kunnet skrive en god stund, i hvert fall siden høsten i fjor, da var hun 3. I en lengre periode har hun ikke brydd seg om bokstavene, men nå begynner hun så vidt å trene på å skrive andre korte ord og navn. Hun kan også kjenne igjen noen ord. Lydering går noen ganger bra, og noen ganger bommer hun (ikke alltid like lett å vite at B høres ut som "b" og ikke "be". Voksent blyantgrep har hun hatt siden hun var 18 måneder gammel, det var en sånn "freak of nature" som bare skjedde, gjett om de reagerte i barnehagen!

 

Ellers er tulla vår ganske så vanlig, men helt klart ei guttejente. Hun er sosial, aktiv, og leker helst med guttene på samme alder eller eldre. Hun begynte med rollelek til vanlig tid, husker jeg, men leker nok mindre med dukker enn andre jenter gjør. Hun kan overraske både med spørsmål og resonnement av og til. Meeen hun er nok helt innenfor normalen her, ingen spesielle interessefelt som "tar av", hun lurer bare på alt.

 

Tulla vår har også en god hukommelse, men ikke fotografisk. Derimot kan hun overraske med å huske ting som har skjedd for leeenge siden, og det er jo morsomt. Den musikalske hukommelsen er veldig bra da, og hun husker alle mulige melodier, sangtekster, rim og regler.

 

Grovmotorikken er helt vanlig for alderen, tror jeg, hun hinker og hopper og ruller og kan det meste som andre kan. Finmotorisk er hun jo en kløpper med blyant og saks. Tegner strekmenner, firkanter, trekanter og alle mulige rariteter. Pusler puslespill som de fleste andre på samme alder, så her er hun nok ikke over snittet.

 

Såh. Jeg må innrømme jeg er litt stolt, tulla vår er ganske smart, og har mange ferdigheter. Men hun kommer nok ikke innenfor definisjonen "begavet". Så lenge hun trives her hjemme, i barnehagen og med venner og familie, spiller jo sånt fint liten rolle!

 

Ps. håper ingen tar ille opp at jeg forteller og skryter litt her inne, selv om tulla ikke "hører til" som begavet barn. Det er så kjekt å kunne skryte litt, uten at noen blir provosert av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...